مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان:
اجلاس روسای آموزش و پرورش فرصتی برای ترسیم افقهای جدید تعلیم و تربیت است
تاکید بر پروژه مهر و عدالت آموزشی در آستانه سال تحصیلی جدید
زنجان (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان، سیوهشتمین اجلاس سراسری روسای آموزش و پرورش کشور را فرصتی ارزشمند برای بازاندیشی در مسیر تعلیم و تربیت و ترسیم برنامههای سال تحصیلی پیش رو دانست.

ذبیحالله تاراسی در گفتوگو با پانا با تأکید بر اهمیت این اجلاس اظهار داشت: «سی و هشتمین اجلاس سراسری روسای آموزش و پرورش کشور صرفاً یک نشست اداری معمولی نبود، بلکه فرصت ارزشمندی برای بازاندیشی در مسیر تعلیم و تربیت و ترسیم افقهای جدید برای سال تحصیلی پیش رو محسوب میشد.»
وی افزود: «معتقدیم این اجلاس، یک همایش اندیشه و تجربه بود که در آن سیاستها و راهبردهای مختلف جهت دستیابی به اهداف ترسیمشده مرور و مورد همافزایی قرار گرفت.»
مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان در ادامه به تشریح پروژه مهر پرداخت و گفت: «یکی از محورهای اصلی مورد بحث در این اجلاس، تأکید بر پروژه مهر بود که در آستانه آغاز سال تحصیلی معنا پیدا میکند.»
تاراسی خاطرنشان کرد: «پروژه مهر، تنها به معنای آمادهسازی فضای آموزشی نیست، بلکه تمرینی برای همبستگی ملی، ایمنسازی مدارس، سازماندهی نیروی انسانی، تجهیز کلاسها و ایجاد شور و نشاط آموزشی است که همگی در خدمت این هدف هستند که دانشآموزان این سرزمین، سال جدید را با شور و اشتیاق آغاز کنند.»
وی ادامه داد: «پروژه مهر پیام روشنی دارد؛ همه ما برای دانشآموز، برای معلم و برای مدرسه در یک مسیر همسو حرکت میکنیم.»
تاراسی به گفتمان دولت در زمینه عدالت و کیفیتبخشی اشاره کرد و گفت: «گفتمان دولت بر پایه عدالت و کیفیتبخشی استوار است و در آموزش و پرورش این گفتمان در قالب نهضت عدالت آموزشی عینیت پیدا میکند.»
وی در تعریف عدالت آموزشی توضیح داد: «عدالت آموزشی به این معناست که هیچ کودک و نوجوانی، چه در مناطق محروم و چه در مناطق شهری، از حق برخورداری از آموزش باکیفیت محروم نماند و تمام تلاش دولت بر این است که فاصله بین مدارس شهری و روستایی، دولتی و غیردولتی به حداقل ممکن کاهش یابد.»
معلمان محور تحول آموزشیاند
مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان با بیان جمله کلیدی "هیچ نظام آموزشی بالاتر از سطح معلمان خود رشد نمیکند"، به تشریح برنامههای توسعه حرفهای معلمان پرداخت.
وی گفت: «توسعه حرفهای معلمان صرفاً با بخشنامه و دستورالعمل محقق نمیشود، بلکه نیازمند شکلگیری اجتماعات یادگیری است. در این اجتماعات، معلمان به عنوان خالقان تجربیات دانش تربیتی، تجربههای خود را به اشتراک میگذارند.»
تاراسی افزود: «شبکههای یادگیری، کارگاههای تخصصی و گروههای پژوهشی معلمان باید به موتور محرکه تحول در نظام آموزشی تبدیل شوند. در این مسیر، ما به توسعه توانمندیهای معلمان بر پایه فناوریهای نوظهور، به ویژه هوش مصنوعی، نیازمندیم تا معلمان بتوانند سطح علمی و مهارتی خود را همگام با پیشرفتهای جهانی ارتقا دهند و نقش خود را در تربیت نسل آینده پررنگتر ایفا کنند.»
تاراسی در بخش دیگری از سخنان خود به نقش مدرسه در جامعه پرداخت و اظهار داشت: «مدرسه تنها محل آموزش کتابهای درسی نیست، بلکه بستری برای شکلگیری سرمایه اجتماعی و تمرین مردمسالاری دینی است.»
وی با اشاره به گفتمان دولت چهاردهم گفت: «در این گفتمان، مدرسه خانه گفتوگوی ملت است؛ جایی که خانوادهها، معلمان و دانشآموزان در یک سهضلعی پویا، مسئولیت ساختن فردای کشور را به دوش میکشند.»
مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان در پایان با اشاره به چشماندازهای آینده گفت: «با نگاه به تجربههای گذشته و چشماندازهای پیش رو، متعهد میشویم که مدرسه را به کانون عدالت، وفاق و نوآوری تبدیل کنیم.»
وی تأکید کرد: با همدلی معلمان، مشارکت خانوادهها و کمک خیرین میتوانیم مسیر توسعه عدالت آموزشی و بالندگی معلمان را هموار سازیم.
تاراسی در پایان با ابراز امیدواری گفت: امیدواریم آغاز سال تحصیلی جدید، طلیعهای بر مسیر توسعه آموزش و پرورش و تحقق عدالت آموزشی در استان زنجان باشد.
ارسال دیدگاه