مدیرکل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران:
تحول در آموزش نیازمند گذر از چالشهای کیفیتبخشی در عصر فناوری نوین است
ملارد (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران، تحول در آموزش را نیازمند گذر از چالشهای کیفیتبخشی در عصر فناوری نوین دانست.
یوسف بهارلو، مدیرکل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران، ضمن تأکید بر اهمیت استفاده از فناوریهای نوین در گفت و گو با پانا اظهار داشت : «نمیتوانیم در مورد کیفیتبخشی صحبت کنیم در حالی که برخی دانشآموزان در مناطق کمبرخوردار با زیرساختهای ضعیف و کمبود تجهیزات هوشمند مواجهاند. این شکاف دیجیتال عدالت آموزشی را نقض کرده و دستیابی به نتایج مطلوب در برنامههای تحولی را دشوار میکند. بنابراین، تمرکز بر توسعه زیرساختهای عادلانه گام اول و ضروری در این مسیر است.»
بهارلو یکی دیگر از چالشهای محوری را لزوم تغییر دیدگاه و رویکرد سنتی معلمان در مواجهه با ابزارهای نوین دانست و تصریح کرد: «فناوری تنها یک ابزار است و تأثیر آن به نحوه استفاده معلم بستگی دارد. باید از مرحله آموزش کاربری ابزار عبور کرده و به مرحله "تربیت معلم محتوای نوین" برسیم. کیفیتبخشی واقعی زمانی رخ میدهد که معلم بتواند با استفاده از فناوری، محیط یادگیری را به یک محیط فعال، تعاملی و پروژهمحور تبدیل کند. این امر نیازمند دورههای توانمندسازی مستمر و تخصصی با تمرکز بر روششناسی آموزشی مبتنی بر فناوری است.»
بهارلو در ادامه به مسئله محتوای آموزشی متناسب با فناوری پرداخت و این چالش را بسیار حیاتی دانست. وی توضیح داد: «محتوای آموزشی فعلی ما برای فرمت چاپی و کلاسهای سنتی طراحی شده است. نیاز است که کمیتههای تخصصی تولید محتوای دیجیتال بومی را تقویت کنیم تا محتوایی تولید شود که خاصیت تعاملی داشته باشد و از امکانات واقعیت مجازی یا شبیهسازیها بهره ببرد. این محتوای جدید باید تفکر انتقادی و مهارتهای حل مسئله را در دانشآموز تقویت کند؛ این مهمترین نشانه کیفیت در عصر دیجیتال است.»
وی افزود: «اگر روش تدریس ما با فناوری متحول شده باشد، اما همچنان با روشهای سنتی امتحان کتبی و حافظهمحور دانشآموزان را ارزیابی کنیم، عملاً تحولی ایجاد نکردهایم. ارزشیابی نوین باید اصالت کار دانشآموز، مهارتهای کاربردی او و توانایی تحلیل اطلاعات در فضای دیجیتال را بسنجد. ما باید از سنجش "آنچه دانشآموز حفظ کرده" به سنجش "آنچه دانشآموز میتواند انجام دهد" حرکت کنیم.»
در آخر، بهارلو بر لزوم تأمین امنیت و سلامت روان دانشآموزان در فضای فناوری تأکید کرد : «در حالی که از مزایای آموزش هوشمند صحبت میکنیم، نباید از خطرات اعتیاد به فضای مجازی و سواد رسانهای پایین غافل شویم. یک آموزش باکیفیت در عصر نوین، آموزشی است که دانشآموز را به یک شهروند دیجیتالی مسئولیتپذیر و ایمن تبدیل کند. مدارس باید نقش اصلی را در ارائه آموزشهای مستمر سواد رسانهای و مدیریت زمان در فضای مجازی بر عهده بگیرند.
ارسال دیدگاه