معاون آموزش متوسطه در گفتوگو با پانا:
ثبتنام بیش از ۲۵۵ هزار معلم متوسطه در طرح شمیم/ توسعه باهمآموزی، بههمآموزی و ازهمآموزی بین معلمان
تهران (پانا) - معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش از ثبتنام بیش از ۲۵۵ هزار معلم دوره متوسطه در طرح شمیم (شبکه ملی یادگیری معلمان) خبر داد و گفت ذات اصلی این شبکه ملی یادگیری در باهمآموزی، ازهمآموزی و بههمآموزی شکل میگیرد

سیدمصطفی آذرکیش در گفتوگو با خبرنگار پانا؛ درباره «طرح شمیم» گفت: «شبکه ملی یادگیری معلمان یا شمیم؛ براساس اهدافی که برایش پیشبینی کردیم راهاندازی شد. این شبکه ملی یادگیری معلمان با یکسری اهداف مشخص به ادارات کل آموزش و پرورش سراسر کشور ابلاغ شد.»
آذرکیش ادامه داد: «اهداف طرح شمیم در قالب سفر یادگیری که شامل شناسایی مشکلات واقعی معلمان از کانون مدرسه، رفع مشکلات آموزشی، شبکهسازی حرفهای، مدیریت دانش و پنجمین مورد هم ارتقای مهارتهای حرفهای و رشد و پرورش است.»
وی افزود: «در کل کشور و در خود شمیم، آمار و اطلاعاتی که داریم بیش از ۲۵۵ هزار معلم در دوره متوسطه، یعنی متوسطه اول و متوسطه دوم؛ شاخه نظری و متوسطه دوم شاخه فنیحرفهای و کاردانش در سامانه LTMS وزارتخانه ثبتنام کردهاند و در حال ایجاد اجتماعات یادگیری در محیطهای یادگیری هستند.»
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: «بخشنامه به همه ادارات کل آموزشوپرورش استانها ارسال شد و ادارات کل هم سازوکار اجراییاش را در طول تابستان پیادهسازی کردند. در این سازوکار اجرایی هم مهم این بود که بتوانند با راهبرانی که در طول سال تربیت میکنند، در قالب گروههای آموزشی و برنامههایی که در گروههای آموزشی است، پیگیر این امور باشند.»
وی افزود: «ذات اصلی این شبکه ملی یادگیری در باهمآموزی، ازهمآموزی و بههمآموزی شکل میگیرد. معلمان با هم یاد میگیرند، از هم یاد میگیرند و به همدیگر یاد میدهند.»
آذرکیش ادامه داد: «در استانهای مختلف تقریباً بیش از ۹۰٪ معلمان در این طرح مشارکت دارند. در طول سال هم این اجتماعات یادگیری در قالب طرح شمیم در حال پیگیری خواهد بود و معلمان مستمراً خود را بهروز خواهند کرد.»
وی اظهار کرد: «در فرآیند ایجاد تحول؛ چند فرآیند ایجاد تحول را در دستورکار داریم؛ یکی تحول در فرآیند آموزش و یادگیری است. مورد بعدی ارتقای محتوای مهارتهای حرفهای معلمان در قالب سفر یادگیری معلمان است که این سفر یادگیری، (سین) سنجش و ارزیابی، (ف)فناوریهای نوین و جدید، (ر)هم روشهای جدید یاددهی_یادگیری است که یادگیری در محیطهای آموزشی است، نهایتاً هم میخواهیم با با همآموزی، به همآموزی و از همآموزی را در بین معلمان توسعه دهیم. این یک کار مستمر سالانه است.»
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: «مرحله اول ثبت اطلاعات معلمان در سامانه LTMS انجام شد. مرحله دوم ایجاد اجتماعات یادگیری در حال انجام و تکمیل است. در مرحله سوم هم که الآن در آن هستیم این اجتماعات یادگیری طول سال مستمراً تشکیل میشود.»
ارسال دیدگاه