وزیر آموزش و پرورش:
آموزش باید به مسئله اول جامعه تبدیل شود
خیرین مدرسهساز، معلمان فرهنگ نیکوکاری در جامعهاند
تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تحول در آموزش و پرورش در دو رویکرد دنبال میشود، گفت: نخست، تغییر نگرش عمومی جامعه نسبت به جایگاه آموزش و پرورش و دوم، نگاه آیندهنگر مبتنی بر فناوری و استانداردهای روز دنیا؛ ما میکوشیم آموزش را به مسئله اول جامعه تبدیل کنیم و مدارس را برای تربیت انسانهای آیندهنگر آماده سازیم.

علیرضا کاظمی در گردهمایی مشترک شورای معاونان وزارت، مدیران کل آموزش و پرورش، مدیران نوسازی مدارس کشور و رؤسای مجامع خیرین مدرسهساز که به میزبانی استان اصفهان برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و نام شهیدان و خدمتگزاران فقید تعلیم و تربیت، بر لزوم تقویت ایمان، نیت الهی و کار جمعی در مسیر توسعه عدالت آموزشی تأکید کرد.
وی با اشاره به مفاهیم عمیق سوره عصر، اظهار کرد: سوره کوتاه اما پرمفهوم «عصر»، مسیر سعادت انسان را ترسیم میکند و بیان می کند که همه انسانها در زیاناند، مگر آنان که ایمان آورده، عمل صالح انجام داده و یکدیگر را به حق و صبر سفارش میکنند.
کاظمی افزود: ایمان زمانی معنا مییابد که در رفتار انسان جلوهگر شود و عمل صالح هنگامی ارزشمند است که برخاسته از نیت خدایی باشد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به جایگاه انفاق بهعنوان مصداق برتر عمل صالح، گفت: انفاقی که به هدایت انسان منجر شود، والاترین نوع انفاق است؛ اما اگر نیت خدایی در کار نباشد، عمل خیر نیز بیاثر میشود و همانند دانهای است که بر سنگ پاشیده شود.
وی با قدردانی از خیرین مدرسهساز کشور، تصریح کرد: وجود خیرین، نعمتی الهی برای جامعه است؛ بسیاری ثروت دارند اما توفیق نیت خیر ندارند. خیرین منبع برکت و آرامش جامعهاند و باید آنان را بزرگ بشماریم، چراکه فرهنگ و ایمان جامعه را میسازند.
کاظمی ادامه داد: آموزش و پرورش وظیفه دارد خیرین را تکریم کند، چراکه آنان معلمان فرهنگ نیکوکاری در جامعهاند و باید بهعنوان الگوهای ماندگار شناخته شوند.
وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سیاستهای جدید دولت در حوزه تعلیم و تربیت، گفت: توجه ویژه رئیسجمهور به آموزش و پرورش نقطه عطفی در تاریخ جمهوری اسلامی است و نگاه تحولی ایشان به عدالت آموزشی، آغاز یک جریان تمدنی در کشور محسوب میشود.
وی تصریح کرد: تحول در آموزش و پرورش در دو رویکرد دنبال میشود؛ نخست، تغییر نگرش عمومی جامعه نسبت به جایگاه آموزش و پرورش و دوم، نگاه آیندهنگر مبتنی بر فناوری و استانداردهای روز دنیا. ما میکوشیم آموزش را به مسئله اول جامعه تبدیل کنیم و مدارس را برای تربیت انسانهای آیندهنگر آماده سازیم.
کاظمی با اشاره به ۶ محور توسعه عدالت آموزشی، گفت: توسعه فضاهای آموزشی استاندارد، ارتقای تجهیزات و فناوری مدارس، افزایش کیفیت عملکرد معلمان، توسعه فضاهای ورزشی، گسترش فعالیتهای پرورشی و فرهنگی و توانمندسازی مدیران مدارس بهعنوان راهبران اصلی نظام تعلیم و تربیت، محورهای اصلی فعالیت در این مسیر هستند.
وی با بیان اینکه در سال گذشته بیش از دو هزار و چهارصد پروژه آموزشی در کشور به بهرهبرداری رسیده است، افزود: این دستاوردها نتیجه همت والای خیرین و مدیران متعهد آموزش و پرورش است.
وزیر آموزش و پرورش بر ضرورت بازگشت هویت دینی و انقلابی به مدارس تأکید کرد و گفت: مدرسه باید کانون اصلی تربیت و نماد جمهوری اسلامی ایران باشد؛ ایمان به خدا، عشق به وطن و پایبندی به ارزشها باید در دل دانشآموزان زنده شود و نباید اجازه دهیم ناهنجاریهای فضای مجازی بر محیطهای آموزشی سایه بیفکند.
وی خاطرنشان کرد: امیدوارم خداوند متعال به همه ما توفیق دهد تا امانت تعلیم و تربیت نسل آینده را با ایمان و اخلاص به سرمنزل مقصود برسانیم و در پیشگاه الهی سرافراز باشیم.
ارسال دیدگاه