پژوهشگر حوزه آموزش و فناوری:
هوش مصنوعی به کلاس درس آمد؛ تحول در آموزش یا چالش جدید؟
کرج(پانا) –پژوهشگر حوزه آموزش و فناوری دراستان البرز گفت :ورود هوش مصنوعی به عرصه آموزش فراتر از یک ابزار کمکآموزشی،به عنوان یک تحول دیجیتال بنیادین در نظام آموزشی مطرح است حال این فناوری در مدارس باعث ایجاد آموزش یا جالش جدید میشود.

محمد فرجی درگفتگو با پانا با اشاره به ضرورت انطباق نظام آموزشی با نیازهای عصر دیجیتال بیان کرد: «دردنیای امروز، دانشآموزان نیازمند مهارتهایی فراتر از دانش صرف هستند.مهارتهای تفکر انتقادی،حل مسئله و خلاقیت که کلید موفقیت در قرن ۲۱ محسوب میشوند و هوش مصنوعی میتواند نقش مهمی در توسعه این مهارتها ایفا کند.»
این پژوهشگر حوزه آموزش و فناوری با تاکید براهمیت شخصیسازی آموزش افزود:«یکی از بزرگترین مزایای هوش مصنوعی،امکان ارائه برنامههای آموزشی متناسب با نیازها و تواناییهای هر دانشآموز است. این امر نه تنها باعث افزایش انگیزه و علاقه دانشآموزان به یادگیری میشود،بلکه به آنها کمک میکند تا در زمینههایی که استعداد دارند، پیشرفت چشمگیری داشته باشند .»
با این حال، فرجی به چالشهای پیادهسازی هوش مصنوعی درنظام آموزشی ایران نیز اشاره کرد و گفت:«کمبود زیرساختهای لازم،عدم آمادگی معلمان برای استفاده از این فناوری، و نگرانیها در مورد مسائل اخلاقی و حریم خصوصی،از جمله مهمترین موانع پیش روی ما هستند.برای غلبه براین چالشها،نیازمند یک برنامه جامع و مدون هستیم که تمام ابعاد این موضوع را در نظر بگیرد.»
وی در ادامه افزود:«آموزش معلمان برای استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی، تدوین دستورالعملهای اخلاقی برای استفاده از دادههای دانشآموزان، و سرمایهگذاری در توسعه زیرساختهای فناوری،از جمله اقداماتی هستند که باید در اولویت قرار گیرند.»
فرجی در پایان تاکید کرد:«هوش مصنوعی یک فرصت بینظیر برای تحول نظام آموزشی است،اما برای بهرهمندی از این فرصت،نیازمند یک رویکرد هوشمندانه و مسئولانه هستیم. باید با آگاهی کامل از فرصتها و چالشها، به سوی آیندهای روشنتر در آموزش و پرورش گام برداریم.»
ارسال دیدگاه