مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی:

کلاس‌های درس باید از الگوی سنتی متکلم‌ وحده فاصله بگیرند

ارومیه (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی گفت: کلاس درس باید از الگوی سنتی متکلم‌ وحده، فاصله گرفته و به بستری برای تعاملات چندسویه، یادگیری مشارکتی و چالش‌برانگیز بدل شود.

کد مطلب: ۱۶۳۲۹۹۹
لینک کوتاه کپی شد
کلاس‌های درس باید از الگوی سنتی متکلم‌ وحده فاصله بگیرند

شورای دبیران دبیرستان دخترانه نمونه دولتی آذری ناحیه ارومیه با حضور علی اکبر صمیمی مدیرکل، معاونین آموزش ابتدایی و متوسطه، معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع و رئیس اداره ارزیابی عملکرد آموزش و پرورش استان و مدیر و معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش ناحیه یک ارومیه در باشگاه فرهنگیان برگزار شد.

در نشست تخصصی شورای دبیران دبیرستان نمونه آذری مدیریت آموزش و پرورش ناحیه یک ارومیه، مدیرکل آموزش و پرورش استان با اشاره به اصول سیاست‌گذاری مبتنی بر شواهد و در چارچوب اسناد بالادستی نظام تعلیم و تربیت، اظهار داشت: راهبردهای اجرایی آموزش و پرورش، منبعث از سیاست‌های کلان دولت و به‌ویژه تأکیدات مقام عالی ریاست جمهوری است که دو مؤلفه بنیادین، یعنی توسعه زیرساخت‌های فیزیکی آموزشی و تحقق عدالت در کیفیت یاددهی-یادگیری، به‌عنوان محورهای راهبردی در دستور کار قرار گرفته‌اند. 

وی با اشاره به تأثیر تراکم دانش‌آموزی در کلاس‌های درس بر شاخص‌های انگیزشی و شناختی افزود: افزایش تعداد دانش‌آموزان در یک کلاس، موجب کاهش تعاملات آموزشی، افت انگیزه تحصیلی، تضعیف کیفیت یادگیری و اختلال در فرایندهای شناختی می‌گردد و امری است که مستقیماً بر اثربخشی راهبردهای تدریس و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان تأثیرگذار است. 

صمیمی با تأکید بر ضرورت مداخلات هدفمند در حوزه بازماندگی از تحصیل تصریح کرد: با بهره‌گیری از رویکردهای داده‌محور، تحلیل نرخ گذر تحصیلی و شناسایی تارکان آموزش، می‌توان با طراحی مداخلات ترمیمی، دانش‌آموزان خارج‌شده از چرخه رسمی آموزش را بازگرداند و از انقطاع تربیتی جلوگیری نمود. 

وی با اشاره به دغدغه‌های توسعه‌گرایانه ریاست محترم جمهوری خاطرنشان کرد: دکتر پزشکیان، به‌عنوان کنشگر علمی و استاد دانشگاه، با درک عمیق از اقتضائات نظام آموزشی، بر ضرورت بازآرایی ساختارهای ناکارآمد و نوسازی نظام تربیتی کشور تأکید دارند. 

مدیرکل آموزش و پرورش استان در ادامه با اشاره به پیشرفت پروژه‌های عمرانی آموزشی بیان نمود: تکمیل قریب به ۳۹۸ واحد آموزشی در افق زمانی دوساله، گامی بلند در راستای رفع چالش‌های زیرساختی و تحقق عدالت فضایی در آموزش است. امری که مستلزم هم‌افزایی نهادی و مشارکت اجتماعی در سطح استان می‌باشد. 

وی عنوان کرد: تحقق این چشم‌انداز، نیازمند بسیج سرمایه‌های انسانی، بهره‌گیری از ظرفیت‌های بومی و نهادینه‌سازی فرهنگ مسئولیت‌پذیری جمعی در ساخت آینده‌ای دانایی‌محور است. 

 صمیمی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر تحول در پارادایم‌های تدریس گفت: کلاس درس باید از الگوی سنتی متکلم‌ وحده فاصله گرفته و به بستری برای تعاملات چندسویه، یادگیری مشارکتی و چالش‌برانگیز بدل شود. راهبردهای فعال، پژوهش‌محور و گروه‌محور باید جایگزین الگوهای انفعالی و حافظه‌محور گردند. 

وی در پایان با اشاره به ضرورت رعایت تفاوت‌های فردی در فرایند آموزش اذعان نمود: نظام ارزشیابی باید مبتنی بر طبقه‌بندی سطوح شناختی، سبک‌های یادگیری و توانمندی‌های فردی دانش‌آموزان طراحی شود چرا که همسان‌سازی تراز نمره‌ای، مغایر با اصول روان‌سنجی، عدالت آموزشی و فلسفه تربیت فردمحور است. 

گفتنی است این نشست، نقطه عطفی در بازاندیشی راهبردهای آموزشی استان و گامی مؤثر در جهت تحقق اهداف سند تحول بنیادین و ارتقاء سرمایه انسانی در زیست‌بوم دانایی‌محور کشور تلقی می‌گردد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار