معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان رضوی:
فعالیتهای پرورشی باید دانشآموزمحور و مسئولیتآفرین باشد
مشهد (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان رضوی با ترسیم سه رویکرد اصلی این حوزه برای سال تحصیلی آینده، خواستار تحول در نقش مدرسه، مربی پرورشی و مشارکت دانشآموزان شد.

علی سعیدی در اجلاس رؤسای ادارات استان، با تأکید بر لزوم بازنگری در تعریف تربیت مدرسهای، نقش مربی پرورشی را بسیار فراتر از اجرای برنامهها دانست. به گفته او، ضعف تربیتی بسیاری از مدارس به نگاه حداقلی به مربیان بازمیگردد و اظهار داشت: مربی پرورشی نباید صرفاً مجری برنامهها باشد، بلکه باید بهعنوان راهبر جریان تربیت در مدرسه ایفای نقش کند.
وی همچنین با اشاره به کاهش موارد خودکشی از ۱۵ اسفند تا پایان خرداد، از رشد دوباره آن در تیرماه خبر داد و گفت: با این وجود این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۳۰ درصد کاهش داشتهاست.
وی با اشاره به روند روبهرشد مشارکت دانشآموزان در برنامههای فرهنگی، خواستار توسعه فعالیتهای معنادار شد و تحقق عدالت تربیتی را در گرو حضور حداکثری دانشآموزان دانست و گفت:ما باید این عدد را به پنجاه هزار برسانیم؛ چون مشارکت دانشآموزان در این حوزه در حال دو برابر شدن است. همچنین سه رویکرد اصلی معاونت پرورشی برای سال تحصیلی جدید را «تقویت هویت دینی و ملی»، «پیشگیری از آسیبهای اجتماعی» و «توسعه فعالیتهای دینی با محوریت قرآن و نماز» عنوان کردیم که مدرسه باید از صبحگاه تا زنگ آخر، هویتساز و ارزشمحور باشد.»
سعیدی با بیان اینکه تربیت مسئولیتپذیری باید خروجی برنامههای فرهنگی باشد، از تدوین بستههای پیشنهادی تربیتی و جشنواره معلمان هنرمند خبر داد. او بر اجرای خلاقانه این برنامهها توسط مدیران مدارس تأکید و خاطرنشان کرد:تربیت دانشآموز مسئولیتپذیر باید به خروجی اصلی این برنامهها تبدیل شود. همچنین اجلاسیه نماز فرصتی برای تقویت جریان معنویت در مدارس است و باید از همه ارکان اقامه نماز، از دانشآموز مؤذن تا امام جماعت، تقدیر شود.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به وضعیت نگرانکننده نیروی انسانی حوزه پرورشی، خواستار تأمین نیروهای متخصص برای مدارس شد و اعلام کرد که تنها یکششم مشاوران مورد نیاز در مدارس استان حضور دارند. سعیدی گفت: از ۲ هزار و ۳۸۱ مدرسه استان، بسیاری مربی پرورشی ندارند و تنها یکششم ظرفیت مشاوران تأمین شده است.
در پایان، او با اشاره به طراحی نظام جدید ارزیابی عملکرد ادارات، بر ضرورت پرهیز از برنامههای نمایشی تأکید کرد و گفت جریان پرورشی باید در عمل، نقش دانشآموز را در تربیت و جامعهپذیری بازتعریف کند.
ارسال دیدگاه