معاون آموزش متوسطه وزارت آموزشوپرورش در نشست صمیمی با دانشآموز خبرنگاران پانا/ بخش اول
تحصیل بیش از ۷ میلیون دانشآموز در مقطع متوسطه/ نهضت عدالت آموزشی از ۲ مسیر دنبال میشود
تهران (پانا) - معاون آموزش متوسطه وزارت آموزشوپرورش توسعه عدالت آموزشی را رویکرد دولت چهاردهم عنوان کرد و گفت: نهضت عدالت آموزشی از طریق دو مسیر رفع محرومیت از فضاهای آموزشی و ارتقای کیفیت آموزش دنبال میشود.
سید مصطفی آذرکیش، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزشوپرورش میزان جمعی از دانشآموز خبرنگاران خبرگزاری پانا بود و به سوالات این دانشآموزان پاسخ داد که در ادامه بخش اول این نشست صمیمی را میخوانید.
آذرکیش با اشاره حضور فعال دانشآموز خبرنگاران پانا در برنامههای مختلف خبری اظهار کرد: خبرنگاری، شامل گردآوری، تحقیق، نگارش و انتشار رویدادهای اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است؛ امری که شما در طول سال تحصیلی با جدیت و علاقه دنبال میکنید. باور داریم که خبرنگاری فقط یک حرفه نیست، بلکه مسئولیتی اجتماعی است. خبرنگار میتواند با آگاهیبخشی، جامعه را پاسخگوتر و شفافتر سازد.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزشوپرورش خطاب به دانشآموز خبرنگاران حاضر در جمع دوره دانشآموزی را دورهای ماندگار و اثرگذار شمرد و افزود: دوران دانشآموزی یکی از بهیادماندنیترین و تأثیرگذارترین دورههای زندگی هر فرد است. این دوران بهواسطه برنامههای گوناگونی که وزارت آموزشوپرورش، سازمان دانشآموزی و معاونت پرورشی و فرهنگی طراحی میکنند، فرصتی برای رشد همهجانبه شماست. در همین راستا، خبرگزاری پانا نیز بستری فراهم کرده تا استعدادهای دانشآموزان در عرصه رسانه شکوفا شود.
وی با اشاره به سند تحول بنیادین آموزشوپرورش گفت: در اسناد بالادستی آموزش و پرورش، بهویژه در سند تحول بنیادین که مبنای تمامی تصمیمگیریهای وزارتخانه است، جایگاه رسانه بهروشنی تبیین شده است. در فصل دوم این سند و در بند ۱۷ بیانیه ارزشها، به «جایگاه و نقش تربیتی نهاد رسانه و فناوریهای ارتباطی» اشاره شده و بر «بهرهگیری هوشمندانه و آگاهانه از آنها و پیشگیری از آثار منفی» تأکید شده است. این بند نشان میدهد که رسانه، در کنار فرصتهایش، نیازمند مراقبت و هدایت تربیتی نیز است.
آذرکیش در تشریح ارکان معاونت متوسطه توضیح داد: در حوزه معاونت آموزش متوسطه، ساختار ما شامل سه دفتر اصلی است؛ دفتر آموزش دوره اول متوسطه (پایههای هفتم تا نهم)، دفتر آموزش متوسطه نظری (رشتههای تجربی، ریاضی، انسانی و معارف اسلامی) و دفتر آموزش فنیوحرفهای و کاردانش (ویژه هنرستانها) این سه بخش هستند.
تحصیل بیش از ۷ میلیون دانشآموز در مقطع متوسطه
وی با ارائه آماری از جمعیت دانشآموزی در مقطع متوسطه گفت: اکنون، حدود ۴ میلیون دانشآموز در متوسطه اول، یک میلیون و ۳۵۰ هزار دانشآموز در فنیوحرفهای و کاردانش، یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در شاخه نظری مشغول تحصیل هستند؛ یعنی در مجموع بیش از ۷ میلیون دانشآموز تحت آموزش این معاونت قرار دارند.
وی درباره رشتههای تحصیلی در مقطع متوسطه دوم توضیح داد و بیان کرد: در شاخه نظری، چهار رشته اصلی وجود دارد؛ تجربی، ریاضی، انسانی و علوم و معارف اسلامی. در شاخه فنیوحرفهای حدود ۴۱ رشته و در شاخه کاردانش بیش از ۱۶۰ رشته تعریف شده که از این میان، حدود ۱۳۶ رشته فعال هستند. این تنوع رشتهها متناسب با نیاز جامعه و بازار کار، هر سال بازنگری میشود.

فعالیت ۲۶۰ هزار معلم در مقطع متوسطه
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزشوپرورش درباره منابع انسانی و فضاهای آموزشی این معاونت اظهار کرد: بالغ بر ۲۶۰ هزار معلم در این مقاطع فعالیت دارند و حدود ۴۱ هزار مدرسه در سراسر کشور به آموزش این گروه از دانشآموزان اختصاص یافته است.
رشد بیش از ۲.۵ درصدی سهم مهارتمحوری آموزش
وی در ادامه با اشاره به رویکرد مهارتمحوری آموزش و سهم آموزشهای فنیوحرفهای در مقطع متوسطه دوم نیز توضیح داد: بر اساس شاخصهای جدول ۲۰ برنامه هفتم توسعه، یکی از اهداف کلیدی آموزش و پرورش، افزایش سهم آموزشهای فنیوحرفهای و کاردانش در دوره متوسطه دوم است. خوشبختانه این شاخص امسال به ۴۵.۵ درصد رسیده، در حالیکه سال گذشته حدود ۴۳ درصد بود. این رشد بیش از ۲.۵ درصدی، نشاندهنده اقبال خانوادهها و جامعه به آموزشهای مهارتی و هنرستانی است؛ رشدی که خود را در افزایش بیش از ۱۱۰ هزار نفر جمعیت هنرستانها نسبت به سال قبل نشان میدهد.
آذرکیش افزود: این روند نشان میدهد که جامعه ما بیش از گذشته به اهمیت مهارتآموزی، اشتغالپذیری و یادگیری کاربردی پی برده است و این همان مسیری است که ما نیز در وزارت آموزشوپرورش با جدیت دنبال میکنیم.
۲ برنامه معاونت متوسطه برای توانمندسازی معلمان
معاون وزیر آموزشوپرورش درخصوص ارتقای کیفیت آموزشی گفت: یکی از اصلیترین برنامههایی که در معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزشوپرورش داریم، «معاصرسازی توانمندیها و قابلیتهای معلمان» است؛ یعنی آموزش و توانمندسازی معلمان. این موضوع را در قالب برنامههای مختلفی از جمله «سفر یادگیری» و طرح «شمیم» در حال پیگیری هستیم.
وی در توضیح بیشتر گفت: «شمیم» مخفف «شبکه ملی یادگیری معلمان» است. در این طرح، معلمان اجتماعات یادگیری را در واحدهای آموزشی شکل میدهند و شبکههای یادگیری معلمان، تحت رهبری یکی از افراد همان جلسه ایجاد میشود. اعتقاد ما این است که توسعه حرفهای و فردی افراد، یک «سفر مادامالعمر» است، یعنی همه افراد نیاز دارند که در طول عمر خود بهصورت مستمر، صلاحیتهای حرفهای خود را توسعه دهند. این «سفر یادگیری» که برنامه اصلی توانمندسازی معلمان و ارتقای مهارتهای معلمی آنهاست، شامل سنجش و ارزشیابی، فناوریهای نوین، روشهای جدید یادگیری و یادگیری در محیط واقعی و آموزشی است.
عضویت ۲۵۵ هزار معلم در سامانه «شمیم»
آذرکیش با بیان اینکه برنامه شمیم اکنون در حال اجرا است، بیان کرد: بیش از ۲۵۵ هزار معلم در سامانه شمیم عضو هستند. این سامانه، در وزارت آموزشوپرورش فعال است و معلمان در آن حضور دارند. همچنین «سفر یادگیری» برای بیش از ۷۰ درصد از معلمان کشور اجرا شده است تا از فناوریهای جدید و مهارتهای بهتر آموزشی بهرهمند شوند. این طرح از تابستان آغاز شده و تقریبا در حال تکمیل است. در برخی استانها نیز تا صد درصد، این آموزشها انجام شده است. پس بهطور مشخص باید گفت که ما در قالب «سفر یادگیری» و برنامه «شمیم» که از اولویتهای اصلی است، برنامههای مربوط به آموزش معلمان را در حال اجرا داریم، زیرا شرایط آموزش و تربیت در دنیا، متاثر از جهان دیجیتال و هوش مصنوعی است و این آموزشها نیز در همین قالب به معلمان ارائه میشود.
اقدامات معاونت متوسطه برای بازماندگان از تحصیل
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزشوپرورش درباره اقدامات این معاونت برای بازماندگان از تحصیل گفت: تعریف «بازمانده از تحصیل» باید با واقعیت و دقت تبیین شود، زیرا با آنچه در نگاه عمومی یا رسانهای مطرح میشود تفاوت دارد. بسیاری از آمارهایی که تحت عنوان «بازمانده از تحصیل» اعلام میشود، در واقع بازمانده از تحصیل واقعی نیستند. بهعنوان مثال، برخی دانشآموزانی که مهاجرت کردهاند و از ایران خارج شدهاند، در اطلاعات ثبت شده، چون هنوز در سن تحصیل هستند ولی در کشور حضور ندارند، بهعنوان بازمانده از تحصیل اعلام میشوند، در حالی که اینطور نیست.
وی با اشاره به فعالیت سامانهای به نام «سامانه شهید محمودوند» در ادارات کل آموزشوپرورش اظهار کرد: این سامانه بررسی میکند که دلایل بازماندگی از تحصیل چیست و در چه نسبتی قرار دارد. برای نمونه، در مناطقی ممکن است کودکانی متولد شوند که بعدها فوت میکنند یا اطلاعات آنها در مناطق روستایی یا دورافتاده بهدرستی ثبت نمیشود. این موارد در آمار ثبت احوال وجود دارد و بهصورت عددی در سامانه بازماندگی ظاهر میشود، ولی در عمل بازمانده واقعی نیستند.

وزارت آموزشوپرورش، تمام امکانات لازم را برای دسترسی دانشآموزان به آموزش فراهم کرده است
آذرکیش به برنامههای آموزشوپرورش برای بازگرداندن بازماندگان به مدرسه، اشاره کرد و گفت: در دوره دوم متوسطه، برخی موارد بازماندگی مربوط به شرایط اقلیمی، فرهنگی یا اجتماعی است. هنگامی که این موارد در سامانه جمع میشوند، عددی حاصل میشود که ممکن است در نگاه بیرونی بزرگ جلوه کند، در حالی که واقعیت متفاوت است. نکتهای که باید تاکید شود این است که وزارت آموزشوپرورش، تمام امکانات لازم را برای دسترسی دانشآموزان به آموزش فراهم کرده است. برای مثال، بیش از ۳۸۰ مدرسه در کشور وجود دارد که فقط یک دانشآموز دارند؛ یعنی حتی برای یک دانشآموز هم یک مدرسه و معلم اختصاص داده شده است. در برخی کلیپها دیده شد که یک دانشآموز به تنهایی برنامه صبحگاه را اجرا میکند، این موارد واقعی و متعدد هستند.
وی اضافه کرد: برای بازگراندن دانشآموزان بازمانده به تحصیل بیش از ۱۵ نهاد و دستگاه اجرایی باید با آموزشوپرورش همکاری کنند. آموزشوپرورش وظیفه دارد امکانات آموزشی را فراهم کند که این کار را در قالب مدارس شبانهروزی، مدارس روستامرکزی، سرویس ایابوذهاب دانشآموزی و احداث واحدهای آموزشی انجام میدهد. از سوی دیگر، دستگاههایی مانند ثبت احوال، سازمان فنیوحرفهای، وزارت دادگستری، وزارت بهداشت، اداره پست، مخابرات و سایر نهادها باید برای بازگرداندن دانشآموزان به تحصیل مشارکت داشته باشند.
آذرکیش با بیان اینکه تعریف بازمانده از تحصیل در سامانه شهید محمودوند، به صورت دقیق و تفکیکی ثبت شده است، گفت: در این سامانه، میتوانیم برای هر دانشآموز مشاهده کنیم که با چه مشخصاتی، چرا و در چه شرایطی از تحصیل بازمانده است. آماری که گاهی خارج از دستگاه آموزشوپرورش درباره بازماندگان از تحصیل مطرح میشود، بهعنوان مثال عدد ۱۷۰ هزار نفر در دوره متوسطه اول، الزاما به معنای بازماندگی واقعی نیست. براساس برخی آمارها، حدود ۴۰ هزار نفر از دانشآموزان ما مهاجرت کردهاند یا گروهی از آنان در مدارس علوم دینی و مدارس خاص تحصیل میکنند. بنابراین نمیتوان تمامی آنها را بازمانده از تحصیل دانست.
آذرکیش در پاسخ به سوالی درباره تاثیر نظرات دانشآموزان بر سیستم آموزشی کشور گفت: سازمان دانشآموزی و عملکردش را وقتی در سطح کشور میبینیم، ناظر بر نقشدهی به دانشآموزان و اهمیت این مسئله است. بهعنوان مثال؛ تشکیل شورای دانشآموزی با هدف تاثیرپذیر بودن نظرات دانشآموزان در آموزشوپرورش است. این امر در قالب یکی از کارهایی قرار میگیرد که در دولت چهاردهم به صورت ویژه و برجسته به آن پرداخته شده است؛ یعنی تغییر نقش دانشآموز و معلم از شرایطی که قبلا صرفا ما میآمدیم و میگفتیم «معلمان ما انتقالدهنده دانش هستند» و «دانشآموزان ما دریافتکننده»؛ اکنون این نقش چه در دنیا و چه در نظامهای آموزشی ایران در قالب اینکه یک تسهیلگر دانش باشند، تغییر یافته است.
وی ادامه داد: دانشآموزان در تمامی فعالیتهایی که داشتیم، حضور خود را در عرصههای مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، چه در دوران مختلفی که انقلاب اسلامی گذرانده و چه در جبهههای نبرد حق علیه باطل و چه در عرصههای ملی و بینالمللی با نقشآفرینی ویژهای نشان دادهاند. این نقشآفرینی در حوزههای سیاسی، انتخابات، و سایر عرصهها مشهود است.
آذرکیش افزود: برنامه اصلی وزارت آموزشوپرورش، تربیت تمامساحتی است؛ یعنی توجه متوازن و یکپارچه به ساحتهای ششگانه تعلیم و تربیت. وقتی این نگاه وجود دارد، نقش دانشآموزان در کارهایی که انجام میدهیم برجسته میشود. نهایتا قرار است ما از ظرفیت و توانمندی دانشآموزان برای کشور و توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی بهرهمند شویم. در واحدهای آموزشی میبینیم که مسئولیتهای مختلفی در قالبهای گوناگون توسط مدیران مدارس و معلمان به دانشآموزان واگذار میشود؛ زیرا مدرسه محیطی است که فرصتهای مختلف تربیتی را دانشآموزان تجربه میکنند. بر این اساس، این رویکرد اکنون در وزارت آموزشوپرورش در حال توسعه است.
اجرای ۷۷۰۰ پروژه آموزشی در راستای عدالت آموزشی
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزشوپرورش در ادامه در پاسخ به سوال دیگری درباره رویکرد دولت چهاردهم در زمینه نهضت عدالت آموزشی گفت: از دو مسیر بهطور ویژه به این موضوع پرداختهایم؛ مسیر اول، رفع محرومیت از فضاهای آموزشی است که با ساخت فضای آموزشی آغاز شد. اکنون بیش از ۷۷۰۰ پروژه در مناطق مختلف کشور با اولویت کاهش یا برچیده شدن مدارس سنگی، ناایمن و کانکسی و جایگزینی آنها شروع شده است. بیش از ۲۴۰۰ پروژه از اینها امسال همزمان با حضور رئیسجمهور افتتاح شد و مابقی نیز در طول سال به مرحله افتتاح خواهد رسید.
آذرکیش ادامه داد: مسیر دوم، ارتقای کیفیت آموزش است. وقتی از تحول در آموزش متوسطه سخن میگوییم، معنای آن انطباق با نیازهای جدید مبتنی بر روشها، ابزارها و محتواهای نوین برای بهبود تجربه یادگیری است. در این مسیر، عنصر اصلی و محوری، دانشآموزان هستند و توانمندسازی معلمان، آغاز این تحول است. اگر بخواهیم تحول در آموزش متوسطه را بهصورت ویژه پیگیری کنیم، قطعا توانمندسازی معلمان، راهکار کلیدی است. در نظام تعلیم و تربیت سندی داریم به نام سند تحول بنیادین که راهکار شماره ۱۷۳ آن میگوید: «اصلاح و بروزآوری روشهای تعلیم و تربیت». پیش از آن بخش، استفاده از فناوریهای جدید آمده است. ما گفتیم تحول، همان انطباق با نیازهای جدید است؛ بنابراین روشهای نوین تدریس و بهرهگیری از فناوریهای نوین را در دستور کار قرار دادیم.
برنامههای کیفیتبخشی زمانبر هستند
آذرکیش تصریح کرد: دانشآموزان امسال قطعا مهر متفاوتتری را شاهد بودند و خواهند بود؛ چون برنامههای کیفیتبخشی عمدتا فرهنگی و زمانبر هستند و تغییرات بزرگ گاه یک دهه طول میکشد تا ثمر بدهد. بهعنوان مثال، اگر کاری را در سال اول ابتدایی آغاز کنید، تا پایان سال دوازدهم و اخذ دیپلم، یعنی پس از ۱۲ سال، نتایج آن قابل پایش و مشاهده میشود.
بهروزآوری ۲۳ رشته فنیوحرفهای در متوسطه دوم با روش جدید
وی ادامه داد: بر همین اساس، تحول را در توانمندسازی معلمان، در جایگزینی روشهای نوین، در استفاده از فناوریها و در تغییر محتوا دنبال کردهایم. امسال حدود ۲۳ رشته فنی و حرفهای در متوسطه دوم با روش جدید و سرفصلهای بهروزآوریشده و ۱۷ رشته در شاخه کاردانش به صورت جدید و بهروز درآمده است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزشوپرورش اظهار کرد: برنامههای توانمندسازی معلمان برای بیش از ۲۶۰ هزار معلم آغاز کردهایم و تقریبا در بسیاری از استانها این آموزشها کامل شده است. معلمان از چینش کلاس درس تا اجرای کارهای گروهی و تیمی و استفاده از تفکر انتقادی و تفکر حل مسئله را در دستور کار دارند، تا دانشآموزان بتوانند در طول سال تحصیلی به بسیاری از این مهارتها دست پیدا کنند.
توضیح درباره تجهیز هنرستانهای کشور
وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره تجهیز هنرستانها گفت: برای اینکه تجهیزات هنرستانها در اولویت قرار بگیرد، چند منبع برای تکمیل تجهیزات را در نظر میگیریم. یکی از آنها اعتبارات دولتی است؛ یعنی ما در بودجه سنواتی، سالانه عددی را برای تجهیزات آزمایشگاهها و کارگاههای کار و فناوری متوسطه اول و هنرستانها در نظر میگیریم. این عدد امسال در بودجه سنواتی، در قالب بودجه خود سنواتی، تحت عنوان «تجهیزات هنرستانها»، ۳۱۰ میلیارد تومان بود که معمولا بعد از کسر سه درصد، حدود ۲۹۴ میلیارد تومان ابلاغ میشود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزشوپرورش افزود: این مبلغ معمولا بعد از مهرماه شروع میشود تا پایان شهریور سال آینده به مرور به آموزش و پرورش داده میشود، زیرا پروژههای عمرانی تا پایان شهریور زمان دارند تا از اعتبارات آن سال استفاده کنند. مبلغی هم از محل مسیر چهار درصد فروش گاز (طبق قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت) تامین میشود که تا الان یکبار ۱۹۰ میلیارد تومان و یکبار ۲۸۰ میلیارد تومان آن پرداخت شده و در اختیار هنرستانهای سراسر کشور قرار گرفته است. این اعتبارات از مسیر «سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس» انجام میشود که بخش هنر را نیز پوشش میدهد.
وی تصریح کرد: مسیر بعدی، کاری است که برای پوشش بخشی از کسری تجهیزات و نیروی انسانی هنرستانها انجام دادیم، یعنی «برونسپاری آموزشهای مهارتی»؛ یا با دستگاههای اجرایی متولی مهارت، یا با آموزشگاههای آزاد، یا با موسسات خدماتی، تولیدی، شرکتها و صنایع کشور. این عدد را از حدود ۵۰ هزار نفر در سال قبل، امسال به بیش از ۱۰۰ هزار نفر توسعه دادیم تا بتوانند در خارج از آموزشوپرورش و در محیطهای واقعی کار، آموزش ببینند.
جزئیات طرح «همنوا»
آذرکیش گفت: اقدام دیگر مربوط به هنرستانهای وابسته بود. طرحی را با سازمان فنیوحرفهای کشور آغاز کردیم تحت عنوان «همنوا». همنوا یعنی هنرستان و مرکز نوآوری. در این طرح هدفگذاری شده است که زیرساختهای آموزشی سازمان فنیوحرفهای کشور که ۶۵۴ مرکز فنیوحرفهای دولتی دارد، در نوبت صبح در اختیار آموزشوپرورش و دانشآموزان قرار گیرد. در آن مراکز تجهیزات کافی وجود دارد و دانشآموزان میتوانند از آنها استفاده کنند.
وی ادامه داد: در کنار این، هدفگذاری شد که تعدادی از این مراکز به هنرستان وابسته تبدیل شوند. اکنون ۳۶ تا از این مراکز نهایی شده و در حال اجراست. ضمن اینکه همه مراکز در اختیار هنرجویان قرار گرفتهاند، ۳۶ مرکز تحت عنوان «هنرستان وابسته به سازمان فنیوحرفهای» نهایی شدهاند و تا ۵۷ هنرستان نیز احتمالا در ماه بعد یا ماههای بعد نهایی خواهند شد. در نهایت، برای توسعه تجهیزات هنرستانها، از ظرفیت خیرین واحدهای آموزشی نیز استفاده شد تا خیرین مدرسهساز در کنار ساخت، بخشی از منابع خود را به تجهیز هنرستانها اختصاص دهند.
شناسایی ۸۴۹ هنرستان جوار کارخانه
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزشوپرورش افزود: مورد بعدی، الگویی است که در مدلهای موفق آموزش مهارتی در دنیا نیز استفاده میشود؛ «هنرستانهای جوار کارخانه». تاکنون ۸۴۹ هنرستان جوار کارخانه شناسایی شده که در مراحل اولیه راهاندازی قرار دارند. در این مدل، دانشآموزان در محیط واقعی کار، در شهرکهای صنعتی و جوار کارخانهها و صنایع، آموزشهای مهارتی خود را میبینند. در مجموع، وقتی صحبت از تجهیزات میکنیم، مجموعهای از این عوامل باید کنار هم دیده شود؛ بخشی دولتی است و تأمین مالی میشود، بخشی از ظرفیت مراکز آموزشی و بخشی از امکانات کارخانهها استفاده میشود. همه اینها کمک میکند تا تجهیزات و نیروی انسانی مربوط به آموزش هنرستانی تکمیل شود.
آذرکیش همچنین در پاسخ به سوال یکی دیگر از دانشآموز خبرنگاران درخصوص مصوبه تاثیر قطعی و مثبت معدل در کنکور گفت: مصوبه مربوط به تاثیر قطعی یا مثبت معدل، یا استفاده از ظرفیت سوابق تحصیلی برای ورود به دانشگاه، توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی نهایی و ابلاغ شده است. اینکه آیا دوباره تغییر میکند یا نه، خارج از اراده آموزشوپرورش است؛ چون مبنا و تصمیمگیری در شورای عالی انقلاب فرهنگی است و آموزشوپرورش فقط یک عضو و یک رأی دارد و تصمیم در آن شورا گرفته میشود. بنابراین تا این لحظه، چیزی مبنی بر تغییر یا اصلاح مصوبه به ما اعلام نشده است. آخرین مصوبه در فروردین امسال به کل کشور ابلاغ شد که تکلیف سال جاری را برای تاثیر مثبت معدل برای پایه یازدهم و در ۶ درس مشخص کرده است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزشوپرورش تاکید کرد: دانشآموزانی که سال آینده کنکوری خواهند بود، یعنی امسال پایه یازدهماند، سوابق درسیشان شامل نمرات دروس نهایی امسال بهاضافه دروس پایه دوازدهم خواهد بود که در تاثیر سوابق تحصیلی لحاظ میشود.
ارسال دیدگاه