دبیر هوش مصنوعی مدرسه فرزانگان ۵ ساوجبلاغ:

پتانسیل هوش مصنوعی فراتر از ابزارهای کمکی ساده است

هوش مصنوعی ابزار تقلب نیست

هشتگرد (پانا) - دبیر هوش مصنوعی مدرسه فرزانگان ۵ شهرستان ساوجبلاغ گفت: هوش مصنوعی به عنوان یک فناوری اگر به درستی هدایت شود، بزرگترین فرصت برای شخصی‌سازی آموزش از دوران مدرسه بوده و پتانسیل آن فراتر از ابزارهای کمکی ساده است.

کد مطلب: ۱۶۳۵۵۴۷
لینک کوتاه کپی شد
پتانسیل هوش مصنوعی فراتر از ابزارهای کمکی ساده است

زهرا نظم‌ده در رابطه با نگرانی‌ها پیرامون تقلب‌های احتمالی دانش‌آموزان در امتحانات در گفت‌وگو با پانا   اظهار کرد: «در مدرسه فرزانگان ۵، دیگر با هوش مصنوعی به عنوان یک رقیب برخورد نمی‌کنیم؛ بلکه آن را به عنوان یک دستیار شخصی بسیار هوشمند تعریف کرده‌ایم.»

وی افزود:«چالش ما اکنون این است که چگونه با طراحی پرامپت‌های تخصصی، مدل‌های زبانی را وادار کنیم که سرعت یادگیری و عمق درک هر دانش‌آموز را به صورت مجزا تحلیل کنند و دقیقاً همان نقطه‌ای را هدف قرار دهند که دانش‌آموز برای پیشرفت به آن نیاز دارد.»

 نظم‌ده در ادامه به اهمیت حیاتی آموزش جنبه‌های اخلاقی هوش مصنوعی اشاره و عنوان کرد: «نمی‌توان پتانسیل این فناوری را پذیرفت و از مسئولیت‌هایش چشم پوشید ، دانش‌آموزان باید تفاوت بین تولید محتوای تقلیدی و خلق اثر بدیع را درک کنند تا سوءاستفاده از ابزارهای موجود به یک عادت حرفه‌ای تبدیل نشود.»

این دبیر هوش مصنوعی اظهار کرد:«با گسترش فناوری و ورود هوش مصنوعی به زندگی روزمره، قابلیت‌های این فناوری بسیار فراتر از یک ابزار کمکی ساده است.هوش مصنوعی دیگر تنها برای انجام کارهای تکراری یا پاسخ‌های کوتاه مورد استفاده قرار نمی‌گیرد،بلکه به ابزاری تأثیرگذار در حوزه‌های تصمیم‌سازی، تحلیل داده‌های گسترده و پیش‌بینی روندهای آینده تبدیل شده است.»

وی اضافه کرد:«تحقیقات اخیر نشان می‌دهد سیستم‌های هوش مصنوعی قادرند الگوهای پیچیده را با سرعتی بسیار بالاتر از انسان شناسایی کنند؛ موضوعی که آن‌ها را به یکی از مؤثرترین ابزارها در پزشکی، اقتصاد، آموزش و امنیت سایبری بدل کرده است. این فناوری با بررسی میلیون‌ها داده در چند ثانیه، می‌تواند پیشنهادهای دقیق‌تری برای سیاست‌گذاری، تشخیص بیماری‌ها یا بهینه‌سازی فرآیندهای صنعتی ارائه دهد.چنین توانایی‌هایی نشان می‌دهد که نقش هوش مصنوعی دیگر صرفاً «کمک‌کننده» نیست بلکه به «همکار تصمیم‌ساز» ارتقا یافته است.»

نظم ده تصریح کرد:«در حوزه آموزش نیز هوش مصنوعی می‌تواند مدل‌های یادگیری شخصی‌سازی‌شده ارائه دهد و مسیر تحصیلی دانش‌آموزان را با توجه به توانمندی‌ها و نقاط ضعفشان تنظیم کند.همین ویژگی‌ها موجب شده تحلیلگران آموزشی بگویند که این فناوری می‌تواند تحول اساسی در شیوه تدریس، یادگیری و سنجش ایجاد کند. بنابراین، نگاه به هوش مصنوعی باید از «تهدید»، «تقلب» یا «ابزار جانبی» فاصله بگیرد و جایگاه آن به‌عنوان یک فناوری تحول‌آفرین در آینده آموزش و کار مورد توجه قرار گیرد.»

وی در پایان درباره عدالت آموزشی هم بیان کرد: «بزرگترین خطر هوش مصنوعی شخصی‌سازی شده، ایجاد یک شکاف دیجیتالی جدید است؛ شکافی که در آن دانش‌آموزان مدارس سطح بالا به دستیاران هوشمند مجهز و بقیه محروم می‌مانند.»

 

خبرنگار : دانش‌آموز:ریحانه همتی‌پور

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار