معاون امور تربیتی اداره کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش تشریح کرد؛
۲ شاخص کلیدی برنامه هفتم توسعه در حوزه امور تربیتی
تهران (پانا) - معاون امور تربیتی اداره کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به شاخصهای برنامه هفتم توسعه در حوزه امور تربیتی اظهار کرد: درخصوص شاخصهای برنامه هفتم توسعه در حوزه امور تربیتی، دو شاخص کلیدی داریم؛ نسبت دانشآموز به مربی پرورشی و مدارس بالای ۷۵ نفر بدون مربی پرورشی.

به گزارش خبرنگار پانا، گردهمایی معاونان پرورشی و فرهنگی استانهای کشور صبح امروز چهارشنبه ۳۰ مهرماه با حضور سمیهسادات ابراهیمی مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش، میکائیل باقری مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش، طاهره فضائلی، معاون مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش، محمد عکاف مدیرعامل خبرگزاری پانا و جمعی از مدیران معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش و معاونین پرورشی و فرهنگی ادارات آموزش و پرورش در سراسر کشور؛ در اردوگاه شهید باهنر آغاز شد.
سعید دهنوی، معاون امور تربیتی اداره کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش در روز نخست این گردهمایی به بخشی از نامه ۵۳ نهجالبلاغه اشاره کرد و گفت: در بخشی از این نامه شریف، فرمان حضرت علی(ع) به مالک اشتر چنین آغاز میشود: «ثُمَّ انْظُرْ فِی أَمُورِ عَمَالِکَ… در کار کارگزارانت بنگر و پس از آزمایش به کارشان برگمار، نه به سبب دوستی با آنها و بیمشورت دیگران به کارشان مگمار.» این آموزه ارزشمند، در انتصابها بسیار کاربردی است.
وی افزود: اگر بدون آزمایش افراد را منصوب کنیم، ممکن است زمینه بروز اشتباه فراهم شود. بنابراین باید از میان افراد اهل تجربه و اهل حیا انتخاب کنیم؛ کسانی که امتحان پس دادهاند و از خانوادههای صالحاند، بهویژه در حوزه معاونان پرورشی، مربیان تربیتی و مشاوران مدارس که نماد اسلام و انقلاب در محیط آموزشی هستند. این افراد باید خوشخلق، خوشبرخورد، دارای آبرو و معتبر در جامعه باشند.
معاون امور تربیتی اداره کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش گفت: در ادامه همان نامه آمده است که به اعمال و رفتار آنها تفقد کن، یعنی بر کارشان نظارت داشته باش. این نظارت، به معنای جستوجوی مثبت است، نه منفی. از شما خواستارم در مناطق و مدارس، نظارت مستمر و بالینی را جدی بگیرید تا کیفیت کار ارتقا یابد.
دهنوی خطاب به معاونین پرورشی و فرهنگی استانهای کشور اظهار کرد: توصیه میکنم کتاب راه روشن مدیران را مطالعه کنید؛ کتابی چهارجلدی است که سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای هیأت دولت و شرح نهجالبلاغه ایشان را گردآورده است. توضیحات ایشان در این بخشها بسیار ارزشمند و آموزنده است.
وی افزود: درباره ساماندهی، امسال نسبت به سالهای گذشته تغییراتی داشتهایم و در برخی فرایندها شاهد چالشهایی بودیم. میدانم این تغییرات مشکلاتی ایجاد کرد، اما تلاش همکاران بر این بوده که این چالشها با کمترین آسیب و سریعترین راهکار رفع شود. بسیاری از مشکلات حل شده و امیدواریم روند بهبود و ارتقا ادامه یابد.
دهنوی ادامه داد: ساماندهی فقط مقدمه فعالیتهای اصلی است. پس از آن، موضوع پایش، توانمندسازی، نظارت و شبکهسازی معاونان و مربیان تربیتی را در پیش داریم. این هفت ماموریت جذب، حفظ، بهکارگیری، ارتقاء، پایش، توانمندسازی و شبکهسازی از اصلیترین برنامههای آینده ما خواهد بود.
دهنوی ادامه داد: معتقدم اگر معاون یا مربی خوبی در مدرسه داشته باشیم، نیازی به بخشنامه و دستورالعملهای جزئی نیست؛ همان فرد متعهد با انگیزه و برنامهریزی خود تمام اهداف فرهنگی و تربیتی ما را محقق میکند.
وی افزود: از همین حالا در فکر ساماندهی سال آینده هستیم و جلساتی با مرکز منابع انسانی خواهیم داشت تا مشکلات امسال را برطرف کنیم.
دهنوی با اشاره به شاخصهای برنامه هفتم توسعه در حوزه امور تربیتی اظهار کرد: درخصوص شاخصهای برنامه هفتم توسعه در حوزه امور تربیتی، دو شاخص کلیدی داریم؛ نسبت دانشآموز به مربی پرورشی و مدارس بالای ۷۵ نفر بدون مربی پرورشی. طبق این برنامه، نسبت دانشآموز به مربی باید عدد ۱۵۰ باشد و تا پایان برنامه هفتم، مدارس بالای ۷۵ نفر بدون مربی باید به صفر برسند. این دو شاخص، مطالبه دولت، رئیسجمهور و استانداریهاست و باید با حساسیت ویژه پیگیری شود.
وی خطاب به معاونین پرورشی و فرهنگی حاضر در جلسه تاکید کرد: منطقهبهمنطقه، وضعیت فعلی این شاخصها را استخراج کنید و با تدابیر مدیریتی مناسب، مسیر دستیابی به اهداف سال ۱۴۰۷ را طراحی کنید تا به شاخص مطلوب برسیم.
ارسال دیدگاه