معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش ناحیه یک زنجان:
طرح «توانا» معلمان را از رویکرد سنتی به سمت یادگیری مشارکتی هدایت میکند
زنجان (پانا) - معاونت آموزش ابتدایی آموزش و پرورش ناحیه یک زنجان گفت: طرح «توانا» با هدف توانمندسازی معلمان و عبور از شیوههای سنتی آموزش، زمینه یادگیری مشارکتی و مسئلهمحور دانشآموزان را فراهم میکند.

علی محمدی در گفتوگو با خبرنگار پانا با اشاره به اجرای طرح «توانا» اظهار کرد: «این طرح با هدف توانمندسازی معلمان و تغییر رویکرد آموزشی از معلممحوری به سمت یادگیری فعال و مشارکتی دانشآموزان در حال اجراست.»
وی افزود: «در گذشته تصور میشد تنها منبع اطلاعات در کلاس معلم است، اما امروز با توجه به گسترش دسترسی به منابع و ورود فناوریهای نوین همچون هوش مصنوعی، لازم است معلمان نقش راهبر را برعهده بگیرند. در طرح توانا تلاش میکنیم دانشآموزان در فرآیند یادگیری فعال باشند و در قالب کار گروهی و حل مسئله به دانش برسند.»
محمدی با بیان اینکه اجتماعات یادگیری بخش مهمی از طرح توانا را تشکیل میدهند، تصریح کرد: «این اجتماعات در گروههای ۲۰ تا ۲۵ نفره برگزار میشوند و معلمان ضمن تبادل تجربه، مسائل آموزشی خود را در فضایی تعاملی به بحث میگذارند. سرگروهها نیز ضمن رصد فعالیتها، کارگاههایی را به صورت حضوری و غیرحضوری برگزار میکنند تا محتوای بهروز در اختیار معلمان قرار گیرد.»
وی ادامه داد: «بخشی از کارگاههای اخیر نیز به صورت غیرحضوری برگزار شد که مورد استقبال معلمان قرار گرفت. همچنین تلاش میکنیم حضور فعال معلمان در این اجتماعات نه بهصورت دستوری بلکه بر اساس اقناع و انگیزهسازی باشد.»
معاونت آموزش ابتدایی آموزش و پرورش ناحیه یک زنجان با اشاره به محدودیت فضای کلاسها در اجرای رویکردهای نوین گفت: «چینش سنتی کلاسها مانع اجرای برخی فعالیتهاست، بنابراین از ظرفیتهای جانبی مدارس مانند نمازخانهها نیز برای کار گروهی و مشارکتی استفاده میکنیم. بهویژه در دروسی چون ریاضی، این فضاها امکان تشکیل گروههای کوچک و اجرای فعالیتهای مسئلهمحور را فراهم میآورد.»
محمدی در پایان خاطرنشان کرد: «هدف اصلی طرح «توانا» حرکت به سمت مدرسه کیفی است؛ جایی که معلم نقش راهبر را ایفا کند و دانشآموزان نیز در فرایند یادگیری مشارکت فعال و مؤثر داشته باشند.»
ارسال دیدگاه