وزیر آموزش‌وپرورش در آیین افتتاح المپیاد ورزشی درون‌مدرسه‌ای:

اجرای ۲ هزار و ۸۶۳ طرح ورزشی در مدارس کشور/ هر دانش‌آموز باید یک مهارت ورزشی را کسب کند

هیچ مدرسه‌ای در کشور نباید بدون ورزش صبحگاهی و مراسم آغاز صبح با کیفیت، روز خود را آغاز کند

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش، با اشاره به اجرای بیش از دو‌هزار و ۸۶۳ طرح ورزشی در مدارس کشور، بر ضرورت ترویج ورزش صبحگاهی و ایجاد نشاط و تحرک در فضای آموزشی تأکید کرد و گفت: هر دانش‌آموز باید یک مهارت ورزشی را کسب کند.

کد مطلب: ۱۶۲۲۷۵۸
لینک کوتاه کپی شد
اجرای ۲ هزار و ۸۶۳ طرح ورزشی در مدارس کشور/ هر دانش‌آموز باید یک مهارت ورزشی را کسب کند

 علیرضا کاظمی در آیین افتتاح المپیاد ورزشی درون‌مدرسه‌ای که صبح امروز در مدرسه پسرانه شهدای هفتم تیر برگزار شد، اظهار کرد:  هفته تربیت بدنی را به همه‌ دوستداران ورزش، معلمان، دانش‌آموزان و به‌ویژه مربیان تربیت‌بدنی وزارت آموزش‌وپرورش که طلایه‌داران حوزه تربیت‌بدنی و سلامت در سراسر کشور هستند، تبریک عرض می‌کنم.

وزیر آموزش‌وپرورش با تاکید بر اهمیت تربیت‌بدنی و سلامت ادامه داد: تربیت‌بدنی و حوزه سلامت، نقش اساسی و بسیار مهمی در ایجاد نشاط، شادابی و امید دارد و یکی از بهترین فرصت‌های تربیتی برای رشد جسمی و روحی فرزندان عزیز ایران به شمار می‌رود. ورزش در ساحت‌های تربیتی، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ چرا که تأثیر مستقیم و عمیقی بر سایر ساحت‌های تربیتی انسان دارد. اگر بدن سالم و روح سالم نداشته باشیم، قطعاً نمی‌توانیم در سایر ساحت‌های تربیتی، حرفی برای گفتن داشته باشیم.

کاظمی در ادامه مسیر رشد انسان را در سلامتی جسم و روح دانست و بیان کرد: عقل سالم در بدن سالم و «قَوِّ عَلى خِدمَتِکَ جَوارِحی». طبیعتاً ابتدایی‌ترین و مهم‌ترین مسیر رشد انسان سلامتی جسمی است و سلامتی روحی که هر دو با هم گره خورده و بهترین موردی که می‌تواند سلامتی جسمی و روحی ما را تضمین کند، تحرک، پویایی، ورزش و کارهای گروهی و تیمی است که در ورزش رقم می‌خورد.

وزیر آموزش‌وپرورش، ورزش را ابزار قابل شهود برای درک بهتر ارزش‌ها و هنجارهای کتاب درسی دانست و افزود: امروز ورزش، بهترین ابزار تربیتی در فضای جامعه و مدرسه است؛ جایی که تمام هنجارها و ارزش‌هایی که در کتاب‌های درسی دنبال می‌کنیم، در موقعیت‌های ورزشی به‌وضوح قابل مشاهده است. این بخش مهمی از تربیت‌بدنی و سلامت است و علاوه بر آن، امروز نقش تربیت‌بدنی و فعالیت‌های ورزشی را در تقویت هویت ملی و دینی، در ارتقای اقتدار، عزت و سربلندی نظام جمهوری اسلامی ایران در همه عرصه‌ها می‌توان مشاهده کرد.

وی میدان ورزشی را میدان فرهنگی شمرد و ادامه داد: امروز میدان ورزش صرفاً یک میدان ورزشی نیست؛ بلکه بزرگ‌ترین میدان فرهنگی جهان است که پیامدهای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دارد. خوشبختانه جوانان و نوجوانان جمهوری اسلامی ایران که از دل این مدارس برخاسته‌اند، نمایانگر انسان مؤمن، متدین و انقلابی ایران هستند و در عرصه‌های ورزشی جهانی، این هویت را به نمایش گذاشته‌اند؛ قهرمانان و پهلوانانی که همه ما به آنها افتخار می‌کنیم و این یک موضوع بسیار مهم است.

تاکید بر اهمیت توسعه عدالت و ارتقای کیفیت آموزشی در دیدگاه رئیس‌جمهور

کاظمی با اشاره به اهمیت توسعه عدالت و ارتقای کیفیت آموزشی در دیدگاه رئیس‌جمهور اظهار کرد: موضوع دیگری که لازم است به آن اشاره کنم و چند روز پیش نیز در محضر ریاست جمهوری  مطرح شد، توسعه عدالت و ارتقای کیفیت آموزش است. یکی از بخش‌های بسیار مهم در این زمینه، حوزه تربیت‌بدنی و سلامت است و نقش آن در ارتقاء کیفیت تحصیلی و رشد تربیتی دانش‌آموزان حیاتی و اساسی است.

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اقدامات این حوزه افزود: در این حوزه، اقدامات بسیار مثبت و مؤثری در زمینه زیرساخت‌های سخت‌افزاری انجام شده و ان‌شاءالله باید این مسیر تداوم یابد؛ از جمله ایجاد زمین‌ها و سالن‌های ورزشی، استخرهای شنای دانش‌آموزی و ده‌ها اقدام دیگر که می‌تواند امکانات و تجهیزات ورزشی مناسب برای دانش‌آموزان را در مدارس فراهم کند.

وی در ادامه از اجرای دو‌هزار و ۸۶۳ طرح ورزشی در مدارس کشور خبر داد و گفت: این یک بخش از اقدامات ما است؛ تاکنون ۲ هزار و ۸۶۳ امکانات و زیرساخت ورزشی در دستور کار قرار گرفته و بخش اعظمی از آن‌ها افتتاح شده است. اما مهم‌تر از همه، فعالیت‌های نرم ورزشی است که امروز آغاز شده؛ فعالیت‌هایی که با هدف ایجاد تحرک، پویایی، نشاط و امید و فراهم کردن موقعیت‌های تربیتی در مدارس طراحی شده‌اند. این شامل المپیادهای مختلفی است که در شاخه‌ها و رشته‌های گوناگون برنامه‌ریزی شده و دوستان به آن اشاره کردند.

نیاز به همکاری فدراسیون‌ها برای ارتقای سطح کیفیت آموزش در حوزه ورزش

کاظمی با تاکید بر اینکه به همکاری فدراسیون‌ها برای ارتقای سطح کیفیت آموزش در حوزه ورزش نیاز است، گفت: این اقدامات نرم و برنامه‌ریزی‌ها، ارزش بسیار فراوانی در ارتقای کیفیت آموزش و پرورش دارند. علاوه بر این، باید با همکاری فدراسیون‌ها، زمینه رشد، شناسایی، کشف و پرورش استعدادهای ورزشی دانش‌آموزان را نیز فراهم کنیم تا نسل آینده با توانمندی‌های کامل و استعدادهای شکوفا شده وارد جامعه شود.

وی ادامه داد: این مهم‌ترین دستاورد فعالیت‌های ورزشی درون‌مدرسه‌ای است. طبیعی است که برای تحقق این هدف، همکاری گسترده و مستمر فدراسیون‌های دانش‌آموزی با فدراسیون‌های ورزشی جمهوری اسلامی ایران ضروری است تا بتوانیم بهترین استعدادها را در مدارس شناسایی و پرورش دهیم و در نتیجه در قله‌های رفیع فرهنگی، اجتماعی و ورزشی جهان حضور داشته باشیم و اقتدار، عزت و سربلندی نظام جمهوری اسلامی ایران را به نمایش بگذاریم.

لزوم یادگیری حداقل یک مهارت ورزشی توسط دانش‌آموزان

وزیر آموزش‌وپرورش بر لزوم یادگیری حداقل یک مهارت ورزشی توسط دانش‌آموزان تاکید کرد و گفت: علاوه بر این، هر دانش‌آموز باید یک مهارت ورزشی را کسب کند. این مسئولیت و مأموریت مربیان تربیت‌بدنی در سال جدید است. تلاش کنیم با طراحی دقیق و سازمان‌یافته، علاقه‌مندی‌های هر دانش‌آموز را به رشته ورزشی مورد نظر او متصل کنیم و اطمینان حاصل کنیم که این ورزش‌ها در کانون‌های درون‌مدرسه‌ای، کانون‌های برون‌مدرسه‌ای و فدراسیون‌ها استمرار داشته باشد.

اهمیت تبیین سازوکاز دقیق برای کشف استعدادهای دانش‌آموزی

کاظمی همچنین با اشاره به اهمیت تبیین سازوکاز دقیق برای کشف استعدادهای دانش‌آموزی  تاکید کرد: برای تحقق این اهداف، نیازمند یک سازوکار دقیق هستیم؛ از جمله تهیه نرم‌افزار و تشکیل پرونده ورزشی برای هر دانش‌آموز. این پرونده‌ها باید اطلاعات ورزشی و سلامت دانش‌آموز را در اختیار والدین قرار دهند؛ برای مثال، یک دانش‌آموز به شطرنج علاقه‌مند است و دیگری به فوتبال، دیگری به شنا، تنیس روی میز یا کشتی. باید با همکاری والدین، تلاش کنیم این مهارت‌ها در دانش‌آموزان تقویت شود.

وی مهارت‌های ورزشی  را یکی از مهمترین مهارت‌های انسانی دانست و گفت: امروز، مهارت‌های ورزشی یکی از مهم‌ترین، جذاب‌ترین و مؤثرترین مهارت‌های انسان در محیط جامعه محسوب می‌شود. این اقدام، بخشی از تلاش همکاران در عرصه تربیت‌بدنی در  دوره جدید است.

وزیر آموزش‌وپرورش بر لزوم همکاری دو معاونت پرورشی و فرهنگی و معاونت تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش‌وپرورش تأکید کرد و افزود: آخرین نکته‌ای که باید به آن اشاره کنم، برنامه‌ای است که معاونت‌های پرورشی و تربیت بدنی، باهم به‌منظور احیاء و فعال‌سازی ورزش صبحگاهی مدارس، برنامه‌ریزی کرده‌اند. دانش‌آموزان با نشاط و سرزنده باید وارد فضای کلاس و محیط مدرسه شوند و ما با استفاده از ورزش و فعالیت‌های صبحگاهی، این موج نشاط و پویایی را در مدارس و جامعه ایجاد کنیم.

کاظمی، ورزش صبحگاهی را فرصتی ارزشمند دانست و گفت: اینجاست که می‌توانیم عشق به میهن، عشق به مفاخر و وطن‌دوستی را در دل و روح دانش‌آموزان جاری کنیم. ورزش صبحگاهی و برنامه‌های آغاز صبح در مدارس، بهترین فرصت است تا یک اجتماع بزرگ و هماهنگ با ضرب‌آهنگ‌های مناسب، محتواهای ارزشمند و سرودهای حماسی و انقلابی، روز خود را در مدرسه آغاز کنند.

وی به امکان حرکت به سمت تولیدات بومی و محلی خبر داد و گفت: تاکنون تولیدات خوبی ایجاد شده است، اما می‌توانیم به سمت تولیدات بومی و حرکت‌های محلی نیز حرکت کنیم. لازمه این امر این است که جناب آقای دکتر جعفری و جناب آقای دکتر ملکی با همکاری یکدیگر، بر اجرای ورزش صبحگاهی و فعالیت‌های همگانی نظارت و رصد دقیق داشته باشند، یادآوری کنند و تذکرات لازم را ارائه دهند.

هیچ مدرسه‌ای در کشور نباید بدون ورزش صبحگاهی،  روز خود را آغاز کند

وریر آموزش و پرورش هفته تربیت‌بدنی و سلامت و برگزاری المپیادهای درون‌مدرسه‌ای را آغازی برای گسترش اجرای برنامه ورزش صبحگاهی مدارس دانست و افزود: هیچ مدرسه‌ای در کشور نباید بدون ورزش صبحگاهی و مراسم آغاز صبح با کیفیت روز خود را آغاز کند؛ این خواسته ما از همه مدیران و مربیان است. هفته تربیت‌بدنی و سلامت و برگزاری المپیادهای درون‌مدرسه‌ای، آغازی باشد برای گسترش این حرکت ارزشمند؛ حتی در مدارسی که یک دانش‌آموز دارند و حتی در مدارس روستایی و عشایری که فقط پنج دانش‌آموز دارند.

کاظمی ارتقاء و تقویت کیفیت آموزش و پرورش  و هویت دانش‌آموزان را متکی به اجرای برنامه‌های صبحگاهی ورزشی با نشاط دانست و گفت: امروز افتخار نظام جمهوری اسلامی ایران این است که بیش از ۵۰۰ مدرسه تک‌دانش‌آموزی و بیش از ۱۰۰۰ مدرسه با کمتر از پنج دانش‌آموز دارد. همه این مدارس باید با همین نگاه و اهتمام اداره شوند تا هیچ دانش‌آموزی از این فرصت‌ها محروم نباشد. اگر می‌خواهیم کیفیت آموزش و پرورش ارتقاء یابد و هویت دانش‌آموزان تقویت شود، نقطه آغاز این مسیر مدرسه است و به‌طور ویژه، صبحگاه مدارس نقطه آغاز این حرکت تربیتی و نشاط‌بخش به شمار می‌رود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار