مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران:
اجرای پروژه مهر، راهبرد همسانسازی زیرساختهای آموزشی و ارتقای اثربخشی یادگیری در مدارس است
ملارد (پانا) - مدیر کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران، اجرای پروژه مهر را، راهبردی برای همسانسازی زیرساختهای آموزشی و ارتقای کیفیت یادگیری در مدارس دانست .

پروژه مهر برنامهای جامع و سالانه در آموزش و پرورش است که با هدف آمادهسازی همهجانبه مدارس برای آغاز سال تحصیلی جدید اجرا میشود. در این طرح، اقدامات متنوعی از جمله سازماندهی نیروی انسانی و معلمان، آمادهسازی و تجهیز فضاهای آموزشی، زیباسازی محیط مدرسه، ساماندهی ثبتنام دانشآموزان، طراحی برنامههای فرهنگی و پرورشی، و ایجاد شور و نشاط در آستانه بازگشایی مدارس انجام میگیرد. پروژه مهر فقط یک برنامه اجرایی ساده نیست، بلکه راهبردی است برای افزایش کیفیت آموزشی، تقویت انگیزه دانشآموزان و معلمان و ایجاد هماهنگی میان بخشهای مختلف آموزش و پرورش تا سال تحصیلی با انسجام و انرژی بیشتر آغاز شود، در راستای بررسی اهمیت این موضوع گفت و گویی با مدیر کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران داشتیم
یوسف بهارلو مدیر کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران با اشاره به اهمیت پروژه مهر، عنوان کرد: «پروژه مهر صرفاً برنامه آمادهسازی مدارس نیست، بلکه رویکردی راهبردی برای ارتقای حکمرانی آموزشی محسوب میشود. این طرح با بازآرایی بهینه منابع انسانی، بهروزرسانی زیرساختهای فیزیکی و فناورانه، بهبود نظام ثبتنام و پذیرش، و طراحی بستههای فرهنگی و پرورشی منسجم، موجب ارتقای سرمایه اجتماعی مدرسه و افزایش کیفیت یاددهی ـ یادگیری میگردد. پروژه مهر در واقع سازوکاری برای تحقق عدالت آموزشی، بهبود شاخصهای انگیزشی در میان دانشآموزان و معلمان، و تضمین پایداری کیفی فرآیند تعلیم و تربیت در طول سال تحصیلی است.»
وی افزود: «پروژه مهر با طراحی ساختارمند فرآیندهای اداری و آموزشی، بستری برای ایجاد نظم و انسجام در مدارس فراهم میکند. در این طرح، از مرحله سازماندهی نیروی انسانی و تعیین دقیق نقشها و مسئولیتها تا تخصیص بهینه فضاها و امکانات آموزشی، همه امور بر اساس شاخصهای مشخص و قابل پایش انجام میشود. همچنین با تدوین تقویم اجرایی یکپارچه، همافزایی میان مدیران، معلمان و کارشناسان تقویت شده و از پراکندگی تصمیمها جلوگیری میگردد. در نتیجه، مدرسه بهعنوان یک نهاد آموزشی و تربیتی، با هماهنگی درونسازمانی و انسجام مدیریتی، قادر خواهد بود مأموریتهای خود را در مسیر ارتقای کیفیت آموزش و پرورش بهصورت اثربخش دنبال کند.»
این مقام با تأکید بر اهمیت جشن بازگشایی مدارس و برنامههای فرهنگی ـ پرورشی اظهار کرد: «اجرای جشن بازگشایی مدارس و فعالیتهای فرهنگی ـ پرورشی، نه تنها آغاز سال تحصیلی را با نشاط و انرژی مثبت همراه میکند، بلکه بهعنوان محرکی روانی و تربیتی عمل میکند که انگیزه و امید دانشآموزان را تقویت میکند. این برنامهها با ایجاد فضایی سرشار از تعامل، مشارکت و تجربههای گروهی، حس تعلق به مدرسه و مسئولیتپذیری را در دانشآموزان افزایش میدهند. علاوه بر آن، فعالیتهای فرهنگی و پرورشی فرصت تمرین مهارتهای اجتماعی، همکاری تیمی و خودمدیریتی را فراهم میآورند و در مجموع زمینهساز ارتقای روحیه، انگیزه یادگیری و آمادگی ذهنی برای مواجهه با چالشهای تحصیلی میشوند.»
بهارلو با اشاره به اقدامات صورتگرفته برای رفع مشکلات زیرساختی و کمبود امکانات آموزشی گفت: «برای ارتقای کیفیت مدارس و کاهش نابرابریهای آموزشی، تمرکز ویژهای بر بازسازی و نوسازی فضاهای آموزشی، تجهیز کلاسها به فناوریهای نوین و تأمین امکانات کمکآموزشی صورت گرفته است. همچنین با اجرای پروژههای عمرانی هدفمند، مانند بهسازی سالنهای ورزشی، آزمایشگاهها و کتابخانهها، زیرساختهای مدارس در سطح استان استانداردسازی شدهاند. در کنار این، تأمین تجهیزات دیجیتال، افزایش تعداد کارگاههای مهارتی و فراهم کردن منابع آموزشی متنوع، امکان ارائه آموزشهای عملی و تعاملی را برای دانشآموزان فراهم کرده است تا فرآیند یاددهی ـ یادگیری با کیفیت و اثربخشی بیشتر دنبال شود.»
وی با تأکید بر اهمیت آمادهسازی مدارس برای سال تحصیلی جدید اظهار کرد: «اجرای پروژه مهر و تجهیز مدارس به زیرساختهای آموزشی، فرهنگی و فناوری، فضایی استاندارد و پویا برای یادگیری فراهم کرده است. امیدوارم سال تحصیلی پیشرو با مشارکت فعال دانشآموزان، معلمان و خانوادهها، سالی متمایز در ارتقای کیفیت آموزش و پرورش باشد و دانشآموزان با انگیزه، مهارتهای علمی و عملی خود را توسعه دهند و مسیر پیشرفت تحصیلی و مهارتی خود را با اعتماد به نفس و امید به آینده ادامه دهند.»
ارسال دیدگاه