رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور تاکید کرد؛

پویش ملی بِساز مدرسه، بستری نوین برای مشارکت مردمی است نه فقط خیرین

اولویت رئیس‌جمهور موضوع مدرسه، آموزش و تربیت فرزندان است

تهران (پانا) - رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه پویش ملی بِساز مدرسه، صرفا واریز پول نیست، گفت: در این پویش مشارکتی را می‌خواهیم به کار بگیریم که همه پای کار آموزش‌وپرورش بیایند.

کد مطلب: ۱۶۲۹۱۰۵
لینک کوتاه کپی شد
پویش ملی بِساز مدرسه، بستری نوین برای مشارکت مردمی است نه فقط خیرین

نشست خبری پویش ملی‌ بساز مدرسه (به سازِ مدرسه بساز مدرسه) صبح امروز دوشنبه ۱۲ آبان‌ ماه، با حضور حمیدرضا خان‌محمدی رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، حمیدرضا شاه‌حسینی رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز، احمد محمودزاده رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی و ابوالفضل هندویان سخنگوی مجمع خیرین مدرسه‌ساز و سایر مسئولان مربوطه  برگزار شد.

حمیدرضا خان‌محمدی در این نشست گفت:  کار خیرین از اعتبارات ۳/۴ دهم همت در سال گذشته، حدودا  به ۱۸ همت رسید و خیرین ما پای کار مدرسه‌سازی آمدند.  

خان‌محمدی ادامه داد: مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها، خیرینی که زمینی را هدیه کرده بودند؛ مالی که از پدری به ارث رسیده بود؛ هر آنچه داشتند در طبق اخلاص قرار دادند. باید یاد کنیم از مرحوم  آقای  قفلی که واقعا  خالصانه، عاشقانه و مجاهدانه پیگیر این مبالغ بودند تا تعهد داده شود و کار انجام شود.  

وی افزود: رویکردی که با حضور رئیس‌جمهور جمهور  در دولت چهاردهم، به واسطه نگاه عمیق ایشان به آینده کشور شکل گرفت، برای انجام یک کار بلندمدت ولی ماندگار و توجه به آموزش و پرورش بود. ایشان حرکتی را آغاز کردند که  ابتدا از موضوع ساماندهی فضاها شروع شد.

خان‌محمدی اظهار کرد: رویکردی رئیس جمهور داشتند مبتنی بر اینکه  همه مردم در این  امر  کمک کنند،  هم در موضوع ساخت مدرسه و هم  تمام ابعاد مدرسه‌سازی، از جمله مدرسه‌یاری یا حتی مدرسه‌داری.  این امر نیاز داشت که ما الگوی مشارکت را از حالت قبلی که صرفا  با نشست‌ها و برنامه‌های متمرکز برگزار می‌شد، تغییر دهیم و به سمت رویکرد نوین و استفاده از فناوری‌های نوین برویم؛ مثل راه‌اندازی سایتی به نام «بِساز مدرسه» تا هر کسی، هر جایی، با هر مبلغی و به هر نیتی که می‌خواهد کمک کند، بتواند در آن‌جا این کمک را اعلام کند.  

وی ادامه داد: این امر صرفا   واریز پول نیست؛ بعضی‌ها فکر می‌کنند ما فقط دنبال جمع‌آوری پول هستیم. ما  مشارکتی را می‌خواهیم به کار بگیریم در این پویش، که همه  پای کار آموزش‌وپرورش بیایند. بالاترین مقام اجرایی کشور، با تمامی مسائلی که دارد،  اولویتش  موضوع مدرسه، آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت است.  این  به این معنا نیست که ما بیاییم یک آجر بگذاریم و مدرسه ساخته شود؛ آن گام اول است، اما اصل کار، تحول در آموزش و پرورش است. تحول در یاددهی و یادگیری که باید مبنای کار قرار گیرد و قرار گرفته است. اکنون موضوع تجهیزات مجدانه دارد پیگیری می‌شود.  

خان‌محمدی اظهار کرد: چندین جلسه  در مجموعه نهاد ریاست جمهوری با شرکت‌های دانش‌بنیان و استادان  مختلف داشتیم. فناوری‌های گوناگون برای استفاده از ابزارهایی که در کشورهای دیگر مورد مطالعه یا کاربرد قرار گرفته، در مدارس خودمان پیاده‌سازی خواهد شد. این کار در مرحله آزمایش است تا این مجموعه‌ها بتوانند ارتباط خود را با سایر مدارس برقرار کنند؛ کلاس درس بتواند به‌راحتی با کلاس دیگری از نقطه دیگر کشور یا با آزمایشگاه مرکزی یک دانشگاه متصل شود.  این‌ها اکنون در حال بررسی هستند و حتما بسته‌ خوبی تهیه خواهد شد.

وی افزود: در مدارس چندپایه می‌توانیم دانش‌آموزان را در کلاس‌های هدایت‌شده متمرکز کنیم. البته، چون این مسائل در حال بررسی‌اند، هنوز به خبر قطعی نرسیده‌ایم، اما پیگیری می‌شود.

خان‌محمدی گفت: پویشِ به‌ سازِ مدرسه، بساز مدرسه،  دنبال جمع‌آوری عدد نیست؛ جمع‌آوری مبالغ اتفاق افتاده است. اکنون نیز اعداد قابل قبولی داریم. 

وی افزود: ما باید بدانیم که دانش‌آموزان، که اصل نیت و هدف تمام یاران آموزش و پرورش هستند، تغییر کرده‌اند و ما هم باید با آن‌ها تغییر کنیم؛ از چیدمان کلاس گرفته تا طرح درسی که معلم ارائه می‌دهد، تا نوع ابزارهایی که استفاده می‌کند، که این تعبیر «هوش مصنوعی» را به‌کار می‌برم؛ واقعا  این فناوری می‌تواند کمک موثری باشد.  

خان‌محمدی ادامه داد: این پویش و این موضوع، کمک‌های خرد در همه حوزه‌ها معنا دارد. مثلا  یک شهروند با شماره‌گیری *۲۴#  اعلام کرده که می‌خواهد مدرسه‌ای به یاد پدرش بسازد. برایش سخت بوده، نمی‌دانسته به کجا مراجعه کند؛ این پویش برای همین فرصت ایجاد شده است.   

وی تصریح کرد: مدرسه یعنی همه چیز؛ ساخت، تعمیر، نگهداری، کمک به امور تربیتی، نماز، ورزش، اردوها و دوره‌همی‌هایی که دانش‌آموزان در آن خانه دوم خودشان را زندگی می‌کنند. این فقط به معنای گذراندن واحد درسی نیست، بلکه زندگی کردن در مدرسه است.  

خان‌محمدی گفت: پویش «بساز مدرسه» دقیقا قرار است چه کار کند؟ این پویشِ مستمر، بستری جدید برای مشارکت در همه عرصه‌ها است؛ از ساخت‌وساز تا اهدای یک نیمکت، یک کامپیوتر، یک تلویزیون یا هر چیز دیگری که مدرسه نیاز دارد.  

وی با بیان اینکه مدرسه‌ها نیازهای خود را اعلام می‌کنند، گفت: در سامانه تجهیزات، ما یک داشبورد طراحی کرده‌ایم که به‌زودی فعال می‌شود. این سامانه چون خوداظهاری است و با تایید استان‌ها همراه خواهد شد، نیازهای مدارس به‌صورت شفاف مشخص خواهد شد که چند مدرسه چه نیازهایی دارند و چه امکاناتی در اختیار دارند.  

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار