تحلیلگر فضای مجازی عنوان کرد:
تفاوت دانشآموزان در رسانه ریشه در نابرابریهای آموزشی، فرهنگی و فناورانه دارد
کرج(پانا)- یکی از تحلیلگران فضای مجازی در استان البرز گفت:تفاوتهای قابلتوجهی میان دانشآموزان شهری و روستایی در زمینه رسانه وجود دارد که ریشه در نابرابریهای آموزشی، فرهنگی و فناورانه دارد.

ابراهیم سهرابی درگفتوگو با پانا بیان کرد:«درک رسانهای به معنای توانایی تحلیل، تفسیر و ارزیابی محتوای رسانهها و تشخیص واقعیت از تحریف،تبلیغ یا اطلاعات نادرست است.این مهارت در دنیای امروز که اطلاعات بهسرعت در فضای مجازی،شبکههایاجتماعی و سایر رسانهها منتشر میشوند، اهمیت بسیار زیادی دارد.»
وی افزود:«یکی از موضوعات قابل توجه، تفاوت در درک رسانهای بین دانشآموزان شهری و روستایی است.این تفاوت معمولاً به دلایل مختلفی از جمله دسترسی به منابع، سطح آگاهیخانوادهها، کیفیت آموزش، و نوع ارتباط با فناوری به وجود میآید.»
سهرابی ادامه داد:«دانشآموزانی که در شهرها زندگی میکنند معمولاً دسترسی بیشتری به اینترنت، تلفن هوشمند، رایانه و رسانههای متنوع دارند پس بیشتر در معرض آسیب هستند.اما دانشآموزانی که در روستاها زندگی میکنند چون از فضای مجازی کمتر استفاده میکنند بنابراین کمتر دچار معضلات اجتماعی که از فضایمجازی سرچشمه میگیرد قراردارند.»
این تحلیلگر فضای مجازی در ادامه بیان کرد:«این را بگویم دانشآموزان شهری به دلیل تجربه بیشتر در مواجهه با محتوای گوناگون، درک بهتری از تبلیغات،اخبار جعلی و جهتدار بودن پیامهای رسانهای پیدا میکنند.ولی دانشآموزان روستایی ممکن است دسترسی کمتری به اینترنت پرسرعت و دستگاههای دیجیتال داشته باشند.گاهی محتوای رسانهای را بدون تحلیل یا بررسی بیشتر میپذیرند،چون تجربه کمتری در مواجهه با پیامهای متنوع یا متناقض دارند.»
سهرابی اظهارکرد:«این تفاوتها بهمعنای ضعف یا توانمندی ذاتی نیست،بلکه بیشتر نتیجه فرصتهای آموزشی و فرهنگی متفاوت است.درواقع، اگر امکانات آموزشی برابر و مناسب برای هر دو گروه فراهم شود،دانشآموزان روستایی نیز میتوانند به سطح بسیار خوبی از سوادرسانهای برسند.»
وی در پایان گفت:«در برخی موارد،خانواده و مدارس نیز درک محدودی از رسانهها دارند بنابراین انتقال مهارت تحلیل رسانهای کمتر اتفاق میافتد نظام آموزش و پرورش با برگزاری کارگاههای آموزشی درخصوص استفاده درست و به موقع دانشآموزان از فضای مجازی آنان را با چالشهای این رسانه بیشتر آشنا کنند تا دانشآموزان بتوانند از فضایمجازی استفاده مفیدتری ببرند.»
ارسال دیدگاه