استاندار کردستان:
همه درآمد حاصل از مولدسازی املاک آموزشوپرورش صرف ساخت مدارس شود
سنندج (پانا) - استاندار کردستان با تأکید بر لزوم استفاده حداکثری از ظرفیت مولدسازی املاک، گفت: اجازه نخواهیم داد حتی یک ریال از درآمد مولدسازی در حوزهای غیر از آموزشوپرورش هزینه شود.

آرش لهونی روز یکشنبه هشتم تیر در جلسه شورای آموزش و پرورش استان، ضمن قدردانی از امام جمعه سنندج، مدیران کل و اعضای شورا، بر ضرورت ارتقای کیفی آموزش و عدالت آموزشی در استان تأکید کرد و گفت: ما با کمبود جدی فضای آموزشی در برخی شهرستانها و نواحی مرکز استان مواجهیم و اعتبارات معمول کمیته و شورای برنامهریزی پاسخگوی این مشکل نیست.
وی با اشاره به اینکه یکی از سیاستهای دولت چهاردهم تمرکز بر کیفیتبخشی به آموزش است، اظهار کرد: موضوع مولدسازی به استانها واگذار شده و دیگر نیازی به پیگیریهای طولانی در مرکز نیست؛ این یک فرصت طلایی برای ماست و باید از آن برای توسعه فضاهای آموزشی بطور کامل استفاده کنیم.
لهونی با تأکید بر اینکه همه درآمدهای حاصل از مولدسازی باید در خود آموزش و پرورش هزینه شود، اظهار کرد: پیشنهاد من این است که مولدسازی بطور جدی در حوزه آموزشوپرورش اجرا شود و تمام مبالغ بهدستآمده در ارتقای فضاهای آموزشی مصرف شود؛ اجازه نخواهیم داد حتی یک ریال از این درآمدها در جای دیگری خرج شود.
وی ادامه داد: مدارسی در برخی نقاط شهری هستند که میتوان با تغییر کاربری قانونی آنها، ارزش افزوده قابلتوجهی ایجاد کرد و از محل فروش، دهها مدرسه جدید ساخت. اگر مقاومتهایی در این زمینه وجود دارد، باید برای بدنه آموزشوپرورش توجیه لازم صورت گیرد، چون این اقدام مستقیماً به نفع دانشآموزان استان است.
استاندار کردستان همچنین از تلاشهای مدیرکل آموزشوپرورش و پیگیریهای انجامشده برای افزایش دانشجویان متعهد به خدمت قدردانی کرد و گفت: این افراد پس از فارغالتحصیلی جذب آموزشوپرورش میشوند و این یعنی ایجاد اشتغال برای نیروهای بومی استان.
وی در پایان گفت: پروژههای نیمهتمام با اجرای جدی مولدسازی میتوانند بهسرعت تکمیل شوند و در مناطق دارای نیاز، پروژههای جدید تعریف شود تا به سطح قابلقبولی از نظر زیرساخت آموزشی در سطح کشور برسیم.
درخشش کردستان در فرآیندهای جاری آموزشوپرورش با وجود شرایط بحرانی
سید فواد حسینی مدیرکل آموزشوپرورش کردستان با گرامیداشت یاد شهدای هفتم تیر و شهدای جنگ دوازدهروزه، گفت: در ایامی که بسیاری از فرآیندها دچار اختلال بود، فرهنگیان کردستان با تمام توان در برگزاری امتحانات نهایی و ثبتنام دانشآموزان مشارکت کردند و اجازه ندادند روند تعلیم و تربیت دچار وقفه شود.
وی تصریح کرد: در تصحیح اوراق امتحانی، استان کردستان موفق شد رتبه ششم کشوری را بهدست آورد. همکاران ما بیش از ۵۰ درصد حجم تصحیح اوراق مورد انتظار را انجام دادند و این باعث شد نتایج امتحانات پایه یازدهم در موعد مقرر و با دقت اعلام شود.
مدیرکل آموزشوپرورش کردستان افزود: در حوزه پیشثبتنام دانشآموزان نیز استان در رتبه سوم کشور قرار گرفت؛ موضوعی که بیانگر دقت مدیران مدارس در انجام فرآیندهای اجرایی حتی در شرایط سخت بود.
وی ادامه داد: همین عملکرد مطلوب سبب شد در نشست مدیران کل آموزشوپرورش کشور با وزیر محترم، از استان کردستان تقدیر شود. در حوزه ثبت سفارش کتب درسی نیز استان در رتبه ششم کشوری قرار دارد و این نشاندهنده حضور فعال خانوادهها و مدارس در برنامهریزی برای سال تحصیلی آینده است.
حسینی با قدردانی از فرهنگیان استان گفت: فرهنگیان کردستان در این شرایط بحرانی، در جبهه دیگری از خدمترسانی ایستادند و ثابت کردند که رسالت تعلیم و تربیت، تعطیلپذیر نیست.
وی همچنین از همکاری شرکت توزیع برق استان برای تأمین برق حوزههای امتحانی تقدیر کرد و گفت: در حالیکه ناترازی برق در کشور موجب نگرانیهایی شده بود، اما با هماهنگیهای صورتگرفته، برگزاری امتحانات نهایی بدون کوچکترین اختلال انجام شد.
او با اشاره به اهمیت امنیت امتحانات اظهار کرد: فرمانداران و اعضای شورای تأمین شهرستانها نقش مهمی در تضمین امنیت حوزههای امتحانی ایفا کردند که جای قدردانی دارد.
مدیرکل آموزشوپرورش کردستان افزود: برگزاری مرحلهای از کنکور سراسری، آزمون ارتقای میانگین نمرات و برنامههای هفته معلم، از دیگر اقدامات موفق آموزشوپرورش استان در ماههای اخیر بود.
در پایان این نشست، پنج دستورکار اصلی، از جمله ستاد ثبتنام دانشآموزان، مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد مطابق جدول زمانبندی، اجرا و پیگیری شوند.
بهرهمندی رایگان دانشآموزان از ظرفیتهای ورزشی شهرداری در ایام تابستان
سید انور رشیدی،شهردار سنندج اظهار کرد: ارتباط میان شهرداری و آموزشوپرورش در سطح بالایی قرار دارد و خدمات ما در این حوزه با هدف خدمت به شهروندان، بویژه دانشآموزان، صورت میگیرد.
وی با اشاره به توسعه فضاهای ورزشی شهری در سنندج گفت: پیش از مسئولیت بنده تنها یک گذر ورزش در سنندج فعال بود، اما اکنون هفت گذر ورزش فعال داریم که شامل زمینهای فوتبال، والیبال، اسکیت، بدمینتون، پیست دوچرخهسواری و مسیرهای پیادهروی است.
رشیدی از راهاندازی دو گذر ورزش جدید در پارک نیشتمان و پارک معلم تا پایان سال جاری خبر داد و افزود: هماکنون ۲۶ گروه ورزش صبحگاهی و عصرگاهی فعالند، درحالیکه پیشتر تنها یک گروه فعال بود.
وی همچنین به مدرسه فوتبال نایسر اشاره کرد که امسال حدود ۳۰۰ دانشآموز در آن ثبتنام کردهاند و گفت: پیش از این، هیچ فضای ورزشی در نایسر وجود نداشت، اما اکنون دو گذر ورزش، زمین چمن مصنوعی و پارک پنج هکتاری در ورودی نایسر فعال شده و توسعه خواهد یافت.
شهردار سنندج با تأکید بر استفاده رایگان دانشآموزان از ظرفیتهایی همچون پارک بانوان، سالن ورزشی عباسآباد و مجتمع فرهنگی شهدای شهرداری افزود: تمامی خدمات در حوزه ورزش و آموزش، از جمله برگزاری جشنوارههای فرهنگی-ورزشی در مناطق کمبرخوردار مانند ننله، حسنآباد و کانیکوزله، بصورت رایگان و با هماهنگی آموزشوپرورش انجام شده است.
وی ادامه داد: در حوزه حملونقل نیز بیش از ۱۰۰ سرویس رایگان برای جابجایی دانشآموزان در برنامههای فرهنگی و ورزشی فراهم کردیم. همچنین آموزش آتشنشانی و پدافند غیرعامل برای دانشآموزان با حضور نیروهای آتشنشانی در مدارس اجرا شده است.
رشیدی در پایان از احداث بزرگترین زمین چمن مصنوعی غرب کشور در سنندج خبر داد و گفت: با همکاری آموزشوپرورش، مکاتبات و برنامهریزیهای لازم در این زمینه انجام شده و این طرح با هدف ارتقای فعالیتهای ورزشی دانشآموزان تا پایان سال به بهرهبرداری خواهد رسید.
افزایش ۳۸ درصدی ظرفیت پذیرش دانشجومعلم در کردستان
سید شهاب ارکیان، رئیس دانشگاه فرهنگیان کردستان، عملکرد دستگاه تعلیم و تربیت کردستان را قابلتقدیر دانست و اظهار کرد: اینکه استانی با سطح برخورداری پایینتر توانسته در سطح استانهای برخوردار حرکت کند، نمودی از جهاد تبیین و حرکت در مسیر عدالت آموزشی است.
وی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان، مأمن اصلی تأمین نیروی انسانی نظام آموزشوپرورش است، افزود: شعار عدالت آموزشی که یکی از محورهای اصلی دولت چهاردهم است، تنها با تمرکز بر کیفیت تربیت معلم در دانشگاه فرهنگیان محقق میشود.
ارکیان با اشاره به اینکه فرآیند ارزیابی تکمیلی متعهدین خدمت در حال اجراست، اظهار کرد: امسال ۴۹.۱۳ درصد از شرکتکنندگان کنکور سراسری تمایل خود را برای ورود به دانشگاه فرهنگیان اعلام کردهاند که نسبت به سالهای گذشته افزایش قابلتوجهی داشته است.
رئیس دانشگاه فرهنگیان کردستان با بیان اینکه ۱۰ درصد از ظرفیت پذیرش به استعدادهای برتر فرهنگی، قرآنی، ورزشی و سایر حوزهها اختصاص یافته، اظهار کرد: پذیرش دانشجومعلمان بر اساس ترکیبی از نمرات مختلف انجام میشود که شامل ۱۵ درصد نمره آزمون سراسری، ۱۰ درصد آزمون اختصاصی تربیت معلم، ۵۰ درصد سوابق تحصیلی و ۲۵ درصد ارزیابی شایستگیهای معلمی است.
وی با اشاره به اینکه ارزیابی شایستگیهای معلمی به روش کانونهای ارزیابی و با شبیهسازی موقعیتهای واقعی انجام میشود، تصریح کرد: این روش علمی و استاندارد جایگزین مصاحبههای سنتی گذشته شده و شامل فعالیتهای گروهی، تمرینهای تحلیلی و ارائه داوطلبان در سناریوهای آموزشی است.
ارکیان از میزبانی دانشگاه فرهنگیان کردستان در برگزاری آزمون عملی رشته تربیتبدنی برای داوطلبان چهار استان غرب کشور شامل کردستان، کرمانشاه، همدان و ایلام خبر داد و گفت: این آزمونها با هماهنگی دفتر استعدادهای درخشان و پذیرش دانشگاه فرهنگیان برگزار خواهد شد.
وی با اشاره به افزایش ظرفیت پذیرش متعهدین خدمت آموزشوپرورش در کردستان، اظهار کرد: امسال ظرفیت پذیرش استان ۹۰۰ نفر تعیین شده که نسبت به سال گذشته ۸۰ نفر افزایش یافته است. همچنین تعداد پذیرش نهایی دانشجومعلم در دانشگاه فرهنگیان کردستان از ۶۳۱ نفر در سال گذشته به ۸۷۳ نفر در سال جاری رسیده که بیانگر رشد ۳۸ درصدی ظرفیت دانشگاه است.
ارکیان یادآور شد: در سال ۱۴۰۴، حدود دو هزار و ۵۰۰ نفر از داوطلبان به کانونهای ارزیابی معرفی شدند که تاکنون بیش از دو هزار نفر اطلاعات خود را در سامانه بارگذاری کردهاند. فرصت ثبتنام و تکمیل اطلاعات برای باقیمانده داوطلبان تا پایان روز دوشنبه ادامه دارد.
ثبتنام بیش از ۷۱ درصد دانشآموزان پایه اول ابتدایی در استان
فرهاد کسنزانی، معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش کردستان با اشاره به شعار امسال ستاد ثبتنام با عنوان «مدرسه؛ کانون تربیت و ثبتنام؛ نقطه آغاز تعامل تربیتی» اظهار کرد: ورود دانشآموزان به پایه اول ابتدایی، آغاز مسیری تربیتی است و آموزشوپرورش بر این باور است که خانوادهها، شرکای راهبردی نظام تعلیم و تربیت هستند.
وی با بیان اینکه ثبتنام پایه اول ابتدایی از اول خردادماه آغاز شده و با تمدید مهلت تا پایان تیرماه ادامه دارد، افزود: تاکنون بیش از ۷۱ درصد دانشآموزان پایه اول استان ثبتنام شدهاند و استان کردستان در این زمینه رتبه سوم کشور را به خود اختصاص داده است.
کسنزانی ادامه داد: ثبتنام دانشآموزان میانپایه، یعنی پایههای دوم تا ششم، بدون نیاز به حضور والدین و از طریق مدیران مدارس انجام میشود.
معاون آموزش ابتدایی آموزشوپرورش کردستان در ادامه با اشاره به اجرای برنامههای حمایتی برای دانشآموزان نیازمند آموزشهای جبرانی در تابستان، گفت: پس از ارزشیابی پایانی سال تحصیلی، حدود ۴۶۹۹ دانشآموز از مجموع ۱۷۸ هزار دانشآموز ابتدایی استان نتوانستند به اهداف آموزشی مورد نظر دست پیدا کنند. این دانشآموزان که حدود ۳ درصد کل دانشآموزان ابتدایی را شامل میشوند، در قالب طرح «حامی» تحت آموزشهای جبرانی قرار میگیرند.
وی افزود: پیشبینی میشود که در پایان این طرح، بیش از دو درصد این دانشآموزان به پایه بالاتر ارتقاء یابند، هرچند ممکن است درصدی از دانشآموزان به دلیل مشکلات آموزشی یا شرایط خاص، نیاز به تکرار پایه داشته باشند.
کسنزانی درباره توانمندسازی معلمان نیز گفت: در تابستان امسال، دورههای تخصصی برای معلمان ابتدایی در قالب اجتماعات یادگیری برگزار میشود و معلمان بر اساس نظرسنجیهای انجامشده در این دورهها شرکت خواهند کرد.
وی با تأکید بر ممنوعیت دریافت وجه هنگام ثبتنام در مدارس دولتی، تصریح کرد: هرگونه دریافت وجه در زمان ثبتنام غیرقانونی است و در صورت مشاهده، با مدیر مدرسه برخورد خواهد شد. ثبتنام مدارس دولتی صرفاً بر اساس محدوده جغرافیایی محل سکونت انجام میشود.
معاون آموزش ابتدایی آموزشوپرورش کردستان همچنین با اشاره به ضرورت انجام فرایند سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان، بیان کرد: تاکنون ۲۴ هزار کودک در این فرایند شرکت کردهاند، اما هنوز حدود ۱۷۰۰ کودک به پایگاههای سنجش مراجعه نکردهاند. از خانوادهها درخواست میکنیم در در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند، چرا که انجام سنجش، پیششرط ثبتنام در پایه اول است.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد که با همراهی مدیران مدارس، همکاران آموزشی و مشارکت خانوادهها، پوشش کامل ثبتنام و خدمات آموزشی در دوره ابتدایی استان محقق شود.
ثبتنام، نقطه آغاز تعامل تربیتی است
سید حجتالله موسوی، معاون آموزش متوسطه آموزشوپرورش کردستان اظهار کرد: مسئولیت کارگروه ثبتنام دوره متوسطه به معاونت آموزش متوسطه سپرده شده و هماهنگیهای لازم برای اجرای بهموقع و دقیق این فرآیند در حال انجام است.
وی با اشاره به شعار پروژه مهر امسال با عنوان «عدالت آموزشی، برای ایران، برای مدرسه» افزود: این پروژه با اهدافی چون توسعه عدالت آموزشی، ارتقای کیفیت، مشارکت اجتماعمحور، سلامت و ایمنی و تقویت پژوهشهای دانشآموزی طراحی شده است.
موسوی گفت: ستاد ثبتنام امسال با شعار «مدرسه کانون تربیت و ثبتنام، نقطه آغاز تعامل تربیتی» فعالیت خود را آغاز کرده و تلاش دارد با نگاه تربیتی به فرآیند ثبتنام، نقش مدرسه را در هدایت و رشد همهجانبه دانشآموزان تقویت کند.
معاون آموزش متوسطه استان کردستان از آغاز ثبتنام از طریق سامانه «مای مدیو» خبر داد و اظهار کرد: این سامانه به ثبتاحوال و سامانه کدپستی متصل است و محدوده جغرافیایی ثبتنام دانشآموزان بهصورت خودکار و براساس آدرس محل سکونت آنها تعیین میشود.
وی با بیان اینکه راهنمای گامبهگام ثبتنام در قالب محتوای تصویری و گرافیکی در فضای مجازی، بهویژه شبکه شاد، منتشر شده است، تأکید کرد: مدارس موظف هستند از دریافت مدارک غیرضروری و تکراری خودداری کرده و فرآیند ثبتنام را برای خانوادهها تسهیل کنند.
موسوی زمان آغاز ثبتنام را نیز اعلام کرد و گفت: ثبتنام پایه اول ابتدایی از ابتدای خرداد آغاز شده و تا دهم تیر ادامه دارد. ثبتنام پایه هفتم از اول تیرماه و پایه دهم نیز از اواسط تیر و پس از صدور نمونبرگهای هدایت تحصیلی آغاز میشود.
وی افزود: پیشبینی شده است تمام فرآیندهای ثبتنام تا هفته اول شهریور به پایان برسد تا زمان کافی برای آمادهسازی مدارس، ثبت سفارش و توزیع کتابهای درسی، و ساماندهی کلاسها وجود داشته باشد.
معاون آموزش متوسطه آموزشوپرورش کردستان درباره ثبتنام دانشآموزان فاقد مدارک هویتی گفت: این گروه از دانشآموزان میتوانند با ارائه معرفینامه حمایتی از فرمانداری در مدارس ثبتنام شوند. همچنین ثبتنام اتباع خارجی براساس دستورالعمل مشترک وزارت کشور و وزارت آموزشوپرورش انجام خواهد شد.
وی با تأکید بر ممنوعیت هرگونه آزمون، شرط معدل یا مصاحبه برای ثبتنام در مدارس دولتی عادی، اظهار کرد: ملاک ثبتنام در این مدارس صرفاً محدوده جغرافیایی است و هیچ مدرسهای مجاز به اعمال شرط خاصی نیست.
موسوی با اشاره به تغییر زمان برگزاری آزمونهای مدارس خاص گفت: آزمون تیزهوشان پایه هفتم در ۱۹ تیرماه و آزمون پایه دهم تیزهوشان و نمونه دولتی در ۲۰ تیر برگزار میشود. خانوادهها باید ثبتنام فرزندان خود را در مدارس دولتی انجام دهند و منتظر اعلام نتایج این آزمونها نباشند.
وی در پایان با اشاره به برخی چالشها از جمله کمبود فضای هنرستانی، کاهش استقبال از رشته ریاضی، نرخ پایین گذر از پایه نهم به دهم، کمبود مشاوران تحصیلی و افزایش مهاجرتها گفت: تلاش میشود با برنامهریزی دقیق و حمایتهای لازم، این مسائل مدیریت شده و نرخ پوشش تحصیلی ارتقاء یابد.
کردستان میزبان رقابتهای کشوری فوتسال دانشآموزی میشود
افشین خوشگوار، معاون تربیتبدنی و سلامت آموزشوپرورش استان کردستان، مسابقات ورزشی را یکی از برنامههای مهم و محوری وزارت آموزشوپرورش عنوان کرد و گفت: این مسابقات با استقبال و مطالبهگری بالای دانشآموزان همراه است و ما علاوهبر اهداف تخصصی مانند استعدادیابی و نخبهپروری، ایجاد نشاط، تحرک و خودباوری را در محیطهای آموزشی دنبال میکنیم.
وی با اشاره به تأثیر مسابقات ورزشی در تقویت ویژگیهای شخصیتی دانشآموزان مانند ایثار، عزتنفس، احترام به قانون و مسئولیتپذیری، افزود: برنامهریزی دقیقی در وزارت آموزشوپرورش برای برگزاری این مسابقات در چهار سطح مدرسه، شهرستان، استان و کشور وجود دارد. در سطوح مدرسه و شهرستان هدف اصلی ما مشارکت حداکثری دانشآموزان است و در مراحل بالاتر، استعدادهای ورزشی استان شناسایی و به کشور معرفی میشوند.
معاون تربیتبدنی و سلامت آموزشوپرورش کردستان از مشارکت ۱۸۱ هزار دانشآموز در مسابقات درونمدرسهای، ۵۶ هزار نفر در سطح منطقهای و ۹۲۰۰ نفر در سطح استانی در سال تحصیلی جاری خبر داد و گفت: ۳۵۰ دانشآموز نخبهی ورزشی استان در مسابقات کشوری امسال حضور خواهند داشت.
وی افزود: بر اساس تصمیم وزارت آموزشوپرورش، مسابقات فوتسال دانشآموزی دوره دوم متوسطه، در دو بخش پسران و دختران، از ۲۷ تیر تا ۱۱ مردادماه در سنندج برگزار میشود. استان کردستان در کنار استانهای برخورداری چون اصفهان، خراسان رضوی، فارس و کرمان، میزبان بخشی از این مسابقات است.
خوشگوار با تأکید بر اهمیت میزبانی شایستهی این رویداد ملی، خواستار همکاری همهجانبهی دستگاههای اجرایی و خدماتی استان شد و گفت: برگزاری مطلوب مسابقات نیازمند تأمین زیرساختها و امکانات لازم از سوی همهی نهادهاست. ما از نهادهایی همچون اداره کل ورزش و جوانان، شهرداری، دانشگاه علوم پزشکی، هلالاحمر، صداوسیما، دانشگاه فرهنگیان، آموزشکده شهید یزدانپناه و ادارهکل میراث فرهنگی و گردشگری درخواست همکاری داریم.
وی از ادارهکل ورزش و جوانان استان خواست سالن آزادی برای مراسم افتتاحیه، خانه پینگپنگ بهاران و خانه هندبال را در اختیار آموزشوپرورش قرار دهد و با قدردانی از همکاری شهرداری سنندج، بر لزوم حمایت این نهاد برای تبلیغات محیطی و تأمین پنج دستگاه اتوبوس برای جابهجایی شرکتکنندگان تأکید کرد.
خوشگوار همچنین پیشنهاد کرد غرفههایی از سوغات و صنایع دستی کردستان در محل اسکان تیمها برپا شود و برنامههایی برای بازدید فرهنگی از اماکن تاریخی شهر مانند خانه کرد و عمارت خسروآباد نیز تدارک دیده شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به قطعیهای احتمالی برق و آب در ایام تابستان، انتظار داریم شرکتهای خدماترسان انرژی در این بازه زمانی از بروز اختلال جلوگیری کنند. همچنین برای تأمین نظم، امنیت و سلامت شرکتکنندگان، به همکاری نیروی انتظامی، اورژانس و هلالاحمر نیازمندیم.
به گفتهی خوشگوار، این مسابقات با عنوان «یادواره ۵۵۳۶ شهید استان کردستان» برگزار خواهد شد و تلاش بر این است تا در شأن نام پرافتخار کردستان، میزبانی درخور این رویداد ملی رقم بخورد.
فعالیتهای تابستانی فرصتی برای تربیت همهجانبه دانشآموزان است
عزتالله طیبیراد، معاون پرورشی و فرهنگی آموزشوپرورش کردستان، اظهار کرد: بر اساس تأکیدات رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی)، دغدغه اصلی مسئولان نظام تعلیم و تربیت باید کیفیتبخشی به اوقات فراغت دانشآموزان باشد.
وی با بیان اینکه تربیت در آموزشوپرورش همیشگی و فراتر از محدودیتهای تقویم آموزشی است، افزود: گرچه مدارس در تابستان تعطیل هستند، اما فرآیند تربیت تعطیل نمیشود. غنیسازی اوقات فراغت فرصتی برای تحقق تربیت تمامساحتی و ایجاد فرصتهای یادگیری متنوع برای دانشآموزان است.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزشوپرورش کردستان، هدف اصلی فعالیتهای تابستانی را رشد همهجانبه شخصیت دانشآموزان، ارتقاء سطح بینش اعتقادی، فرهنگی، علمی و اجتماعی آنان دانست و گفت: این برنامهها با مشارکت گسترده دستگاههای متولی از جمله شهرداریها، اداره کل ورزش و جوانان، فرهنگ و ارشاد اسلامی، کمیته امداد، سازمان تبلیغات اسلامی، صداوسیما، هلال احمر، فنیوحرفهای، سازمان بسیج و سایر نهادهای فرهنگی و خدماتی اجرا خواهد شد.
طیبیراد با اشاره به ظرفیتهای درونآموزشوپرورش برای اجرای این برنامهها، اظهار کرد: کانونهای فرهنگیتربیتی، پژوهشسراها، مراکز مشاوره، اردوگاهها، مدارس شبانهروزی، خانههای یاریگران و مدارس منتخب به عنوان پایگاههای تابستانی در خدمت دانشآموزان خواهند بود.
وی با اشاره به شش ساحت تربیتی سند تحول بنیادین شامل علمیفناورانه، اعتقادیاخلاقی، زیباشناختیهنری، اجتماعیسیاسی، زیستیبدنی و اقتصادیحرفهای، تأکید کرد: همه برنامههای تابستانی باید در راستای تحقق تربیت متوازن و تمامساحتی طراحی و اجرا شوند.
معاون پرورشی آموزشوپرورش کردستان با اشاره به ثبتنام دانشآموزان در سامانه «نورینو»، بیان کرد: از اول تا پانزدهم خرداد ثبتنام پایگاهها انجام شد و از پانزدهم تا پایان خرداد ثبتنام دانشآموزان ادامه داشت. افتتاح رسمی پایگاهها از اول تیر آغاز شده و برنامهها تا پایان مردادماه ادامه خواهد داشت. اختتامیه نیز در هفته آخر مرداد برگزار میشود.
طیبیراد از اجرای ۱۴ کارویژه تربیتی در پایگاههای تابستانی خبر داد و افزود: اردوهای راهیاننور، راهیانپیشرفت، برنامههای تشکیلاتی، فعالیتهای شورای دانشآموزی، مدرسهمحوری، مسجدمحوری، کانونمحوری و مهارتمحوری از جمله محورهای اصلی فعالیتها هستند.
وی با اشاره به ثبتنام ۸۱ هزار و ۳۶۷ دانشآموز در برنامههای تابستانی سال گذشته، اظهار کرد: پیشبینی ما برای تابستان امسال ثبتنام حدود ۸۵ هزار دانشآموز است.
طیبیراد تأکید کرد: یکی از نیازهای مهم ما برای اجرای برنامهها، تأمین منابع مالی است که بر اساس ماده ۱۱ آییننامه اجرایی شوراهای آموزشوپرورش، دستگاههای اجرایی و نهادهای مردمی باید در این زمینه همکاری کنند. همچنین انتظار داریم اعتبارات مربوط به اوقات فراغت که هر سال از سوی وزارت کشور به ورزش و جوانان اختصاص مییابد، امسال به صورت هدفمند برای برنامههای آموزشوپرورش هزینه شود.
وی در پایان با قدردانی از همه دستگاهها، نهادها و گروههای جهادی که در اجرای برنامههای تابستانی مشارکت دارند، گفت: غنیسازی اوقات فراغت فرصتی برای تربیت نسلی توانمند، متعهد، بانشاط و دارای هویت ملی و دینی است.
ارسال دیدگاه