مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان:

فضاهای مازاد نهادها به‌صورت امانی در اختیار آموزش و پرورش قرار گیرد

زنجان (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش زنجان گفت: با توجه به کمبود فضای آموزشی برای سال تحصیلی آینده، پیشنهاد شده است فضاهای مازاد دستگاه‌هایی مانند دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزشی و فرهنگی به‌صورت موقت در اختیار آموزش و پرورش قرار گیرد تا از آن‌ها برای کاهش تراکم دانش‌آموزی استفاده شود.

کد مطلب: ۱۵۷۴۶۲۵
لینک کوتاه کپی شد
فضاهای مازاد نهادها به‌صورت امانی در اختیار آموزش و پرورش قرار گیرد

ذبیح‌الله تاراسی در دومین جلسه شورای آموزش و پرورش استان با اشاره به اجرای مصوبات گذشته این شورا، از دستگاه‌های اجرایی خواست نسبت به تعهدات خود در حوزه‌ی فضاهای آموزشی و اوقات فراغت دانش‌آموزان اقدام جدی داشته باشند.

وی در این جلسه گفت: یکی از مصوبات مهم شورا، تشکیل ستادهای نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی توسط فرمانداران و بخشداران بود که متأسفانه تاکنون اجرایی نشده است. انتظار داریم فرمانداران محترم در این خصوص همکاری لازم را داشته باشند. همچنین، مقرر شده بود در شهرک‌های تازه‌تأسیس مانند گلشهر، پونک، ثمین، نانوایان، کوی خرداد و سایر نقاطی که با کمبود فضای آموزشی مواجه هستند، اداره‌کل راه و شهرسازی نسبت به معرفی فضاهای مناسب برای ساخت مدرسه اقدام کند تا آموزش و پرورش بتواند تصمیم‌گیری‌های لازم را انجام دهد.

تاراسی افزود: برای رفع مشکلات موجود، پیشنهاد شده است تفاهم‌نامه‌ای چهارجانبه میان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، اداره‌کل آموزش و پرورش، اداره‌کل نوسازی مدارس و اداره‌کل راه و شهرسازی با محوریت سازمان مدیریت و نظارت معاونت عمرانی استانداری تنظیم شود. این تفاهم‌نامه می‌تواند مسیر توسعه و تجهیز فضاهای آموزشی را تسریع بخشد.

وی همچنین با اشاره به کمبود فضا برای سال تحصیلی آینده، خواستار همکاری سایر دستگاه‌ها شد و گفت: پیشنهاد شده است فضاهای مازاد در اختیار نهادهایی مانند دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزش عالی، سازمان ارشاد و... به‌صورت موقت و امانی در اختیار آموزش و پرورش قرار گیرد تا از آن‌ها برای کاهش تراکم دانش‌آموزی و جبران کمبود مدرسه در مناطق مختلف استفاده شود؛ 

برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت تابستانی دانش‌آموزان

مدیرکل آموزش و پرورش زنجان در ادامه این نشست با تأکید بر اهمیت غنی‌سازی اوقات فراغت تابستانی دانش‌آموزان گفت: فعالیت‌های تابستانی در قالب ساحت‌های شش‌گانه تربیتی تعریف و هدف‌گذاری شده‌اند. برای تقویت ساحت اعتقادی، عبادی و اخلاقی، از ظرفیت دارالقرآن‌ها و پایگاه‌های منتخب بهره‌گیری می‌شود. در زمینه‌ی ساحت زیباشناختی و هنری، کانون‌های فرهنگی تربیتی فعال خواهند بود. همچنین، برای توسعه ساحت علمی و فناورانه، پژوهش‌سراها و مراکز تخصصی در نظر گرفته شده‌اند.

وی افزود: در حوزه‌ی تربیت زیستی و بدنی، استفاده از سالن‌ها و مجتمع‌های ورزشی با مشارکت اداره‌کل ورزش و جوانان در دستور کار است. هدف ما این است که با استفاده از ظرفیت شورای آموزش و پرورش در سطح استان و مناطق، هماهنگی کامل برای اجرای این برنامه‌ها صورت گیرد.

تاراسی تأکید کرد: منابع مورد استفاده برای اجرای این طرح‌ها، شامل اعتبارات دولتی، بودجه‌های معاونت پرورشی، منابع استانی، مشارکت‌های مردمی و حمایت‌های نهادهای دولتی و غیردولتی است. لازم به ذکر است که شرکت در این برنامه‌ها کاملاً داوطلبانه بوده و با رضایت والدین انجام می‌شود. تمامی هزینه‌ها نیز از منابع مسئول و بدون تحمیل هزینه به خانواده‌ها تأمین خواهد شد.

وی با اشاره به ارزیابی‌های سالانه پایگاه‌های تابستانی خاطرنشان کرد: شاخص‌های ارزیابی مشخصی برای سنجش کیفیت فعالیت‌ها داریم تا بتوانیم عملکرد پایگاه‌ها را بهبود ببخشیم و انتظارات از دستگاه‌های مختلف نیز در این راستا تعریف شده است.

تاراسی در بخش دیگری از سخنان خود از دستگاه‌هایی که در این زمینه همکاری مستمر داشته‌اند قدردانی کرد و گفت: از دفتر امور اجتماعی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، مهندس خداوردی و دکتر ندرلو که در تأمین اعتبار و هماهنگی دستگاه‌ها نقش مؤثری داشته‌اند، صمیمانه سپاسگزارم.

وی افزود: از اداره‌کل ورزش و جوانان نیز به دلیل ارائه تخفیف‌های ویژه برای استفاده دانش‌آموزان از فضاهای ورزشی، استخرها و زمین‌های چمن تشکر می‌کنیم و امیدواریم این روند در سال جاری نیز ادامه یابد. همچنین از تلاش‌های جناب آقای انصاری که در برگزاری دوره‌های مهارت‌آموزی حضوری و غیرحضوری با اعطای گواهی‌نامه رسمی، دانش‌آموزان را بهره‌مند میکنند، تقدیر ویژه دارم. این دوره‌ها در راستای سیاست دولت چهاردهم و برنامه هفتم توسعه برای ارتقاء مهارت‌های دانش‌آموزان نقش مؤثری دارند.

تاراسی در ادامه گفت: از هلال احمر به دلیل برگزاری دوره‌های آموزشی کمک‌های اولیه برای دانش‌آموزان و معلمان، و همچنین از صدا و سیمای استان درخواست داریم از ظرفیت رادیو و تلویزیون برای اطلاع‌رسانی و ترغیب خانواده‌ها و دانش‌آموزان برای شرکت در این برنامه‌ها بهره‌گیری کنند. همچنین انتظار داریم کارشناسان متخصص در حوزه اوقات فراغت در برنامه‌های رسانه‌ای حضور فعال داشته باشند.

مدیرکل آموزش و پرورش زنجان از شهرداری زنجان نیز درخواست کرد در رنگ‌آمیزی، زیباسازی و خط‌کشی محیطی مدارسی که به عنوان پایگاه تابستانی فعالیت می‌کنند، مشارکت داشته باشند.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به طولانی شدن روند بهره‌برداری از پروژه استخر دانش‌آموزی، گفت: با وجود گذشت سال‌ها از آغاز عملیات ساخت استخر دانش‌آموزی، این پروژه به مرحله بهره‌برداری رسیده، اما متأسفانه به دلیل یک مانع جدی، تاکنون امکان افتتاح آن فراهم نشده است. علیرغم اینکه مبلغ ۷۳۰ میلیون تومان بابت حق انشعاب آب شرب به حساب مربوطه واریز شده، تاکنون مجوز لازم برای اتصال این انشعاب از سوی شهرداری صادر نشده است.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش بدهی خاصی به شهرداری ندارد، اظهار داشت: انتظار ما این است که با توجه به انجام تمامی مراحل اجرایی و فنی این پروژه، مجوز اتصال آب شرب هرچه سریع‌تر صادر شود تا بتوانیم در جریان سفر استانی ریاست محترم جمهوری، این مجموعه را به‌صورت رسمی افتتاح کنیم.

تاراسی با تأکید بر اینکه موضوع بدهی‌های احتمالی آموزش و پرورش به شهرداری قابل پیگیری در آینده است، تصریح کرد: پیشنهاد ما این است که این موضوع در قالب تعامل بین دستگاهی و بر اساس مفاد قانونی مرتبط با تسویه مطالبات میان دستگاه‌های دولتی، در آینده بررسی و تعیین‌تکلیف شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان در بخش دیگری از سخنان خود با قدردانی از حضور فعال مدیران دستگاه‌های اجرایی در جلسات شورای آموزش و پرورش استان، خاطرنشان کرد: با توجه به حجم بالای فعالیت‌های دستگاه‌ها، ضروری است مسئولان مربوطه نسبت به پیگیری مصوبات شورای آموزش و پرورش اهتمام ویژه داشته باشند.

وی در پایان افزود: نامه‌ها و مصوباتی که از سوی شورای آموزش و پرورش به دستگاه‌های مختلف ابلاغ می‌شود، می‌بایست پاسخ آن‌ها به‌صورت رسمی به دبیرخانه شورا ارسال شود تا امکان پیگیری و اجرای دقیق این مصوبات فراهم گردد.

 

خبرنگار : معصومه قرچه‌لو

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار