روانشناس تربیتی در استان البرز:
همدلی مهارتی اکتسابی است
کرج(پانا)_ روانشناس تربیتی در استان البرز گفت: همدلی مهارتی اکتسابی است که میتوان آن را آموخت؛ نبود مهارت همدلی در مدارس، شکاف عاطفی بین معلمان و دانشآموزان ایجاد میکند.
سارا جباری در گفتوگو با پانا عنوان کرد:«فضای مدرسه تنها محلی برای آموزش دروس علمی نیست، بلکه کانون اصلی پرورش مهارتهای اجتماعی و عاطفی است؛ وقتی مدارس در آموزش همدلی به عنوان یک مهارت پایه کوتاهی میکنند، در واقع یکی از ارکان اساسی شکلگیری روابط سالم را نادیده گرفتهاند.»
جباری ادامه داد: «پیامدهای این کمبود، بسیار فراتر از دیوارهای مدرسه است. دانشآموزانی که نمیآموزند چگونه احساسات خود و دیگران را بشناسند و درک کنند، در برقراری ارتباط سازنده ناتوان میمانند.»
وی تصریح کرد: «ما شاهد افزایش رفتارهای پرخاشگرانه، کاهش توان مقابله با مشکلات و ضعف مفرط در کار گروهی خواهیم بود. این دانشآموزان در آینده نیز در نقشهای شغلی و اجتماعی خود با چالشهای جدی روبرو میشوند.»
این روانشناس تربیتی اظهار کرد: «تحقیقات به وضوح نشان میدهند که معلمان همدل میتوانند با درک صحیح احساسات دانشآموزان، اعتماد آنان را جلب کرده و محیطی امن برای یادگیری ایجاد کنند.»
وی تأکید کرد: «در چنین فضایی، انگیزه و عملکرد تحصیلی دانشآموزان بهطور طبیعی ارتقا مییابد و بارها شاهدبودهایم که حتی رفتارهای چالشبرانگیز دانشآموزان با مشکلات رفتاری نیز با این رویکرد، بهبود یافته است.»
جباری در ادامه با بیان اینکه همدلی مهارتی اکتسابی است و میتوان آن را آموخت خاطرنشان کرد: «خوشبختانه راهکارهای عملی و اثربخشی برای جبران این فقدان وجود دارد.ایجاد گروههای همیاری در مدرسه، گنجاندن بازیهای نقشآفرینی در برنامه درسی، استفاده از داستانگویی برای شناسایی احساسات شخصیتها و تشویق دانشآموزان به گوش دادن فعال به یکدیگر، از جمله سادهترین و در عین حال مؤثرترین این روشها هستند.»
وی در پایان ابراز کرد: «وقتی یک معلم با یک رفتار همدلانه، اضطراب یک دانشآموز را کاهش میدهد یا زمانی که دانشآموزان میآموزند بدون قضاوت به حرفهای یکدیگر گوش دهند، در آن لحظه است که مدرسه به رسالت واقعی خود که پرورش انسان سالم و مسئول است، نزدیک میشود.»
ارسال دیدگاه