وزیر آموزش و پرورش در دیدار با سرایداران و کادر خدماتی مدارس:

مدرسه‌یاران، بهترین معلمان ما هستند/ نقش مدرسه‌یاران بی‌بدیل است و باید جایگاه آن‌ها ارتقا یابد

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بهترین معلمان ما، مدرسه‌یاران هستند، گفت مدرسه‌یاران کسانی هستند که نظم و انضباط حقیقی را به دانش‌آموزان آموزش می‌دهند.

کد مطلب: ۱۶۰۵۹۵۳
لینک کوتاه کپی شد
مدرسه‌یاران، بهترین معلمان ما هستند/ نقش مدرسه‌یاران بی‌بدیل است و باید جایگاه آن‌ها ارتقا یابد

به گزارش خبرنگار پانا؛  دیدار وزیر آموزش و پرورش با منتخبی از سرایداران و کادر خدماتی مدارس، امروز ۱۸ شهریور ماه در سالن جلسات وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

دکتر علیرضا کاظمی در این جلسه با تبریک هفته وحدت، گفت: بهترین معلمان ما مدرسه‌یاران ما هستند؛ کسانی که نظم و انضباط حقیقی را به دانش‌آموزان آموزش می‌دهند. بسیار خوشحال هستم که در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید و در شب میلاد پیامبر خوبی‌ها و مهربانی‌ها، این جلسه برگزار شد. اولویت اول ما این جلسه بود و خوشحالیم که با وجود تمامی گرفتاری‌هایی که داریم، این جلسه برگزار شد.

نقش بی‌بدیل مدرسه‌یاران در نظام تعلیم و تربیت

دکتر کاظمی خطاب به مدرسه‌یاران حاضر در جلسه، اظهار کرد: نقش شما کمتر از هیچ کدام از ارکان آموزش و پرورش نیست. هرکس در مدرسه‌ نقشی دارد و نقش‌آفرینی می‌کند. نقشی که برای شما در فضای تعلیم و تربیت هست، کمتر از مدیر و معاون و معلم و سایر کادر تعلیم و تربیت نیست و هر کدام از شما که نباشید، کار تعلیم و تربیت ناقص خواهد بود.

احیای جایگاه خدمتگزاران و ارتقاء منزلت آنان

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در خصوص احیای نقش خدمتگزاران، باید این نکته را عرض کنم که جایگاه شما متعالی است. خودتان می‌توانید جایگاهتان را ارتقاء دهید و به عنوان یک مربی در مدرسه حاضر شوید. 

وی افزود: افق‌های دوردست را ببینید و دائماً نقشتان را بزرگ کنید. بنده، برای این قشر، احترام بسیاری قائلم. وظیفه داریم قدر زحمات شما را بدانیم. توصیه می‌کنم به مسئولان که قدر همکاران خدوم را بدانند و هر کاری که از دستشان برمی‌آید، برای این قشر انجام دهند.

دکتر علیرضا کاظمی همچنین گفت: در خصوص طرح فوق‌العاده ویژه که همه همکاران کمک کردند، جزو اولویت‌های بنده بود که با پیگیری‌های دکتر فرهادی و سایر همکاران به ثمر رسید.

دکتر کاظمی با بیان اینکه سه نکته کلیدی را عرض می‌کنم که باید مورد توجه باشد، اظهار کرد: نکته اولم این است که قدر شما را می‌دانیم. نکته دوم این است که قدر خودتان را بدانید و نقشتان را ارتقاء دهید. کسی نمی‌تواند جایگاه شما را ارتقاء دهد. "اشرف المکانه بدل المکیلا"؛ شخصیت و رفتار شما است که موجب ارتقای شما می‌شود و به شما جایگاه می‌بخشد. نکته سوم اینکه هدف اصلی این جلسه، تکریم شما است و بنده به یاد شما هستم و به فکر رفع مشکلات شما هستم.

وی افزود: الحمدلله با پیگیری‌هایی که انجام دادیم، به طور رسمی در فضای رقابتی مجوز استخدام گرفتیم. ۲۰ هزار ردیف استخدامی داشتیم که ۷ هزار نفرشان از طریق آزمون بوده و ۱۳ هزار نفرشان از طریق سهمیه که اگر سهمیه‌مان پر نشد، از ردیف‌ها اضافه می‌کنیم. حقیقتاً هر کاری که می‌توانیم، باید انجام دهیم و نگاهمان را باید تغییر دهیم و نقش مدرسه‌یاران را بی‌بدیل بدانیم. مشکلات این قشر را مشکلات خودمان بدانیم.

دکتر کاظمی ادامه داد: مسائل و مشکلاتی که دوستان سرایدار مطرح کردند، برای این مسائل کارگروه‌های ویژه‌ای را باید تشکیل دهیم و نمایندگانی را تعیین کنیم تا پیگیر این مشکلات باشند تا ما دنبال کنیم. ما نمی‌توانیم این مشکلات را نادیده بگیریم و باید به آن‌ها اولویت دهیم؛ از جمله تسهیلات مسکن، بیمه و سایر مسائل. البته موضوع بیمه را باید متفاوت ببینیم، چرا که خطراتی که این قشر در معرض آن قرار دارند، قابل توجه است.

اهمیت آموزش و ارتقاء مهارت‌ها

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بنده خواهش می‌کنم درباره آموزش غفلت نکنیم و برای تمام مدرسه‌یاران دوره آموزشی بگذاریم، گفت: هرکس در کار خودش باید مهارت داشته باشد. بیشترین قشری که با مردم و معلم مواجه هستند، این قشر هستند. به نظر بنده، باید دوره آموزشی گذاشته شود و بعد برای این دوره‌ها امتیاز قائل باشیم و به وسیله این دوره‌ها، جایگاه مدرسه‌یاران را ارتقاء دهیم و حتی تبدیل وضعیت داشته باشیم که این کار نیاز به بررسی دارد و برای این‌ها باید دوره مقدماتی، نیمه مقدماتی و تکمیلی داشته باشیم.

وی افزود: از شما مدرسه‌یاران و خانواده‌های محترم شما بسیار سپاسگزارم چرا که خانواده‌های مدرسه‌یاران زحمات بسیاری را متحمل هستند. این نقش شما مدرسه‌یاران بسیار قابل اهمیت است و می‌توانید این نقش را طراحی کنید و به گفتمان در تمامی حوزه‌های اثربخش نظام تعلیم و تربیت تبدیل کنید.

خدمتگزاران بخشی از زیست بوم یادگیری مدرسه هستند

 علی فرهادی؛ معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع  نیز در این نشست   با بیان این‌که زحمات و اثرگذاری نیروهای خدماتی در مدرسه و در نظام تعلیم و تربیت اثبات شده است، گفت: اهمیت یاوران مدارس کمتر از معلم و مدیر در مدرسه نیست.

وی با بیان این‌که حضور یاوران مدارس و نیروهای خدماتی در مدرسه بسیار اثربخش است، افزود : دانش آموزان وقتی وارد فضای زیبای مدرسه شده و با استقبال گرم بابای مدرسه مواجه می‌شوند اثر مثبتی بر آموزش آنها دارد.

معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: از نظر ما مدرسه یار، خدمتگزار محض نیست بلکه بخشی از زیست بوم یادگیری مدرسه است .

وی با اشاره به پیگیری‌های مجدانه وزیر آموزش و پرورش در خصوص حق و حقوق خدمتگزاران مدرسه، خاطر نشان کرد: وزیر آموزش و پرورش بارها بر اهمیت به نیروهای خدمتگزار تأکید کرده و ضرورت حضور آنها را کمتر از معلم در مدرسه نمی داند.

 فرهادی به  اعمال  فوق العاده ویژه سرایداران اشاره کرد و  گفت :حمایت‌های مجدانه وزیر آموزش و پرورش و پیگیری‌ها در دولت چهاردهم این مهم را به سرانجام رساند و برای اولین بار این میزان فوق العاده ویژه برای خدمتگزاران و سرایداران برقرار شد.

فرهادی با بیان این‌که این مصوبه و افزایش مورد اختلاف بوده، تصریح کرد: در  شورای حقوق و دستمزد حداقل ۵ وزیر عضو هستند و جلسات به صورت جدی برگزار  و صورتجلسه‌ها به صورت رسمی نوشته  می شود. در خصوص افزایش فوق العاده ویژه سرایداران و خدمتگزاران صورتجلسه به صورت دست گردان انجام شد تا برای اجرا و ثبت احکام به اردیبهشت ماه برسد و اعمال شود و این نشان از پیگیری های مستمر وزیر آموزش و پرورش دارد.

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار