رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش خبر داد:

اجرای برنامه نماد در ۱۰۰ منطقه مدارس غیردولتی/ آموزش هوش مصنوعی برای ۴۰ هزار معلم

مطابق برنامه هفتم توسعه، هر دانش‌آموز باید عضو یک تشکل دانش‌آموزی باشد و حداقل یک اردو در طول سال داشته باشد

تهران (پانا) - رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه با همکاری معاونت پرورشی و فرهنگی، قرار است برنامه نماد(نظام مراقبت از آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان) در سطح مدارس غیردولتی اجرا شود، گفت: این برنامه شامل آموزش برای اولیای دانش‌آموزان، معلمان، مربیان، مدیران و خود دانش‌آموزان خواهد بود و در ۱۰۰ منطقه هدف اجرا می‌شود.

کد مطلب: ۱۶۴۷۴۱۴
لینک کوتاه کپی شد
اجرای برنامه نماد در ۱۰۰ منطقه مدارس غیردولتی/ آموزش هوش مصنوعی برای ۴۰ هزار معلم

به گزارش پانا، گردهمایی شورای هماهنگی موسسان مدارس غیردولتی و روسای ادارات مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی استان‌های کشور با حضور علی زینی وند معاون سیاسی وزیر کشور، احمد محمودزاده معاون وزیر آموزش و پرورش، رضا زینی‌وند مدیرکل مدارس و مراکز غیر دولتی، محمد خرم مدیرکل دفتر امور شوراها و مناطق آزاد تجاری، ایرج شاه‌ملکی مدیر آموزش الکترونیکی و مدارس از راه دور، روسای ادارات مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی استان‌های کشور و روسای شوراهای موسسان مدارس غیردولتی در سالن پیامبر اعظم وزارت کشور برگزار شد.

احمد محمودزاده در این گردهمایی با گرامیداشت ایام ولادت باسعادت حضرت فاطمه زهرا(س)  و هفته پژوهش  گفت: در این اجلاسیه، رؤسای شورای هماهنگی مؤسسان در سراسر کشور و همچنین مدیران مشارکت‌های مدارس و مراکز غیر‌دولتی، به‌همراه معاون محترم سیاسی وزارت کشور، حضور دارند.  در این جلسه، چند محور اساسی دنبال می‌‌شود.

مدیریت منابع انسانی در مدارس غیردولتی

محمودزاده  ادامه داد: محور نخست، مدیریت منابع انسانی در مدارس غیردولتی است. در این زمینه، از سال‌های گذشته اقداماتی را به‌صورت تقریبا  فازبندی‌شده آغاز کردیم. جمع‌بندی ما این است که در حوزه قاعده‌گذاری و قانون‌گذاری، تا حد امکان مسیر طی شده و مصوبات لازم نیز اخذ شده است. اکنون لازم است این جهت‌گیری‌ها تبدیل به یک بسته اجرایی منسجم در مدارس غیردولتی شود تا بتوانیم از نتایج آن در تربیت دانش‌آموزان و ارتقای کیفیت آموزش و پرورش استفاده کنیم.

وی افزود: یکی از موضوعاتی که به‌صورت مشخص پیگیری شد و در قانون نیز گنجانده شد، ۳۰ ساعته شدن و ۳۰ روز بیمه شدن معلمان مدارس غیردولتی بود که هرچند مسیر طولانی‌ای را طی کرد، اما نهایتا  مصوب و ابلاغ شد و از امسال نیز در حال اجرا  است.

محمودزاده اظهار کرد: موضوع دیگر، دانش‌افزایی و ارتقای آموزش معلمان مدارس غیردولتی در سراسر کشور است. بدین منظور، فازهای مختلفی طراحی شده است. یکی از این فازها، استفاده از ظرفیت خود مدارس برای آموزش‌های درون‌مدرسه‌ای، به‌ویژه در مدارسی است که به‌صورت مجتمعی یا شعبه‌ای فعالیت می‌کنند. حدود ۸۰۰ هزار دانش‌آموز در قالب ۳۰۰ مجتمع آموزشی مدیریت می‌شوند. این مدارس، علاوه بر آموزش‌های ضمن خدمت طراحی‌شده، خود نیز آموزش‌های توانمندسازی معلمان را اجرا می‌کنند که ساختار آن مصوب شده و ابلاغ نیز انجام گرفته است. بر این اساس، از این پس هر مدرسه‌ای که آموزشی ارائه می‌دهد، در چارچوب سیاست‌های ابلاغی و با هماهنگی شورای نظارت اقدام خواهد کرد.

صلاحیت حرفه‌ای و آموزش معلمان

وی با بیان اینکه محور دوم در توانمندسازی، بحث صلاحیت حرفه‌ای معلمان است که از دو سال پیش آغاز شده است، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده، معلمان باید ۳۶۰ ساعت آموزش را برای احراز صلاحیت حرفه‌ای طی کنند. موضوع کارت صلاحیت حرفه‌ای نیز در همین راستا تعریف شده است. تاکنون در برخی استان‌ها ۶۰ ساعت و در برخی دیگر ۱۲۰ ساعت آموزش برگزار شده بود، اما ادامه این مسیر به دلایلی، به‌ویژه در همکاری با دانشگاه فرهنگیان، با چالش‌هایی مواجه شد. خوشبختانه با آسیب‌شناسی انجام‌شده درخصوص ارتقای کیفیت این آموزش‌ها، جمع‌بندی خوبی حاصل شد و امروز ابلاغ خواهد شد تا ادامه آموزش‌ها تا رسیدن به سقف ۳۶۰ ساعت انجام پذیرد.

محور هوش مصنوعی در آموزش

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: موضوع بعدی، هوش مصنوعی است. برنامه‌ریزی شده است که هم برای دانش‌آموزان سراسر کشور و هم برای معلمان مدارس غیردولتی، آموزش کاربردهای هوش مصنوعی در آموزش و پرورش ارائه شود. برای دانش‌آموزان، آموزش خود هوش مصنوعی و مباحث برنامه‌نویسی مدنظر قرار دارد. در این راستا، کشور به هفت قطب تقسیم شده است. قطب اول شامل استان‌های تهران (و شهرستان‌های تهران)، قزوین، سمنان، قم و البرز خواهد بود. ان‌شاءالله در هشتم دی‌ماه، افتتاحیه این آموزش‌ها به‌صورت یک جلسه وبیناری برگزار خواهد شد.

وی افزود: برنامه‌ریزی شده است که در مرحله اول ۴۰ هزار معلم در آزمون اولیه شرکت کنند، از این تعداد، ۴ هزار نفر وارد آموزش‌های کارگاهی شوند، از میان آن‌ها، ۱۰۰ نفر به‌عنوان منتور انتخاب شوند. این فرآیند در ۶ قطب دیگر نیز اجرا می‌شود. در نهایت، از هر قطب ۱۰۰ معلم منتور (جمعا  ۷۰۰ منتور) و همچنین حدود ۱۰۰۰ دانش‌آموز در قالب یک فرآیند رقابتی و مسابقه‌ای انتخاب خواهند شد.

محمودزاده ادامه داد: این بخش از برنامه، یکی از محورهای اصلی جلسه امروز است که درخصوص شیوه اجرا، همفکری و رایزنی می‌کنیم تا کیفیت کار به‌طور جدی مدنظر قرار گیرد. منابع مالی لازم پیش‌بینی شده و همکاری‌های خوبی نیز با معاونت علمی ریاست‌جمهوری و وزارت ارتباطات در حال انجام است. آموزش‌ها ابتدا به‌صورت مجازی ارائه می‌شود، سپس به کارگاه‌های عملی و در نهایت برای منتورها به‌صورت حضوری در قطب‌ها ادامه خواهد یافت. این فرآیند جزو برنامه‌های سال جاری مدارس غیردولتی سراسر کشور خواهد بود و از نظر تجهیزات و زیرساخت، مشکلی وجود ندارد. شرکت همکار نیز تمامی زیرساخت‌های لازم را فراهم کرده است.

مشوق‌ها و معلمان نمونه

وی اظهار کرد: در بسته منابع انسانی، مشوق‌هایی برای معلمان نیز پیش‌بینی شده است. از سال گذشته، طرح معلمان نمونه منطقه‌ای، استانی و کشوری آغاز شده و امسال برای دومین سال متوالی اجرا خواهد شد. بر اساس پیش‌بینی‌ها؛ نزدیک به ۵۰۰ معلم نمونه منطقه‌ای، حدود ۵۱ معلم نمونه استانی  و حدود ۴ معلم نمونه کشوری از میان معلمان مدارس غیردولتی انتخاب خواهند شد.

محمودزاده گفت: این افراد در کنار معلمان نمونه دولتی، در هفته بزرگداشت مقام معلم مورد تجلیل قرار خواهند گرفت. این فرآیند در چهار مرحله مدرسه‌ای، منطقه‌ای، استانی و کشوری ابلاغ شده است و بخشی از بسته مدیریت منابع انسانی محسوب می‌شود که هم جنبه کیفی، هم کمی، هم انگیزشی و هم تخصصی و تربیتی دارد. اعتقاد ما این است که اگر به‌دنبال کیفیت در آموزش و پرورش هستیم، محور اصلی، معلم است و باید همه ظرفیت‌های سازمان برای موفقیت او در کلاس درس به‌کار گرفته شود.

بیمه، امور تربیتی و برنامه‌های فرهنگی

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: درخصوص اجرای بیمه ۳۰ ساعته نیز با همکاری سازمان تامین اجتماعی، سامانه‌ای ایجاد شده تا نظارت و کنترل دقیق‌تری انجام شود و عدالت در سطح استان‌ها رعایت شود. در حوزه امور تربیتی و پرورشی، چند برنامه ویژه در دستور کار قرار دارد. یکی از آن‌ها، حضور تشکل‌های دانش‌آموزی در مدارس است. مطابق برنامه هفتم توسعه، هر دانش‌آموز باید عضو یک تشکل باشد و حداقل یک اردو در طول سال داشته باشد. بر همین اساس، مشاوری در حوزه تشکل‌های دانش‌آموزی و امور اردوها در سازمان منصوب شده است.

وی ادامه داد: همچنین با همکاری معاونت پرورشی و فرهنگی، قرار است برنامه نماد (نظام مراقبت از آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان) در سطح مدارس غیردولتی اجرا شود. این برنامه شامل آموزش برای اولیای دانش‌آموزان، معلمان، مربیان، مدیران و خود دانش‌آموزان خواهد بود و در ۱۰۰ منطقه هدف اجرا می‌شود.

اردوهای راهیان نور و هفته شوراها

محمودزاده افزود: در حوزه اردوها، اردوهای راهیان نور برای اولین بار به‌صورت نظام‌مند برای معلمان مدارس غیردولتی برنامه‌ریزی شده است. در هر استان، پیش‌بینی شده حدود ۲۵ تا ۳۰ نفر از خانم‌ها و ۲۵ تا ۳۰ نفر از آقایان داوطلب در این اردوها شرکت کنند. بخشنامه مربوطه با همکاری بسیج دانش‌آموزی و بسیج فرهنگیان در حال ابلاغ است.

وی گفت: در آستانه هفته شوراهای آموزش و پرورش نیز برنامه‌ریزی شده است تا از ظرفیت این شوراها برای کیفیت‌بخشی آموزشی، نهضت ملی مدرسه‌سازی، روش‌های نوین آموزشی، تحول در نظام یاددهی ـ یادگیری، معماری مفهومی مدارس، فناوری‌های نوین و چینش تجهیزات آموزشی استفاده شود. در این هفته، یک نشست ملی برگزار خواهد شد و مسئولان مرتبط دعوت خواهند شد.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورس گفت: گزارشی تحلیلی در حوزه کیفیت‌بخشی آموزشی و کنشگری تربیتی ـ فرهنگی تهیه شده است که به تفکیک مدرسه و منطقه، در اختیار مدیران محترم مدارس غیردولتی قرار خواهد گرفت تا از هم‌اکنون برنامه‌ریزی برای رصد، پایش و مداخله در ارتقای کیفیت آموزشی آغاز شود. در این جلسه، پیرامون این موضوعات به گفت‌وگو خواهیم نشست و متناسب با ظرفیت جلسه، سایر موارد را نیز بررسی خواهیم کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار