مشاور وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد:

جایگزینی ۴۸ مدرسه سنگی و کانکسی در مناطق محروم چهارمحال‌وبختیاری با مدارس نوساز

شهرکرد (پانا) - مشاور وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری اجلاس سراسری رؤسای آموزش و پرورش کشور، از اجرای طرح‌های گسترده برای ارتقای عدالت آموزشی و نوسازی مدارس در مناطق محروم خبر داد.

کد مطلب: ۱۵۹۸۹۱۲
لینک کوتاه کپی شد
جایگزینی ۴۸ مدرسه سنگی و کانکسی در مناطق محروم چهارمحال‌وبختیاری با مدارس نوساز

بابک هاشمی‌نکو، مشاور وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری اجلاس سراسری توسعه عدالت پرورشی در استان، با اشاره به شعار محوری این دوره با عنوان «کیفیت و عدالت برای ایران»، گفت: دو رویکرد اصلی در این اجلاس، شامل ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی و محرومیت‌زدایی از فضاها و تجهیزات آموزشی در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه فاصله قابل توجهی تا تحقق عدالت آموزشی وجود دارد، افزود: یکی از چالش‌های جدی در این مسیر، تنوع گسترده در انواع مدارس کشور است که با اصول عدالت آموزشی هم‌خوانی ندارد.

هاشمی‌نکو گفت: هم‌اکنون ۱۷ نوع مدرسه از جمله دولتی، غیردولتی، شاهد، هیئت امنایی و نمونه دولتی در کشور فعال هستند. این تنوع موجب شده مدارس دولتی از دانش‌آموزان مستعد خالی شوند و مدارس خاص با آزمون ورودی، بهترین‌ها را جذب کنند.

وی ادامه داد: کاهش تدریجی تنوع مدارس، نیازمند برنامه‌ریزی بلندمدت و پژوهش‌های دقیق است. آموزش و پرورش به دلیل ماهیت دیربازده خود، نمی‌تواند تغییرات ناگهانی را تحمل کند.

مشاور وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر نقش محرومیت‌زدایی در تحقق عدالت آموزشی، بیان کرد: وجود مدارس سنگی و کانکسی در برخی استان‌ها نشان‌دهنده فاصله از عدالت است، اما اقدامات مؤثری برای رفع این نابرابری‌ها آغاز شده است.

وی افزود: استانداردسازی تجهیزات آموزشی در سراسر کشور به‌عنوان یک اولویت در دستور کار قرار دارد و دولت نیز در این زمینه حمایت ویژه‌ای دارد.

هاشمی‌نکو با اشاره به محدودیت‌های بودجه‌ای مدارس، تصریح کرد: سرانه تخصیص‌یافته در بسیاری موارد پاسخگوی نیازها نیست و مشارکت اولیا و انجمن‌های اولیا و مربیان در طول سال تحصیلی ضروری است.

وی کاهش فاصله آموزشی میان مدارس شهری و روستایی را یک ضرورت انکارناپذیر دانست و گفت: این هدف با برنامه‌ریزی تدریجی دنبال می‌شود و نمی‌توان انتظار بازدهی فوری داشت.

مشاور وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: عدالت آموزشی تنها به تجهیزات محدود نمی‌شود، بلکه شامل فضاهای آموزشی و کیفیت نیروی انسانی نیز هست. تفاوت سطح معلمان در مدارس شهری و روستایی از چالش‌های مهم این حوزه است.

وی تأکید کرد: توزیع عادلانه معلمان متخصص، از اهداف اصلی وزارت آموزش و پرورش است و نباید مدارس روستایی با نیروی انسانی کم‌تجربه اداره شوند.

هاشمی‌نکو با اشاره به دستور رئیس‌جمهور برای رفع مشکلات فضاهای آموزشی تا پایان سال، گفت: بودجه قابل توجهی برای نوسازی مدارس در نظر گرفته شده و در سال جاری، ۴۸ مدرسه سنگی و کانکسی در مناطق محروم چهارمحال‌وبختیاری جمع‌آوری و با مدارس نوساز جایگزین شده‌اند.

وی همچنین از ورود ۳۰ هزار فارغ‌التحصیل دانشگاه فرهنگیان به آموزش و پرورش در سال جاری خبر داد و افزود: این اقدام، زمینه‌ساز ورود نیروهای جوان، متخصص و باانگیزه به مدارس کشور خواهد بود.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در پایان با اشاره به فعالیت قرارگاه عدالت آموزشی، گفت: این قرارگاه با بودجه ویژه، به‌صورت فوری به مشکلات مدارس در مناطق محروم رسیدگی می‌کند. طرح شهید عجمیان نیز با مشارکت بسیج دانش‌آموزی، هر ساله برای بهبود وضعیت مدارس محروم اجرا می‌شود.

وی هدف نهایی این اقدامات را فراهم‌سازی فرصت‌های برابر آموزشی برای همه دانش‌آموزان ایرانی عنوان کرد و گفت: کاهش نابرابری‌ها در آموزش، گامی بلند در مسیر تحقق عدالت آموزشی است.

خبرنگار : شراره حاتمی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار