وزیر آموزش‌وپرورش در نشست مدیران هسته‌های گزینش آموزش‌وپرورش سراسر کشور:

حفاظت و صیانت از حریم معلمی، وظیفه مستقیم «گزینش» است

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه گزینش یکی از پرترافیک‌ترین و سخت‌ترین بخش‌های آموزش و پرورش است، گفت: معلم الگوست؛ رفتار و کردار او اثرگذار است. حفاظت و صیانت از حریم معلمی، وظیفه مستقیم گزینش است.

کد مطلب: ۱۶۴۹۵۷۳
لینک کوتاه کپی شد
حفاظت و صیانت از حریم معلمی، وظیفه مستقیم «گزینش» است

به گزارش پانا، نشست مدیران هسته‌های گزینش آموزش و پرورش سراسر کشور صبح امروز ۲ دی ماه، با حضور علیرضا  کاظمی وزیر آموزش و پرورش و سایر مسئولان مربوطه در سالن شهیدسلیمانی اردوگاه شهیدباهنر تهران برگزار شد.

علیرضا کاظمی در این نشست با تبریک ایام ماه مبارک رجب  و ولادت امام محمدباقر(ع) و نیز سالروز تشکیل هسته‌های گزینش و گزینش وزارت آموزش و پرورش در سطح کشور، گفت: از بیانات و گزارش‌های ارائه‌شده مدیران هسته‌های گزینش آموزش و پرورش  سپاسگزارم. این گزارش‌ها نشان‌دهنده حجم بالای فعالیت و عملیات در مجموعه گزینش است. بدون تردید، گزینش یکی از پرترافیک‌ترین و سخت‌ترین بخش‌های آموزش و پرورش است؛ به‌ویژه با محدودیت‌های زمانی و فشار کاری که بر این مجموعه وارد می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در حقیقت نیروهای گزینش همواره از بهترین، سالم‌ترین، دلسوزترین، متدین‌ترین، انقلابی‌ترین و ولایی‌ترین نیروهای وزارت آموزش و پرورش بوده‌اند؛ نیروهایی که شبانه‌روزی، خود و زندگی‌شان را در شرایط سخت وقف نظام جمهوری اسلامی ایران کرده‌اند و به همین دلیل صمیمانه از همه شما تشکر می‌کنم.

وی افزود: یادی می‌کنم از شهدا و امام شهدا؛ چرا که هر آنچه از عزت، آبرو، ایمان و استقلال در نظام جمهوری اسلامی ایران داریم، مرهون امام راحل رضوان‌الله تعالی علیه، شهدا و هدایت‌های داهیانه مقام معظم رهبری است.  ان‌شاءالله وجود مبارک ایشان از جمیع بلایا محفوظ باشد، خداوند عمر باعزت ایشان را طولانی فرماید و به همه خادمان نظام جمهوری اسلامی ایران توفیق خدمت عنایت کند.

ماموریت گزینش و جامعه مخاطب

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: اگر از من سوال شود مهم‌ترین ماموریت در وزارت آموزش و پرورش کدام است، بی‌تردید گزینش را نام می‌برم؛ زیرا گزینش دروازه ورود نیروی انسانی به این وزارتخانه است و معلم، اساسی‌ترین رکن نظام تعلیم و تربیت محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: تشخیص صلاحیت‌ها، اقدام برای پذیرش یا جلوگیری از ورود افراد فاقد صلاحیت به حوزه تعلیم و تربیت، همگی بر عهده گزینش است و از این منظر، گزینش سخت‌ترین ماموریت را بر دوش دارد.  صلاحیت‌های عمومی مقدم بر صلاحیت‌های تخصصی است؛ زیرا ماموریت اصلی ما تربیت انسان است. اگر معلم از شایستگی‌های لازم برخوردار نباشد، قادر نخواهد بود دانش‌آموزی شایسته و انسانی صالح تربیت کند.

کاظمی با بیان اینکه معلم الگوست و رفتار و کردار او اثرگذار است، گفت: حفاظت و صیانت از حریم معلمی، وظیفه مستقیم گزینش است. هر آسیبی که گاهی در فضای معلمی مشاهده می‌شود، باید ما را به بازنگری در عملکرد خودمان وادار کند.

وی افزود: به نظر من، گزینش باید سالانه تحلیل عملکرد ارائه دهد و با مجموعه حراست و هیأت‌های رسیدگی به تخلفات اداری، تقاطع‌گیری و همکاری مشترک داشته باشد. هدف، صرفا برخورد نیست، بلکه ارزیابی محصولی است که به آموزش و پرورش تحویل داده‌ایم. از دل این تحلیل‌ها و کارهای پژوهشی، باید رویه‌ها و فرآیندها اصلاح شود؛ زیرا ما ماموریتی بسیار سخت داریم: هم باید حافظ حریم معلمی باشیم، هم بر مدار قانون حرکت کنیم و هم به حق‌الناس و حقوق مردم توجه ویژه داشته باشیم تا خدای ناکرده به واسطه اعمال سلیقه‌ای، حقی ضایع نشود.

درون‌نگری در ساختار و نیروی انسانی گزینش

کاظمی با اشاره به نیروی انسانی گزینش، گفت: حتی اگر انگیزه برای ورود به گزینش کم باشد، این مسئله توجیهی برای پایین آوردن سطح گزینش نیروها نیست. بهترین و سالم‌ترین نیروها باید وارد این حوزه شوند؛ زیرا کسی که خود از خودسازی بالایی برخوردار نباشد، قادر به گزینش صحیح دیگران نخواهد بود.

وی افزود: ورود به گزینش، باید با سخت‌گیری چندبرابری نسبت به سایر حوزه‌ها انجام شود. حساسیت در انتخاب مدیران و کارشناسان گزینش، یک ضرورت قطعی است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: موضوع بعدی، تقویت معنویت در مجموعه گزینش است. نیروهای گزینش زمانی می‌توانند فقط رضای خدا را در نظر بگیرند که ارتباط معنوی قوی‌تری با خداوند داشته باشند. این امر نیازمند برنامه‌ریزی جدی برای تقویت مبانی دینی، فکری و تربیتی است. علاوه بر آن، توانمندسازی حرفه‌ای نیروهای گزینش نیز ضروری است. این توانمندسازی باید مبتنی بر تخصص‌گرایی، تشکیل دبیرخانه‌های تخصصی و فعالیت‌های علمی و تحلیلی مستمر در سطح کشور باشد تا آموزش و پرورش نه‌تنها در عمل، بلکه در ایده‌پردازی و اصلاح فرآیندها نیز سرآمد باشد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: تجهیزات و امکانات نیز بخش مهمی از این ماموریت است. اگر ماموریت سختی از کسی مطالبه می‌شود، باید ابزار انجام آن نیز فراهم شود. تامین امکانات هسته‌های گزینش در استان‌ها باید در اولویت قرار گیرد. انگیزه‌بخشی به نیروها نیز بسیار مهم است. انگیزه صرفا  مادی نیست و باید از روش‌ها و الگوهای مختلف برای تقویت آن استفاده شود.

کاظمی تصریح کرد: اصلاح فرآیندهای گزینش، برای افزایش سرعت و دقت، امری اجتناب‌ناپذیر است. ما چاره‌ای جز حرکت به‌سوی سرعت همراه با دقت نداریم و این امر بدون بازطراحی فرآیندها ممکن نیست.

نگاه آینده‌نگر و تحول‌محور

وی اظهار کرد: در نهایت، با توجه به گستردگی ماموریت‌ها و حجم عملیات، باید به سمت یک سیستم هوشمند، یکپارچه و فناورپایه حرکت کنیم. این مطالبه از ابتدای کار مطرح بوده و همچنان یک ضرورت اساسی است. در عصر فناوری و هوش مصنوعی، گزینش نیز باید متحول شود و با رویکرد آینده‌پژوهانه، سندی جامع برای «گزینش فناورپایه متعالی» تدوین شود تا بتوان در کوتاه‌ترین زمان، شایسته‌ترین نیروها را به آموزش و پرورش تحویل داد.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در پایان، تاکید می‌کنم که ماموریت گزینش ماموریتی سخت، خطیر و در عین حال مقدس است. ان‌شاءالله با نگاه تحول‌گرا، آینده‌نگر، عادلانه، مهربانانه و پیشگیرانه، بتوانیم این مسئولیت سنگین را به بهترین شکل ممکن به انجام برسانیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار