در گفت‌وگو با جمعی از دانش‌آموزان دوره متوسطه مطرح شد؛

چرا برخی دانش‌آموزان از مطالعه دوری می‌کنند؟

کرج (پانا)-جمعی از دانش‌آموزان متوسطه ناحیه ۲ کرج و شهرستان فردیس بیان کردند:در حالی که مطالعه به عنوان یکی از ارکان اصلی یادگیری و پیشرفت شناخته می‌شود، بسیاری از دانش‌آموزان به دلایل مختلف از این فعالیت مهم دوری می‌کنند. این گزارش به بررسی علل عدم علاقه به مطالعه در میان دانش‌آموزان و ارائه راهکارهایی برای افزایش انگیزه و علاقه به یادگیری می‌پردازد.

کد مطلب: ۱۵۷۶۱۳۱
لینک کوتاه کپی شد
چرا برخی دانش‌آموزان از مطالعه دوری می‌کنند؟

علیرضا رجبی درگفت‌وگو با پانا بیان کرد:«در دنیای امروز، مطالعه به عنوان ابزاری حیاتی برای کسب دانش و مهارت‌های لازم برای موفقیت در زندگی شناخته می‌شود. با این حال، آمارها نشان می‌دهد که درصد قابل توجهی از دانش‌آموزان به مطالعه علاقه‌ای نشان نمی‌دهند. این موضوع نه تنها بر عملکرد تحصیلی آن‌ها تأثیر منفی می‌گذارد، بلکه می‌تواند بر آینده شغلی و اجتماعی آن‌ها نیز تأثیرگذار باشد.»

وی افزود:«عدم انگیزه و هدف‌گذاری یکی از اصلی‌ترین دلایل عدم علاقه به مطالعه است. بسیاری از دانش‌آموزان نمی‌دانند چرا باید مطالعه کنند یا چه اهدافی از این کار دارند. این عدم وضوح می‌تواند به بی‌علاقگی و عدم توجه به درس‌ها منجر شود. به گفته معلمان آموزشی در مدارس تعیین اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت برای دانش‌آموزان می‌تواند به افزایش انگیزه آن‌ها کمک کند.»

وحید الماسی یکی دیگر از دانشآموزان ناحیه ۲ کرج عنوان کرد:«روش‌های تدریس ناکافی نیز یکی دیگر از عوامل مؤثر در عدم علاقه به مطالعه است. بسیاری از معلمان هنوز از روش‌های تدریس سنتی استفاده می‌کنند که ممکن است برای دانش‌آموزان جذاب نباشد. استفاده از روش‌های تعاملی، پروژه‌های گروهی و فناوری‌های نوین می‌تواند به ایجاد جذابیت در فرآیند یادگیری کمک شایانی داشته باشد.»

این دانش‌آموز بیان کرد:«فشارهای اجتماعی و رقابت‌های شدید در مدارس می‌تواند به کاهش علاقه به مطالعه منجر شود. دانش‌آموزانی که تحت فشار برای کسب نمرات بالا قرار دارند، ممکن است به جای یادگیری واقعی، تنها به دنبال گذراندن امتحانات باشند. این موضوع می‌تواند به ایجاد استرس و اضطراب در دانش‌آموزان منجر شود و در نتیجه، علاقه آن‌ها به مطالعه کاهش یابد.»

الماسی در ادامه عنوان کرد:«این را هم بگویم عدم دسترسی به منابع آموزشی مناسب و متنوع نیز می‌تواند عاملی برای عدم علاقه به مطالعه باشد. دانش‌آموزانی که به کتاب‌ها و منابع جذاب دسترسی ندارند، ممکن است انگیزه کمتری برای مطالعه داشته باشند. ایجاد کتابخانه‌های مجهز و دسترسی به منابع آنلاین می‌تواند به افزایش علاقه به مطالعه کمک کند.»

در ادامه این گزارش سبحان احمدی هم درگفت‌وگو با پانا اظهارکرد:«فناوری و رسانه‌های اجتماعی هم به عنوان رقبای جدی مطالعه شناخته می‌شوند. زمان زیادی که دانش‌آموزان صرف استفاده از این رسانه‌ها می‌کنند، می‌تواند بر تمایل آن‌ها به مطالعه تأثیر منفی بگذارد. به گفته روانشناسان، ایجاد تعادل بین استفاده از فناوری و مطالعه می‌تواند به افزایش علاقه به یادگیری کمک نماید.»

وی اضافه کرد:«برای افزایش علاقه دانش‌آموزان به مطالعه، لازم است که معلمان، والدین و مسئولین آموزشی به این عوامل توجه کنند و راهکارهایی برای ایجاد انگیزه و جذابیت در فرآیند یادگیری ارائه دهند. برخی از این راهکارها عبارتند از تعیین اهداف مشخص، استفاده از روش‌های تدریس جذاب، ایجاد محیط حمایتی و فراهم کردن دسترسی به منابع آموزشی متنوع است.»

احمدی در پایان گفت:«عدم علاقه به مطالعه در میان دانش‌آموزان یک چالش جدی است که نیاز به توجه و اقدام دارد. با ایجاد محیطی حمایتی و جذاب و استفاده از روش‌های نوین در آموزش، می‌توان به دانش‌آموزان کمک کرد تا به مطالعه و یادگیری علاقه‌مند شوند و در نتیجه، آینده‌ای روشن‌تر برای خود بسازند.» 

خبرنگار : دانش‌آموز:شایان ابراهیمی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار