برنامه ملی نماد؛ نقشآفرینی دانشآموزان در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و ارتقای مهارتهای زندگی است
مشهد(پانا)- مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی با اشاره به اجرای برنامه ملی نماد در مدارس کشور گفت: این طرح ملی با رویکرد ائتلافی و با محوریت نقشآفرینی دانشآموزان، زمینه آموزش مهارتهای زندگی، فعالیتهای فرهنگی و هنری و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی را فراهم میکند.
سمیه سادات ابراهیمی در گفتوگو با خبرنگار پانا گفت:«برنامه ملی نماد به عنوان یک طرح ائتلافی در سطح کشور، با هدف ارتقای مهارتهای زندگی و توسعه فعالیتهای فرهنگی و هنری در میان دانشآموزان اجرا میشود. یکی از راهبردهای اصلی این برنامه، نقشآفرینی مستقیم دانشآموزان در فرآیند آموزش و فعالیتهای فرهنگی است.»
وی افزود:« با مشارکت دانشآموزان در حوزههای فرهنگی، هنری، سلامت روان و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی، آنان نه تنها مهارتهای لازم را کسب میکنند، بلکه میتوانند این مهارتها را به دیگران نیز آموزش دهند. این رویکرد، زمینه موفقیت در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی را فراهم میسازد.»
ابراهیمی اظهار داشت:«ایجاد ساختارهایی همچون همیار مشاور و کانون یاریگران زندگی در مدارس، به دانشآموزان کمک میکند تا از فشارها و استرسهای روزمره فاصله بگیرند، مهارتهای زندگی را بیاموزند و در برابر آسیبهای اجتماعی مصونیت بیشتری پیدا کنند.»
وی بیان کرد:«دانشآموزان باید به تواناییهای خود باور داشته باشند و بدانند که نقش آنان تنها به درس خواندن محدود نمیشود؛ آنان میتوانند در حل مسائل مدرسه، محله و حتی در آینده، در حل مسائل کشور نقشآفرین باشند. برای آمادگی در زندگی آینده، برخورداری از مهارت خودآگاهی، ارتباط مؤثر و توانایی حل مسئله ضروری است.»
مدیر کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی گفت:« از ویژگیهای برجسته و مزیتهای نسبی و مطلق برنامه نماد، ماهیت ائتلافی آن در سطح ملی است؛ به گونهای که با همراهی نهادهای مختلف، بستری برای آموزش، توانمندسازی و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در مدارس سراسر کشور فراهم میآورد.»
ارسال دیدگاه