روانشناس تربیتی در استان البرز:

رتبه‌های فرهنگی، هویت بومی دانش‌آموزان را تقویت می‌کند

کرج(پانا)_روانشناس تربیتی در استان البرز گفت:موفقیت دانش‌آموزان در مسابقات فرهنگی،بستری اثرگذار برای هویت بومی ،احیای غرور محلی و تثبیت سرمایه‌های فرهنگی هر منطقه است.

کد مطلب: ۱۶۰۴۶۲۱
لینک کوتاه کپی شد
رتبه‌های فرهنگی، هویت بومی دانش‌آموزان را تقویت می‌کند

سارا جباری درگفت‌وگو با پانا عنوان کرد:«مسابقات فرهنگی تنها یک رقابت برای کسب مقام نیست،بلکه آیینه‌ای است که فرهنگ‌های بومی و محلی در آن خود را به نسل جوان معرفی می‌کنند.» 

وی افزود:«وقتی دانش‌آموزی در رشته‌ای مانند نقاشی قهوه‌خانه‌ای،موسیقی محلی یا نمایش‌های آیینی رتبه می‌آورد،در واقع دارد بر رزش‌های فرهنگی اجدادی خود مهر تایید می‌زند.این موفقیت،حس تعلق و افتخار به ریشه‌ها را در او بیدار می‌کند.»

جباری ادامه داد:«این دستاوردها به جوانان می‌آموزد که هویت آنان تنها به موفقیت‌های درسی خلاصه نمی‌شود،بلکه گنجینه‌های فرهنگی منطقه‌شان نیز عاملی برای تمایز و سربلندی است.» 

وی اظهار کرد:«شرکت در این رقابت‌ها و تلاش برای کسب مقام،دانش‌آموزان را وادار می‌کند تا برای یافتن ایده‌های نو،به عمق فرهنگ بومی خود سفر کنند و این جست‌وجو، به خودی خود یک فرآیند هویت‌ساز بسیار اثربخش است.»

این روانشناس تاکید کرد:«نهادهای متولی باید از این ظرفیت عظیم به‌گونه‌ای استفاده کنند که این موفقیت‌ها به تقویت حس تعلق مکانی و قومی در نوجوانان بینجامد و آنان را از تماشاگر منفعل فرهنگ به کنشگرانی فعال در عرصه حفاظت از میراث فرهنگی تبدیل کند.» 

وی در پایان خاطرنشان کرد:«سرمایه‌گذاری روی استعدادهای فرهنگی دانش‌آموزان،در حقیقت سرمایه‌گذاری برپویایی و ماندگاری فرهنگ‌های محلی است.این نسل، حاملان راستین هویت ما به سوی آینده هستند.»

خبرنگار : دانش‌آموز:فاطمه زهرا تجری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار