وزیر آموزش‌وپرورش در جلسه ستاد راهبری نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان:

تأکید بر هم‌افزایی دستگاه‌ها در اجرای نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان

کاظمی: مدرسه؛ کانون اصلی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است/ نجات حتی یک دانش‌آموز از آسیب‌های اجتماعی، مأموریت اصلی آموزش‌وپرورش است

تهران (پانا) - وزیر آموزش‌وپرورش با تأکید بر اولویت داشتن موضوع آسیب‌های اجتماعی در نظام تعلیم و تربیت، مدرسه را کانون اصلی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی عنوان کرد و گفت: اجرای دقیق نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان و ثبت صحیح داده‌ها در سامانه رصد و پایش، شرط اصلی اثربخشی مداخلات تربیتی و پیشگیرانه در مدارس است.

کد مطلب: ۱۶۴۸۸۴۳
لینک کوتاه کپی شد
تأکید بر هم‌افزایی دستگاه‌ها در اجرای نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان

علیرضا کاظمی صبح امروز در جلسه ستاد راهبری نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان (نماد) که با حضور جمعی از اعضای شورای معاونین، مدیران ستادی و مدیران کل آموزش‌وپرورش استان‌ها به‌صورت حضوری و برخط برگزار شد، اظهار کرد:  آسیب‌های اجتماعی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مدیریتی کشور است و اگر بتوانیم با اقدامات درست، حتی یک دانش‌آموز را از آسیب نجات دهیم، این کار برای دنیا و آخرت ما کفایت می‌کند. نگاه ما در آموزش‌وپرورش، نگاه تربیتی و پیشگیرانه است و مدرسه باید کانون اصلی این فعالیت‌ها باشد.

وزیر آموزش و پرورش همچنین با قدردانی از تلاش‌های انجام‌شده در حوزه مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان، بر ضرورت انسجام، دقت و هم‌افزایی بیشتر دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف آموزش‌وپرورش تأکید کرد.

وی در ادامه بر لزوم تکمیل مرحله غربالگری در استان‌ها تاکید کرد و گفت: اکنون زمان ورود به مرحله مداخله و اقدامات پیشگیرانه است و مدیران کل باید وضعیت غربالگری استان خود را به‌صورت شفاف ارائه کنند تا هم تصویر روشنی از شرایط موجود داشته باشیم و هم بتوانیم تصمیمات دقیق‌تری اتخاذ کنیم.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: ثبت دقیق اطلاعات در سامانه رصد و پایش آسیب‌های اجتماعی یکی از چالش‌های جدی است که مدیران مدارس، معاونان و مشاوران باید با نهایت دقت، وضعیت دانش‌آموزان را در سامانه ثبت کنند و هرگونه سهل‌انگاری در این زمینه، برنامه‌ریزی‌های بعدی را با مشکل مواجه می‌کند. علاوه بر این در زمینه مداخله لازم است مشخص شود چه تعداد از دانش‌آموزان در مدرسه، مراکز مشاوره و یا با ارجاع به سایر دستگاه‌ها خدمات دریافت کرده‌اند و چه تعداد همچنان نیازمند رسیدگی هستند. 

کاظمی تاکید کرد: گزارش‌ها باید شفاف، مستند و قابل ارائه در سطوح عالی مدیریتی کشور باشد.

وزیر آموزش‌وپرورش با تاکید بر تقسیم کارِ روشن درون‌دستگاهی و برون‌دستگاهی اظهار کرد: مقابله با آسیب‌های اجتماعی فقط وظیفه یک اداره کل یا یک بخش خاص نیست بلکه همه معاونت‌ها، تشکل‌های دانش‌آموزی و بخش‌های مختلف آموزش‌وپرورش باید سهم و نقش مشخص خود را در اقدامات پیشگیرانه ایفا کنند. در عین حال اقدامات فرهنگی و تربیتی باید مدرسه‌محور باشد و اثر آن در محیط واقعی مدرسه دیده شود. شعار ما بازگشت به مدرسه و تقویت نقش آن به‌عنوان محور اصلی تربیت است.

وی با قدردانی از استان‌هایی که در اجرای سامانه رصد و پایش و تکمیل فرآیند غربالگری عملکرد مطلوبی داشته‌اند، گفت: هرچند وضعیت کلی قابل قبول است، اما نباید به شرایط موجود قانع باشیم و باید برای دستیابی به پوشش صددرصدی و افزایش دقت آماری تلاش کنیم.

 

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار