پیشکسوت تعلیم و تربیت و نخستین رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور:

اولیای دانش‌آموزان استثنایی باید به‌عنوان دستیار معلم در کلاس‌ها حضور یابند

تهران (پانا) - استاد دانشگاه تهران و نخستین رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به جایگاه والای قانون آموزش استثنایی ایران، این قانون را مترقی‌ترین در میان قوانین جهانی برای دانش‌آموزان استثنایی خواند و تاکید کرد محبت، تکریم و مدرسه‌محوری با مشارکت خانواده‌ها، رکن اساسی آموزش و توانبخشی این گروه از دانش‌آموزان است.

کد مطلب: ۱۶۱۱۹۹۷
لینک کوتاه کپی شد
اولیای دانش‌آموزان استثنایی باید به‌عنوان دستیار معلم در کلاس‌ها حضور یابند

غلامعلی افروز‌ در جمع مسئولان و فرهنگیان در مراسم بازگشایی مدارس استثنایی گفت: قانون سازمان آموزش و پرورش استثنایی ایران، در میان قوانین کشورهای مختلف برای دانش‌آموزان استثنایی، مترقی‌ترین قانون جهان است و این هدیه‌ای الهی به نظام آموزشی ماست.  

وی با تاکید بر اینکه همه انسان‌ها، پیش از آنکه دانش‌آموز باشند، «مهرطلب» و «تکریم‌طلب» هستند، گفت: هیچ دانش‌آموز یا دانشجویی را نباید بدون خطاب محترمانه خانم یا آقا صدا کنیم و این اصل، در تربیت بیش از هر روش آموزشی موثر است.

وی افزود: دانش‌آموزان استثنایی، بیش از سایر دانش‌آموزان، نیازمند محبت و تکریم هستند و مربیان باید فاصله بین توان بالقوه و توان بالفعل آن‌ها را با برنامه‌های آموزشی، توانبخشی و خانواده‌محور کاهش دهند.

افروز ریشه موفقیت مدارس را در مشارکت خانواده‌ها دانست و گفت: اولیای دانش‌آموزان استثنایی باید به‌عنوان دستیار معلم در کلاس‌ها حضور یابند و مدارس کشور همه‌روزه حتی در پنجشنبه و جمعه‌ها، درهای خود را به روی خانواده‌ها و برنامه‌های فرهنگی بگشایند. 

وی با اشاره به استفاده فرهنگی و ورزشی از فضاهای آموزشی، گفت: مدارس باید به کانون‌های محله و مراکز فرهنگی بدل شوند تا آسیب‌های اجتماعی کاهش یابد. حتی اگر فضاها نیازمند نظافت باشند، نباید بهانه‌ای برای تعطیلی آن‌ها در روزهای تعطیل باشد.

وی با بیان اینکه «سخت‌ترین کار، کار با دانش‌آموزان دارای نیازهای ویژه است»، افزود: طبق فرمایش پیامبر اکرم(ص)، بهترین عمل همان سخت‌ترین عمل است؛ بنابراین، تلاش برای یادگیری خواندن توسط دانش‌آموزی با شرایط خاص، ارزشمندترین خدمت است و انگیزه‌های مثبت را در جامعه تقویت می‌کند.  

افروز در پایان گفت: ما باید با محور قرار دادن محبت، تکریم، تلاش مضاعف و برنامه‌ریزی علمی، به توان‌بخشی کامل دانش‌آموزان استثنایی برسیم و این مأموریت را به‌عنوان یک افتخار ملی دنبال کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار