روانشناس کودک در البرز:
رقابت ناسالم میتواند به افسردگی و اضطراب منجر شود
کرج (پانا) - یکی از روانشناسان کودک استان البرز گفت: رقابت ناسالم میتواند به مشکلات جدیتری مانند افسردگی و اضطراب منجر شود که برخی از دانشآموزان حتی به دلیل فشار رقابت به رفتارهای مضر و خودآزاری روی میآورند.

الهام شکوهی در گفتوگو با پانا اظهار کرد: «رقابت ناسالم در مدارس مسئلهای جدی و پراهمیت است که در سالهای اخیر توجه زیادی را به خود جلب کردهاست.این نوع رقابت میتواند بر سلامت روان و عملکرد تحصیلی دانشآموزان تأثیرات منفی بگذارد.»
وی افزود: «مطالعات نشان دادهاند که رقابت ناسالم در مدارس موجب افزایش سطح اضطراب و استرس در دانشآموزان میشود و بسیاری از آنها برای حفظ نمرههای برتر و عدم از دست دادن موقعیت خود در بین دوستانشان تحت فشار قرار دارند.»
شکوهی اضافه کرد: «برخی از مدارس بهجای تشویق یادگیری و توسعه مهارتها، بیشتر بر روی نمرات و موفقیتهای تحصیلی تمرکز میکنند و این مسئله باعث میشود که دانشآموزان بیشتر از اینکه به دنبال یادگیری واقعی باشند، به فکر رقابت و مقایسه با یکدیگر باشند.»
این روانشناس کودک عنوان کرد: «رقابت ناسالم میتواند به مشکلات جدیتری مانند افسردگی و اضطراب منجر شود. متاسفانه، برخی از دانشآموزان حتی به دلیل فشار رقابت به رفتارهای مضر و خودآزاری روی میآورند.»
وی گفت: «برای مقابله با این مسئله، مدارس و معلمان باید محیطی حمایتی و مثبت برای یادگیری ایجاد کنند و به جای تمرکز بر نمرات، بر روی توسعه مهارتهای اجتماعی و عاطفی تاکید کنند و این تغییرات میتواند به کاهش اضطراب و استرس در دانشآموزان منجر شود و به آنها کمک کند تا بر روی یادگیری واقعی تمرکز کنند.»
ارسال دیدگاه