وزیرآموزش و پرورش در گردهمایی معاونان پرورشی و فرهنگی سراسر کشور:
معماری برنامههای پرورشی و فرهنگی مبتنی بر مدرسه طراحی شود
تهران (پانا) - وزیرآموزش و پرورش با بیان اینکه مدرسه کانون برگزاری تمامی برنامههای پرورشی باشد، بر بازطراحی معماری برنامههای پرورشی و فرهنگی مبتنی بر مدرسه تاکید کرد و گفت: جای پای برنامههای پرورشی در برنامههای درسی مدارس دیده شود.

علیرضا کاظمی امروز دوشنبه نوزدهم خردادماه در گردهمایی معاونان پرورشی و فرهنگی سراسر کشور که در اردوگاه شهیدباهنر برگزار شد، با بیان اینکه در حوزه پرورشی و فرهنگی نیازمند نگاه تحرک و تحول هستیم، گفت: این حوزه نیازمند تزریق ظرفیتهای جدید و تغییر رویکرد است. با توجه به آسیبهای اجتماعی که جامعه را تهدید میکند این ضرورت بیشتر احساس میشود که فعالیتها و رویکردها در حوزه پرورشی و تربیتی باید بهروز و کارآمد شود.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در حوزه علمی و تربیتی نیازمند نگاهی عمومی و فراگیر هستیم، اظهار کرد: وقتی وضعیت علمی کشور را در سطح جهان بررسی میکنیم از جایگاه خوب و ارزندهای برخورداریم اما در سطح عمومی در آزمونهایی مانند تیمز و پرلز وضعیت مناسبی نداریم.
وی با بیان اینکه در حوزههای تربیتی و پرورشی باید در مسیر درستی حرکت کنیم، تصریح کرد: نیازمند تغییر رویکرد و گفتمان در حوزه فرهنگی و علمی هستیم.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر ضرورت الگو بودن معاونان پرورشی و فرهنگی در استان، خاطرنشان کرد: در رفتار، گفتار و کردار معاونان پرورشی باید رفتار یک انسان و یک دانشآموز تراز دیده و متجلی شود. باید فراجناحی عمل کرده و تنها به دنبال اهداف تربیتی و پرورشی باشیم.
کاظمی گفت: امروز مهمترین سیاست آموزش وپرورش توسعه عدالت و کیفیت است. باید معاونت پرورشی در هر دو حوزه، نسبت و برنامههایش را مشخص کند.
وی با اشاره به اینکه مدرسه کانون تحول کیفیت است، افزود: مدرسه را بهعنوان نقطه کانونی کیفیتبخشی هدفگذاری کردهایم و این معاونت نیز همراه و همگام با برنامههای پیشرو فعالتر شود.
عضو کابینه دولت چهاردهم تصریح کرد: حوزه پرورشی باید با حضور فعالانه در رویکردهای کلان و اصلی روی میز آموزش و پرورش باشد و با ارائه طرح ها و ایدههای خلاقانه مطالبه گری کند .
کاظمی بر ارتقای سطح مطالبات معاونان پرورشی تاکید کرد و گفت: باید نگاه و رویکرد ما از مسائل جزئی به سمت رویکردهای کلان، توانمندیها و ظرفیتها میل پیدا کند.
وی با اشاره به حضور و زمینهسازی برای مشارکت فعالانه مربیان پرورشی، گفت: بزرگترین ظرفیت و دارایی ما، مربیان و معاونان پرورشی هستند باید با ایجاد بستر مناسب، سبب بروز خلاقیتها و طرحهای نوآورانه شویم.
کاظمی به احیا و ارتقای دورههای ضمن خدمت اشاره کرد و افزود: باید دورههایی برای مربیان و معاونان پرورشی تدوین کرد که سبب بهروزرسانی سطح علمی و توانمندیهای تخصصی آنها باشد.
وی به میزان اثربخشی و ارتباطگیری دانشآموزان با برنامههای پرورشی در مدارس تاکید کرد و ادامه داد: برنامهها باید طوری تدوین شود که دامنه فراگیری فعالیتهای پرورشی در حداکثر ممکن باشد و در دو سطح عمومی و تخصصی تدوین شود؛ در سطح عمومی به دنبال تقویت هویت ملی و دینی دانشآموزان و در سطح تخصصی باید در پی پرورش استعدادها باشیم.
کاظمی با تاکید بر احیای فعالیتهای عمومی و تخصصی، گفت: با فراگیری این فعالیتها بحرانها و آسیبهای اجتماعی در جامعه به حداقل میرسد.
عضو کابینه دولت چهاردم تصریح کرد: ضروری است برنامههای پرورشی و فرهنگی در کف مدرسه اجرا شود و مدرسه کانون برگزاری تمامی برنامههای پرورشی باشد.
وی افزود: باید معماری برنامههای پرورشی و فرهنگی را مبتنی بر مدرسه طراحی کرد و جای پای برنامههای پرورشی در برنامههای درسی مدارس دیده شود و از توانمندی دانش آموزان نیز در این حوزه بهره گرفت.
کاظمی در پایان با تاکید بر اینکه امروز آموزش و پرورش دغدغه اول دولت است، گفت: این فرصت استثنایی محسوب میشود که نظام تعلیم و تربیت دغدغه حاکمیت، دولت، استانداران و حتی مردم شده است. به نوعی همه بخشهای کشور درگیر این موضوع شدهاند و این امر نقطه آغاز تحول است.
ارسال دیدگاه