مدیرکل آموزشوپرورش خراسان رضوی:
پرسش مهر امسال فرهنگ درستمصرفی را در مدارس و جامعه تقویت میکند
مشهد (پانا)- مدیرکل آموزشوپرورش خراسان رضوی با اشاره به موضوع پرسش مهر امسال که بر «خوردن، آشامیدن و پرهیز از اسراف» تمرکز دارد، تأکید کرد: ظرفیتهای دانشگاهها، رسانهها و نهادهای فرهنگی میتواند به تبیین این پیام در جامعه کمک کند و مدارس نیز باید الگوی عملی صرفهجویی باشند.
مصطفی اسدی در حاشیه مراسم استانی پرسش مهر و در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری پانا اظهار کرد: «پرسش مهر یک پرسش ساده نیست؛ این پرسش همه ما را به یادآوری و بازاندیشی درباره آنچه باید در زندگی فردی و اجتماعی رعایت کنیم دعوت میکند. امسال پرسش مهر با موضوع خوردن، آشامیدن و اسراف نکردن از سوی ریاست محترم جمهوری بهعنوان موضوع انشای ملی اعلام شد و دانشآموزان در سراسر استان و کشور در حال نوشتن دلنوشتههای خود در اینباره هستند.»
وی با بیان اینکه پیام اصلی این پرسش، توجه به مصرف درست و پرهیز از اتلاف است، افزود: «امیدواریم در همه زمینههای زندگی، از اسراف جلوگیری کنیم؛ چه در مصرف خوراک و آشامیدنی و چه در مصرف آب، برق و گاز. همانطور که مقام معظم رهبری بارها تأکید فرمودهاند، صرفهجویی در منابع حیاتی امروز یکی از ضرورتهای کشور است.»
اسدی نقش دانشگاهها و مراکز آموزشی را در تبیین پیامهای اجتماعی پرسش مهر مهم ارزیابی کرد و گفت: «دانشگاهها، رسانهها و نهادهای فرهنگی میتوانند این پرسش را برای جامعه تبیین کنند و نسبت به نتایج، آثار و بازخوردهای آن آگاهیبخشی داشته باشند.»
وی افزود: «پرسش مهر تنها یک فعالیت فردی نیست؛ مدارس نیز باید در عمل نشان دهند که الگوی مصرف صحیح را رعایت میکنند. مدیریت مصرف برق، گاز و آب در مدارس باید متناسب با شرایط کشور باشد. ایران سالهاست با خشکسالی مواجه است و ضروری است دانشآموزان و همکاران ما این نکات را جدی بگیرند.»
مدیرکل آموزشوپرورش استان کاهش مصرف انرژی در مدارس را بخشی از موفقیت طرح دانست و عنوان کرد: «برق امروز یکی از مهمترین دغدغههای کشور است و در کنار آن حاملهای انرژی مثل گاز و بنزین نیز اهمیت دارند. هر مقدار که در این حوزهها صرفهجویی کنیم، در واقع به کشور خود خدمت کردهایم و میتوانیم آیندهای قویتر و توانمندتر برای ایران رقم بزنیم.»
در پایان اسدی با تأکید بر نقش آموزشوپرورش در فرهنگسازی مصرف درست گفت: «این دستگاه تربیتی میتواند سبک زندگی درست را از سنین پایین در نسل جدید نهادینه کند تا در آینده جامعهای مسئولانهتر و آگاهتر نسبت به منابع طبیعی داشته باشیم.»
ارسال دیدگاه