مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران:

هم‌افزایی خانواده‌ها و نهادهای اجتماعی، راهبرد عملیاتی برای تحقق عدالت آموزشی در شهرستان‌های استان تهران است

ملارد (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران ،هم‌افزایی خانواده‌ها و نهادهای اجتماعی را راهبردی عملیاتی برای تحقق عدالت آموزشی در شهرستان‌های استان تهران دانست.

کد مطلب: ۱۶۰۸۰۹۱
لینک کوتاه کپی شد
هم‌افزایی خانواده‌ها و نهادهای اجتماعی، راهبرد عملیاتی برای تحقق عدالت آموزشی در شهرستان‌های استان تهران است

یوسف بهارلو، مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران، ضمن اشاره به ضرورت کاهش شکاف آموزشی میان مناطق شهری و روستایی اظهار کرد: «یکی از اولویت‌های جدی ما تحقق عدالت آموزشی است. در این مسیر، توسعه فضاهای استاندارد آموزشی در مناطق کم‌برخوردار، تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام و همچنین استقرار معلمان متخصص از راهبردهای اصلی ماست. علاوه بر این، با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و سامانه‌های هوشمند آموزشی، امکان دسترسی برابر دانش‌آموزان به محتوای آموزشی و کلاس‌های مجازی فراهم می‌شود. این رویکردها نه‌تنها به ارتقای کیفیت یادگیری منجر خواهد شد، بلکه نقش مهمی در افزایش انگیزه دانش‌آموزان و کاهش فاصله آموزشی میان نقاط مختلف شهرستان ایفا می‌کند.»

بهارلو، با تأکید بر نقش محوری سرمایه انسانی در تحقق عدالت آموزشی و توسعه پایدار نظام تعلیم و تربیت، اظهار کرد: «مهم‌ترین عامل موفقیت هر نظام آموزشی، معلمان هستند. ما در تلاشیم با برگزاری دوره‌های توانمندسازی و آموزش‌های ضمن خدمت، سطح مهارت‌های علمی و حرفه‌ای فرهنگیان را ارتقا دهیم. همچنین با اجرای طرح‌های ساماندهی نیروی انسانی، تلاش شده است توزیع معلمان متخصص در مناطق مختلف به‌ویژه مناطق محروم عادلانه‌تر باشد. تأمین انگیزه شغلی، حمایت‌های معیشتی و فراهم کردن بسترهای رشد حرفه‌ای برای معلمان از دیگر اولویت‌های ماست تا آنان بتوانند با حداکثر توان و کیفیت، مأموریت آموزشی خود را ایفا کنند.»

وی با اشاره به اهمیت زیرساخت‌های آموزشی در تحقق عدالت آموزشی، تصریح کرد: «یکی از برنامه‌های اساسی ما توسعه فضاهای آموزشی و استانداردسازی مدارس در مناطق کم‌برخوردار است که با همکاری دستگاه‌های اجرایی و مشارکت خیرین مدرسه‌ساز، پروژه‌های متعددی در زمینه ساخت، مقاوم‌سازی و تجهیز مدارس اجرا شده است. علاوه بر این، استفاده از فناوری‌های نوین آموزشی و هوشمندسازی کلاس‌ها به‌عنوان راهکاری برای کاهش شکاف آموزشی در دستور کار قرار دارد. ما معتقدیم که رفع نابرابری در دسترسی به امکانات، بستر اصلی برای رشد متوازن دانش‌آموزان و تحقق عدالت آموزشی است.»

این مقام با اشاره به اهمیت استفاده از فناوری‌های نوین در تحقق عدالت آموزشی اظهار داشت: «ورود فناوری‌های آموزشی، فرصت بی‌سابقه‌ای برای کاهش فاصله‌های یادگیری فراهم کرده است. ما با توسعه سامانه‌های هوشمند، بهره‌گیری از کلاس‌های آنلاین، تولید محتوای چندرسانه‌ای و ایجاد بانک‌های جامع آموزشی تلاش کرده‌ایم تا دسترسی دانش‌آموزان مناطق مختلف به منابع یکسان تضمین شود. علاوه بر این، استفاده از هوش مصنوعی در سنجش و ارزیابی پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان، امکان برنامه‌ریزی هدفمندتری را در اختیار مدارس قرار می‌دهد. رویکرد ما این است که فناوری نه به‌عنوان جایگزین معلم، بلکه به‌عنوان ابزاری توانمندساز در خدمت عدالت آموزشی به‌کار گرفته شود.»

مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران، با تأکید بر نقش راهبردی مشارکت خانواده‌ها و نهادهای اجتماعی در ارتقای عدالت آموزشی تشریح کرد: «مشارکت فعال والدین، خیرین مدرسه‌ساز و سازمان‌های مردم‌نهاد، عامل تعیین‌کننده در ارتقای کیفیت آموزشی و کاهش نابرابری‌هاست. با ایجاد سازوکارهای رسمی برای همفکری و همکاری این نهادها، از تأمین منابع مالی و تجهیز مدارس تا حمایت‌های آموزشی و پرورشی دانش‌آموزان محروم بهره‌مند شده‌ایم. این تعاملات، سرمایه اجتماعی مدارس را تقویت و حس تعلق و مسئولیت‌پذیری دانش‌آموزان و خانواده‌ها را افزایش داده و زمینه تحقق عدالت آموزشی پایدار را فراهم می‌کند.»

وی در پایان گفت: «تحقق عدالت آموزشی بدون مشارکت فعال خانواده‌ها، خیرین و سازمان‌های مردم‌نهاد امکان‌پذیر نیست. این هم‌افزایی‌ها نه تنها کیفیت یادگیری را در مدارس ارتقا می‌دهد، بلکه حس مسئولیت‌پذیری و تعلق دانش‌آموزان به مدرسه را تقویت می‌کند. با تداوم این همکاری‌ها، می‌توانیم شکاف‌های آموزشی میان مناطق مختلف را کاهش داده و فرصت‌های برابر یادگیری را برای همه دانش‌آموزان فراهم کنیم، به‌گونه‌ای که نسل آینده با انگیزه، مهارت و اعتماد به نفس کافی مسیر پیشرفت تحصیلی و اجتماعی خود را دنبال کند.»

خبرنگار : دانش‌آموزان: نرگس زندیه، مهرشاد صاحبی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار