مدیرکل دفتر برنامهریزی و تألیف کتابهای درسی ابتدایی و متوسطه نظری:
بستههای تربیت و یادگیری «از ایرانمان دفاع میکنیم» فرصت طلایی برای تقویت هویت ملی دانشآموزان
تهران (پانا) - مدیرکل دفتر برنامهریزی و تألیف کتابهای درسی ابتدایی و متوسطه نظری، بستههای تربیت و یادگیری «از ایرانمان دفاع میکنیم» را روایتی ایرانی ـ اسلامی از تجربه ۱۲ روزه دفاع ملت ایران دانست و تاکید کرد: این بستهها، ظرفیتی ارزشمند برای تربیت سیاسی-اجتماعی و ارتقای هویت ملی دانشآموزان است.
سیدمهدی باقریان در ارتباط تصویری با برنامه «مدار» شبکه افق سیما، درباره بستههای تربیت و یادگیری «از ایرانمان دفاع میکنیم» گفت: این بسته تلاش میکند بازتابی از دفاع ۱۲ روزه ملت ایران باشد، اما در بستر تربیت مدرسهای و با نگاه تربیتی چندبعدی.
وی به ابعاد مختلف تربیت مدرسهای اشاره کرد و افزود: تربیت مدرسهای وجوه متعدد دارد که یکی از مهمترین آنها تربیت سیاسی–اجتماعی است. ما به این نتیجه رسیدیم که این تجربه غنی زیسته ۱۲ روزه، یک فرصت ذیقیمت است؛ به جای آنکه در سالهای آینده صرفا در مباحث کتابها و برنامه درسی بیاید، اکنون که دانشآموزان خودشان این موقعیت را لمس کردهاند، بهترین زمان برای ارائه یک روایت ایرانی–اسلامی از این رخداد است.
باقریان با تاکید بر ابعاد سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی این تجربه، خاطرنشان کرد: مهمتر از همه، این بسته میتواند به ارتقای هویت ملی دانشآموزان کمک کند و یک فرصت کمنظیر برای تربیت فرزندانمان در ساحت تربیت سیاسی–اجتماعی به شمار میآید.
عضو شورای مدیران سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در پاسخ به پرسشی درباره آینده این بسته و روند آموزشی آن تصریح کرد: اگر منظور از آینده همین سال تحصیلی جاری است، تلاش شده این برنامه در یک بازه زمانی حدودا یک هفتهای آموزشی در مدرسه اجرا شود؛ چه به صورت یک هفته کامل آموزشی و چه به صورت پخششده در طول زمان آموزش تا انشاءالله تا دهه فجر در مدارس کشور پیادهسازی شود. مخاطب اصلی این بسته، مدرسه است.
وی در ادامه درباره چشمانداز سالهای بعد این طرح گفت: اگر منظور از آینده، سنوات آتی است، بخشی از این محتواها قاعدتا وارد کتابهای درسی مستقر خواهد شد؛ اما واقعا این یک تجربه ذیقیمت است که بهجای درگیر شدن در تکثر و تعدد زمانها، با یک رخداد اثرگذار و سرشار از فرصتهای تربیتی، بهصورت خاص و متمرکز مواجه شویم.
وی افزود: بر اساس بازخوردهایی که از اجرای این برنامه در مدارس به دست میآید، تصمیمات بهتری برای تداوم و توسعه آن اتخاذ خواهد شد تا این تجربه ارزشمند بیشترین اثرگذاری را در نظام آموزشی کشور داشته باشد.

ارسال دیدگاه