معاون پرورشی و فرهنگی در گردهمایی معاونان پرورشی و فرهنگی استان‌ها تاکید کرد:

مساله پرورشی باید به سمت عموم دانش‌آموز حرکت کند/ دانش‌آموزان باید میدان‌دار فعالیت‌ها باشند، نه صرفا مخاطب‌

‌حق نداریم هیچ دانش‌آموزی را از فرصت‌های سازنده پرورشی محروم کنیم‌

تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر نقش‌پذیری دانش‌آموزان، اظهار کرد‌ دانش‌آموزان باید میدان‌دار فعالیت‌ها باشند، نه صرفا مخاطب.

کد مطلب: ۱۵۷۶۲۱۲
لینک کوتاه کپی شد
مساله پرورشی باید به سمت عموم دانش‌آموز حرکت کند/ دانش‌آموزان باید میدان‌دار فعالیت‌ها باشند، نه صرفا مخاطب‌

صادق حسین‌زاده ملکی در روز نخست گردهمایی معاونان پرورشی و فرهنگی استان‌های سراسر کشور که در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، ضمن تبریک اعیاد قربان و غدیر به حاضران در این گردهمایی، گفت: عید غدیر مجموعه‌ای از مضامین را در ذیل خود دارد؛ یکی از  موضوعاتی که معاونت پرورشی و فرهنگی‌ باید به آن توجه کند، خطبه غدیر است.

وی افزود: خطبه غدیر جز وصایای نبی مکرم اسلام به تمام پدران و مادران تا روز قیامت است که این خطبه را به فرزندان خود آموزش داده شود.

وی اضافه کرد: در ایام عید غدیر این معارف باید مرور شود؛ مساله حاکمیت نیز در خطبه غدیر به آن پرداخته شده است و به همت منتظران ظهور، تحقق‌بخش اهداف و معارف غدیر خواهد بود.

ملکی ادامه داد: یکی از نکاتی که وزیر محترم آموزش و پرورش از ما خواستند  تحول در حوزه پرورشی است که باید به مرور تغییر ریل صورت بگیرد اما این تغییر ریل قرار نیست یک دفعه ایجاد شود.

معاون پرورشی و فرهنگی‌ گفت: اکنون حوزه پرورشی بسیار تاثیرگذار است اما باید نسبت به مختصات جهان، خود را تطبیق دهد لذا یکی از موضوعات بحث، تحول خواهد بود.

وی با تاکید براینکه حوزه‌های تحولی در خارج از گود طراحی نمی‌شوند بلکه بهترین طرح‌ها در مسیر با هم‌فکری و تدبیر جمعی تکمیل، اصلاح و اجرا خواهند شد، افزود: برای ایجاد تحول بزرگ و عمیق، نسخه‌های اولیه فعالیت‌ها، در عمل اصلاح و اجرا می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه برای رسیدن به پرورشی نوین به ابعادی نیاز داریم که باید به مرور اصلاح و تکمیل شود اظهار کرد: یک سری ابعاد را برای این امر تعریف کردیم خوشبختانه اهتمام مقام معظم رهبری، رییس‌جمهور محترم و حضور وزیر آموزش و پرورش یک امیدواری فزاینده‌ای را نسبت به آموزش و پرورش ایجاد کرده است.

ملکی اضافه کرد: مقام معظم رهبری در دیدار اخیر خود با معلمان، مطللب بسیار مهمی را نسبت به آموزش و پرورش بیان کردند که باید دنبال کنیم البته قریب به ۱۰‌ بار از عبارات و تعابیر امیدوار کننده‌ای استفاده کردند که جای شکر فراوان دارد.

وی در ادامه‌ الگوی برنامه تحول و ارتقای پرورشی مبتنی بر سند تحول بنیادین را تشریح و اظهار کرد: در این بین یک سری ابعاد را در نظر گرفتیم که این ابعاد اضلاع و ستون‌هایی برای بنای الگوی نوین پرورشی هستند.

وی در تشریح این ابعاد، اولین بعد را مساله آینده‌نگاری ایران دانست و گفت: در موضوع برنامه‌ریزی نگاهی به گذشته، حال و آینده وجود دارد؛ در مباحث ناظر به آینده بحث آینده‌نگری را داریم. در این بین افراد می‌توانند از برنامه‌ها و فعالیت‌ها،  پیش‌بینی داشته باشند.

ملکی اظهار کرد: تحقق آینده مطلوب ممکن، آینده‌نگاری است که باید محقق شود وجهی از طراحی‌های ما باید از جنس الگوهای علمی آینده‌نگاری ایران باشد که می‌تواند در مدرسه محقق شود.

وی همچنین بُعد دوم را فراگیرسازی دانست و افزود: یکایک دانش‌آموزان برای ما مهم هستند. برنامه‌های پرورشی، دو جنس اساسی دارد؛ برخی از برنامه‌ها ناظر به استعدادهای برتر است و انواع جشنواره‌ها و مسابقات ناظر به شناخت‌ استعدادها است که باید پرورش یابند. در این موضوع آموزش و پرورش در طول سالیان مختلف‌ توفیقات خوبی به دست آورده است. اما بُعد دیگر که کمتر به آن پرداخته می‌شود توجه و برنامه‌ریزی فرهنگی و پرورشی برای عموم دانش‌آموزان است.

وی تاکید کرد: مساله پرورشی باید به سمت عموم دانش‌آموز حرکت کند حق نداریم هیچ دانش‌آموزی را از فرصت‌های سازنده پرورشی محروم کنیم‌.

ملکی بیان کرد: موضوع بعدی زیست‌بوم پرورشی است. در سالیان گذشته رویش‌های خوبی در حوزه پرورشی اتفاق افتاده اما حجم جریان‌های جاری آموزش و پرورش بالاست و فرصت بهره‌مندی از ظرفیت‌های مختلف در اختیار را به مسئولان تعلیم و تربیت نمی‌دهد. باید به مرور به سمتی برویم تا از تمام ظرفیت‌های زیست‌بوم پرورشی به نفع اهداف سند تحول استفاده کنیم و‌ فضای پرورشی مدارس را متحول کنیم.

معاون پرورشی و فرهنگی تاکید کرد که زیست‌بوم درون آموزش و پرورش ظرفیت‌های بسیار مهمی را در اختیار پرورشی قرار می‌دهد.‌ همچنین در بیرون آموزش و پرورش نیز ظرفیت‌های مهمی وجود دارد که باید هم‌افزایی صورت بگیرد. 

به گفته این مقام مسئول محور بعدی، حوزه محتوا و فناوری‌های پرورشی است در این بین محتوا باید پالایش شود. 

وی ادامه داد: محور پنجم نیز متن برنامه درسی است که باید علاوه بر فوق‌برنامه در متن برنامه رسمی آموزش و پرورش نیز قرار بگیریم.

معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین خوشه‌های فعالیت پرورشی را در قالب پیش‌دبستانی، دوره اول و دوم ابتدایی، دوره اول و دوم متوسطه، همکاران رسمی و افتخاری و خانواده‌ها دانست.

ملکی در ادامه اولویت‌های موضوعی معاونت پرورشی و فرهنگی را در قالب هویت ایرانی، اسلامی و انقلابی؛ نماز، قرآن و اهل بیت؛ مسائل و مهارت‌های خوشبختی امروز و آینده؛ کانون گرم و محوری خانواده؛ هویت جنسیتی؛ بلوغ و سن تکلیف؛ سرگرمی و فناوری‌های نوظهور؛ مسائل و محورهای اساسی ایران، انقلاب و جمهوری اسلامی برشمرد.

وی در این گردهمایی فهرست پرونده‌های معاونت پرورشی و فرهنگی را نیز در قالب مسائل زیربنایی (طرح تحول و پروژه‌های آن، تکالیف نقشه راه سند تحول بنیادین و برنامه هفتم توسعه، برنامه و بودجه راهبردی، طراحی دنیای آینده سامانه‌ها، رسانه و فضای مجازی و گفتمان‌سازی پرورشی و تربیتی، طرح نماد و نظام جامع مراقبت‌ها، نظام استعدادیابی، مرکز رصد نوجوان)، مسائل میدانی (جشنواره پرورشی مدرسه، هشت مرکز پشتیبان فرهنگی مدرسه در پرورشی، ادارات کل همکاران ستادی پرورشی، جلسات و شوراها، اندیشه‌ورزی‌ها و ملاقات با زیست‌بوم، محافل و اجتماعات دانش‌آموزان و مربیان و مشاوران، سفرهای استانی، شبکه ارتباطات با مربیان و مشاوران و دانش‌آموزان)، مسائل جریانی (مناسبت‌های تقویمی، شعار سال، پروژه مهر، پروژه فجر، چهره‌نگاری هنری رسانه‌ای معلم، کنگره شهدای دانش‌آموز، نهضت حفظ قرآن، نماز جماعت مدارس)، تشریح کرد.

ملکی ادامه داد: برای حرکت به سمت پرورشی نوین، باید بر زیست‌بوم پرورشی درون مدرسه مبتنی بر ۵ عنصر پیشران کلیدی تمرکز کنیم؛ برنامه درسی پرورشی، محتوا و مهندسی پیام، فناوری‌های برتر فرهنگی و پرورشی، تشکل‌های دانش‌آموزی، همکاران رسمی و افتخاری پرورشی از جمله این ۵ عنصر در حوزه پرورشی و فرهنگی هستند.

باید  سبد مشارکت دانش‌آموزان در فعالیت‌ها از سوی تشکل‌ها تقویت شود

معاون پرورشی و فرهنگی با تاکید بر اینکه ضروری است به حوزه پرورشی در گرانیگاه‌ها توجه شود افزود: در نظر داریم تاروپود نظام تعلیم و تربیت را به سمت حوزه پرورشی و فرهنگی تکمیل کنیم. دانش‌آموزان باید میدان‌دار فعالیت‌ها باشند مهم‌ترین ابزار جذب و کشف دانش‌آموز به‌کارگیری او در فعالیت‌هاست.

وی در ادامه اضافه کرد: اگر به دانش‌آموزان نقش دهیم تا آنان در اجرای فعالیت‌ها میدان‌داری کنند، بسیاری از مشکلات فرهنگی‌ حل خواهد شد. باید تلاش کرد از مخاطب‌انگاری دانش‌آموزان به سمت میدان‌داری دانش‌آموزان رفت.

وی با تاکید بر اینکه دانش‌آموز نیاز دارد دیده، شنیده و ستوده شود گفت: معتقدیم هیچ دانش‌آموزی نباید از امکان فعالیت در تشکل دانش‌آموزی محروم بماند لذا ضرورت داد سبد مشارکت دانش‌آموزان در فعالیت‌ها از سوی تشکل‌ها تقویت شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار