معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش خبر داد:
ثبتنام بیش از ۳۴۰هزار مدیر، معاون و آموزگار در اجتماعات یادگیری
تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، در جشنواره کشوری طرح «توانا» در خراسان شمالی با تأکید بر ضرورت اصلاح روشهای آموزش، مدرسه را محور اصلی تحول دانست و گفت: مدرسه باید از فضای سرد و اداری به محیطی پویا، امیدآفرین و یادگیرندهمحور تبدیل شود.

در جریان برگزاری جشنواره کشوری طرح «توانا» در استان خراسان شمالی، رضوان حکیمزاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، در ارتباطی وبیناری با همکاران فرهنگی این استان، ضمن قدردانی از تلاشهای آنان در پیشبرد برنامههای تحولی دولت چهاردهم، بر اهمیت اصلاح روشهای یادگیری و نقش معلمان در تحقق این تحول تأکید کرد.
وی در آغاز سخنان خود با یاد و نام شهدای والامقام کشور، خاطرنشان کرد: امروز بیش از هر زمان دیگر وظیفه داریم با تربیت نسلی متعهد و دارای تعلق به هویت ایرانی–اسلامی، پاسدار فداکاریهای شهیدان باشیم.
حکیمزاده با اشاره به رویکردهای جدید آموزش و پرورش گفت: تحول در مدرسه، صرفاً به معنای تغییر در بنا و فضاهای فیزیکی نیست؛ بلکه باید محیطهای آموزشی از شکل اداری و سرد به فضایی گرم، امیدآفرین و مشارکتی تبدیل شوند. کلاسهای درس نیز باید از شیوههای سنتی معلممحور فاصله گرفته و به محیطهای یادگیرندهمحور، خلاق و فعال تبدیل شوند.
وی افزود: هدف اصلی، پرورش خلاقیت، مهارتهای تفکر و یادگیری پایدار در دانشآموزان است؛ یادگیری نباید طوطیوار و محدود به کتابهای درسی باشد، بلکه باید در زندگی واقعی کاربرد پیدا کند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش یکی از محورهای اساسی تحقق این تحول را راهاندازی اجتماعات یادگیری حضوری و مجازی عنوان و تصریح کرد: ثبتنام بیش از ۳۴۰هزار مدیر، معاون و آموزگار در این اجتماعات، نشان از همگرایی بالای فرهنگیان دارد. تبادل تجربه، خلاقیت معلمان و کاربست فناوری در یادگیری، ابزارهای اصلی تحقق این تحول هستند.
حکیمزاده در بخشی از سخنان خود با تأکید بر لزوم پاسخ به پرسش «چرا باید تغییر کنیم؟» اظهار داشت: دانشآموزان نسل امروز، محدود به کتابهای درسی نیستند؛ آنها جستجوگرانی هستند که به سرعت به منابع متنوع دسترسی دارند. اگر ما همچنان بر روشهای سنتی و انتقال یکطرفه اطلاعات اصرار داشته باشیم، فاصلهمان با نسل جدید بیشتر خواهد شد و یادگیری واقعی رخ نخواهد داد.
در پایان، حکیمزاده با بیان اینکه برنامههای «توانا» و «حامی» بیش از یک طرح آموزشی، رویکردی تربیتی دارند، گفت: هدف ما این است که مدرسه محلی برای زندگی، رشد و احساس ارزشمندی همه دانشآموزان باشد. مدرسهای که در آن هر دانشآموز، فارغ از سرعت یادگیریاش، بداند یادگیری او برای نظام آموزشی مهم است.
ارسال دیدگاه