وزیر آموزش و پرورش در آیین اختتامیه بیستوپنجمین کنگره ملی پرسش مهر ریاستجمهوری:
مهمترین سرمایه ایران، وحدت و همدلیای است که از مدرسه آغاز میشود/ دامنه اثرگذاری پرسش مهر ریاستجمهوری باید همه دانشآموزان کشور را پوشش دهد
تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش در آیین اختتامیه بیستوپنجمین کنگره ملی پرسش مهر ریاستجمهوری با تاکید بر اینکه «وحدت و همدلی» باید از مدرسه و کلاس درس آغاز شده و به کل جامعه تعمیم یابد، گفت: این ارزش، مهمترین قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در برابر دشمن است.

علیرضا کاظمی، امروز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت در آیین اختتامیه بیستوپنجمین کنگره ملی «پرسش مهر ریاست جمهوری» که با حضور مسئولان وزارت آموزش و پرورش در اردوگاه شهیدباهنر تهران برگزار شد، با قدردانی از دانشآموزان، فرهنگیان، خانوادهها و دستاندرکاران این کنگره گفت: بیش از ۶۰۰ هزار نفر در این رویداد ملی شرکت کردند که نهایتا ۲۷ هزار و ۸۰ نفر به مرحله نهایی راه یافتند و ۳۰۰ نفر به عنوان برگزیدگان کشوری معرفی شدند.
وی با تشریح اهداف محوری «پرسش مهر» افزود: این جشنواره دو هدف مهم دارد؛ نخست ایجاد زمینهای برای تفکر منطقی، نگاه خلاقانه، نوآوری، مسئلهشناسی و ارائه راهحل توسط دانشآموزان؛ دوم توجه به یک مسئله ملی که توسط رئیسجمهور مطرح میشود و لازم است ذهن همه مردم، بهویژه نسل آینده را معطوف به آن کند.
کاظمی به رویداد اولین کارسوق حکمرانی دادهمحور که روز گذشته در مجلس شورای اسلامی برگزار شد اشاره کرد و افزود: در این برنامه، پنج چالش کلان کشور از جمله موضوع آموزشوپرورش و مهاجرت، توسط دانشآموزان سمپاد در قالب کار گروهی، تحلیل آماری و استفاده از نرمافزارهای فناورانه بررسی و راهکارهای عملی ارائه شد. این نشاندهنده توانمندی نسل جدید در تحلیل و تولید راهحل است.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اهمیت پیام وحدت و همدلی گفت: پیش از جنگ ۱۲ روزه، رئیسجمهور محترم نیز بر این نکته تاکید کرده بودند که با وفاق و انسجام ملی، دشمن قادر به اقدامی نخواهد بود و حوادث اخیر هم این واقعیت را اثبات کرد. اگر نتوانیم این وفاق و همدلی را در کلاس درس و محیط خانواده نهادینه کنیم، در جامعه نیز امکانپذیر نخواهد بود.
وی ادامه داد: مدرسه نمونهای کوچک از ایران بزرگ است و تمرین همزیستی مسالمتآمیز، دوستی، ایثار و محبت باید از همین محیط آغاز شود. احترام به پرچم، معلم، والدین، خانواده شهید و میهن، از هنجارهایی است که میتوان با هزینه کم و اثرگذاری بالا در مدارس گسترش داد.
کاظمی با بیان اینکه دامنه اثرگذاری این رویداد باید همه دانشآموزان کشور را پوشش دهد، گفت: با اختصاص یک ساعت از زنگ انشاء به این موضوع، میتوان ۱۷ میلیون دانشآموز را درگیر یک سوال ملی کرد تا نظرات خود را مکتوب کنند. همکاری انجمنهای اولیا و مربیان نیز در این مسیر ضروری است.
وی با قدردانی از نمونههای موفق مشارکت جمعی، مانند مدرسهای در استان قزوین که همه دانشآموزانش درگیر این رویداد شدند، گفت: هنر یک مدیر و مربی موفق، فعالسازی بخش زیادی از مدرسه است و این الگوها باید تشویق شوند.
وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از اجرای سرود بهصورت «پلیبک» گفت: اجرای زنده پُرشور و خلاقانه دانشآموزان، تاثیر تربیتی دوچندان دارد. سرود همگانی نیز در مدارس باید بهگونهای اجرا شود که همه دانشآموزان مشارکت کنند.
کاظمی در پایان با اشاره به شرایط خاص برگزاری امسال کنگره گفت: به دلیل ضرورت حفظ امنیت دانشآموزان، این جشنواره امسال با تاخیر و بهصورت محدود برگزار شد. با این حال، این رویداد فرصتی ارزشمند برای آغاز یک تحول واقعی در نظام تعلیم و تربیت کشور است و با همراهی رئیسجمهور، فرهنگیان و مدیران میتواند به دستاوردهای ملموسی برای آینده ایران منجر شود.
ارسال دیدگاه