نگاهی به رویدادهای هفته گذشته در آموزش‌وپرورش؛

عدالت، تربیت و تحول؛ از زمین ورزش تا هوشمندسازی مدارس

تهران (پانا) - هفته‌ای که گذشت، آموزش و پرورش صحنه‌ فعالیت‌ها و پیام‌های معنادار بود؛ هفته‌ای که در آن علیرضا کاظمی؛ وزیر آموزش و پرورش با حضوری میدانی و بیانی روشن، از ورزش و نشاط تا مدرسه‌سازی، از تربیت فرهنگی تا عدالت آموزشی، از پیوند خانواده و مدرسه تا بازتعریف مأموریت‌های پرورشی را در مرکز توجه قرار داد.

کد مطلب: ۱۶۲۵۷۳۴
لینک کوتاه کپی شد
عدالت، تربیت و تحول؛ از زمین ورزش تا هوشمندسازی مدارس

در امتداد این رخدادها، تصویری  از سیاست‌های کلان تعلیم و تربیت ترسیم شد؛ تصویری که در آن «مدرسه» نه فقط محل آموزش، بلکه بستر حیات تربیتی و اجتماعی نسل آینده است.

آغاز هفته با طنین ورزش؛ بازگشت نشاط به متن مدرسه

هفته با آیین افتتاح المپیادهای ورزشی درون‌مدرسه‌ای سراسر کشور در دبستان شهدای هفتم تیر شهر تهران آغاز شد. آیینی پرشور که همزمان با حضور هزاران دانش‌آموز در سراسر ایران، رنگ و بوی تازه‌ای به فضای مدارس بخشید. وزیر آموزش و پرورش در این مراسم، با تأکید بر این‌که «هیچ دانش‌آموزی نباید بدون فعالیت ورزشی از مدرسه بیرون رود»، ورزش را «پایه تربیت متوازن و پرورش عقل سالم در بدن سالم» دانست.

او از بهره‌برداری ۲۸۰۰ فضای ورزشی خبر داد و گفت: ورزش، ابزار پرورش است، نه حاشیه آموزش.

افتتاح زمین چمن مصنوعی مدرسه، در قالب طرح ملی «میدان همدلی»، نشانه‌ای بود از این تغییر نگاه؛ از ساخت فضا تا ساخت روحیه. پیام نخست هفته روشن بود؛  بازگشت نشاط به مدرسه، نخستین گام در بازآفرینی تربیت است.

عدالت آموزشی؛ از شعار تا کنش اجتماعی

در ادامه هفته، وزیر و اعضای شورای معاونان با پیوستن به پویش ملی «به‌سازِمدرسه؛ بساز مدرسه»، چهره‌ای عملی از عدالت آموزشی ترسیم کردند.

کاظمی در این مراسم، که با الگوگیری از حرکت رئیس‌جمهور انجام شد، با اختصاص ۵۰۰ میلیون تومان برای ساخت مدرسه‌ای در خراسان جنوبی، گفت: تا زمانی که حتی یک دانش‌آموز در کلاس غیراستاندارد درس می‌خواند، عدالت آموزشی ناتمام است.

وی تأکید کرد که عدالت آموزشی در ایران امروز، تنها در تأمین بودجه خلاصه نمی‌شود؛ بلکه نیازمند «باور و مشارکت اجتماعی» است.

این اقدام، نمادی از پیوند سیاست و مسئولیت اجتماعی در دستگاه تعلیم و تربیت بود؛ پیوندی که می‌تواند فرهنگ مدرسه‌سازی را از محدوده خیرین به گستره ملی گسترش دهد.

ترسیم مسیر تحول و استمرار عدالت

در نشست هفتگی شورای معاونان نیز  وزیر آموزش و پرورش، ضمن مرور برنامه‌های تربیت‌بدنی، بر استمرار پویش عدالت آموزشی و طراحی نقشه‌راه ملی آن تأکید کرد.

وی گفت: عدالت آموزشی اگر به مطالبه عمومی و فرهنگ سازمانی تبدیل نشود، در سطح بخشنامه باقی خواهد ماند.

تفاهم‌نامه همکاری با ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره): هم‌افزایی در مسیر عدالت

میانه هفته با امضای تفاهم‌نامه میان وزارت آموزش و پرورش و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) همراه بود؛ اقدامی که فصل تازه‌ای در هم‌افزایی میان نهادهای ملی برای توسعه عدالت آموزشی گشود.

در این مراسم، پرویز فتاح، رئیس ستاد اجرایی، از آمادگی کامل این نهاد برای ساخت مدارس در محروم‌ترین نقاط کشور سخن گفت. علیرضا کاظمی نیز با اشاره به تجربه موفق بنیاد برکت در احداث سه هزار مدرسه در کشور، تأکید کرد: ساخت هر کلاس درس در منطقه محروم، نشانه ای از توسعه  عدالت است.

بی شک می توان گفت این تفاهم‌نامه، گامی است از نگاه پروژه‌ای به نگاه تمدنی در ساختار مدرسه‌سازی؛ از ساخت فضا به ساخت فرصت.

مدارس هوشمند؛ عبور از آموزش سنتی به مهارت‌محوری

در ادامه برنامه‌ها، وزیر آموزش و پرورش در دیدار با علی عبدالعالی، بر ضرورت عبور از آموزش کتاب‌محور به مهارت‌محوری تأکید کرد.

وی گفت: مدرسه هوشمند، صرفاً مدرسه‌ای با تجهیزات دیجیتال نیست؛ بلکه نهادی است که در آن، یادگیری معنادار، خلاقیت و مهارت زیستن آموزش داده می‌شود.

کاظمی با انتقاد از غلبه حافظه‌محوری در آموزش، تأکید کرد که ۷۰ درصد آموزش باید مهارت‌محور شود تا عدالت آموزشی در عمل محقق شود.

در واقع، از نگاه وزیر، عدالت آموزشی تنها در توزیع امکانات نیست، بلکه در توزیع فرصت‌های یادگیری عادلانه معنا پیدا می‌کند.

دانشگاه فرهنگیان؛ سنگر انسان‌سازی و احیای رسالت معلمی

در هفته گذشته، دانشگاه فرهنگیان میزبان مراسم استقبال از نودانشجومعلمان بود؛ آیینی که با حضور معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد و در آن، وزیر آموزش و پرورش، با بیانی از جنس تعهد، خطاب به نسل جدید معلمان گفت: معلمی، پیش از آنکه شغل باشد، رسالت است. رسالتی برای ساختن انسان.

وی با تأکید بر دو مأموریت بنیادین نظام تعلیم و تربیت ـ انتقال ارزش‌ها و پرورش استعدادها ـ افزود: دانشگاه فرهنگیان باید به دانشگاه ایمان و تعهد تبدیل شود؛ جایی که الگوی معلم تراز جمهوری اسلامی ایران تربیت می‌شود.

این سخنان، بازتابی از نگاه انسان‌محور وزیر به آموزش بود؛ نگاهی که در آن، معلم نه مجری برنامه درسی، که معمار نسل آینده است.

بازطراحی ساختار انجمن اولیا و مربیان

در آیین هفته پیوند اولیا و مربیان، وزیر آموزش و پرورش از بازطراحی ساختار انجمن اولیا و مربیان و ارتقای آن به «سازمان ملی خانواده و تربیت» خبر داد.

وی با اشاره به شکاف فزاینده میان والدین و فرزندان، گفت: مدرسه به تنهایی نمی‌تواند بار سنگین تربیت را بر دوش بکشد؛ خانواده باید در این مسیر آموزش ببیند و همراه شود.

کاظمی تأکید کرد: مدرسه و خانواده، دو بال یک پروازند؛ اگر یکی از حرکت باز ایستد، تربیت سقوط می‌کند.

این سخنان، بازتاب تحولی در نگاه وزارتخانه به تربیت بود؛ نگاهی که تربیت را فراتر از دیوار مدرسه و در پیوند با بستر فرهنگی جامعه می‌بیند.

ترسیم نقشه راه، برای ادامه مسیر مدال آوران المپیادهای علمی 

در ششمین روز هفته وزیر آموزش و پرورش، در دیدار معاون اول رئیس جمهور با اعضای باشگاه دانش پژوهان جوان و مدال آوران المپیادهای علمی، بر ترسیم نقشه راه برای ادامه مسیر مدال آوران المپیادهای علمی تأکید کرد. 

کاظمی در این نشست صمیمی ، با اشاره به اهمیت مرجعیت علمی در دنیا، تصریح کرد: مدال آوران المپیادهای علمی، پیشران توسعه کشور هستند و در حل مسائل کشور می‌توان به آنان اتکا و ابتنا کرد.

گردهمایی معاونان پرورشی؛ ضرورت بازتعریف پرورش در عصر هوش مصنوعی

آخرین ایستگاه هفته، گردهمایی سراسری معاونان پرورشی و فرهنگی در اردوگاه شهید باهنر تهران بود. وزیر آموزش و پرورش در این نشست گفت: تحول در حوزه پرورشی دیگر انتخاب نیست، ضرورت است. نسل امروز با ذهن هوش مصنوعی زیست می‌کند و نمی‌توان او را با الگوهای دهه‌های گذشته پرورش داد.

مجموعه رویدادهای هفته گذشته را می‌توان امتداد یک خط فکری منسجم دانست؛ خطی که در آن، عدالت آموزشی، مهارت‌محوری و تربیت هوشمند سه محور اصلی تحول آموزش و پرورش را شکل می‌دهند.

کاظمی، در سخنان و کنش‌های خود، از «مدرسه به‌عنوان نهاد تربیت انسان» سخن می‌گوید، نه صرفاً مرکز آموزش علوم. این نگاه، در پیوند با سیاست‌های عدالت‌محور دولت، می‌تواند نقشه تازه‌ای از تعلیم و تربیت  را ترسیم کند؛ نقشه‌ای که در آن، ورزش مقدمه تربیت، خانواده شریک مدرسه و معلم محور تحول است.

اگر این مسیر با استمرار، حمایت و گفت‌وگوی اجتماعی همراه شود،  می توان گفت آموزش و پرورش  در آستانه دوره‌ای تازه از بلوغ و بازتعریف خود قرار گرفته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار