مدیرکل آموزش و پرورش استان:
آینده در کلاسهای درس رقم میخورد
تبریز (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی، با تأکید بر اهمیت نقش مدرسه در آیندهسازی دانشآموزان گفت: آینده هر دانشآموز در کلاس درس رقم میخورد و باید کیفیتبخشی به آموزش و پرورش در همه ابعاد مورد توجه جدی قرار گیرد.

اسفندیار صادقی، در جلسه اصلاح اوراق امتحانات نهایی با مدیران مدارس غیردولتی دوره دوم متوسطه، با اشاره به برگزاری وبینار کشوری با حضور وزیر آموزش و پرورش، مهمترین محور جلسه را بررسی وضعیت امتحانات نهایی در استانهای مختلف کشور عنوان کرد.
وی با بیان اینکه نشستهای تخصصی با مدارس دولتی و غیردولتی گسترش خواهد یافت، گفت: مدارس غیردولتی بخشی از بار آموزشی کشور را بر دوش دارند و نبود آنها بهویژه در برخی مناطق، نیاز فوری به تأمین کلاس و نیرو ایجاد خواهد کرد.
صادقی تأکید کرد: همانگونه که از مدارس دولتی انتظار اجرای دقیق قوانین را داریم، باید این نگاه و جدیت در مدارس غیردولتی نیز وجود داشته باشد و قانون فصلالخطاب باشد.
وی با اشاره به نقش تعیینکننده مدرسه در سرنوشت دانشآموزان تصریح کرد: بسیاری از مشکلات امروز ریشه در بیتوجهی در گذشته به مسئولیتپذیری دارد. با توجه به بازه سنی دانشآموزان، باید به کیفیتبخشی در آموزش به شکل جدی توجه شود چرا که مسیر آینده آنها از همین کلاسها آغاز میشود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان در ادامه سخنان خود دو محور مهم مورد تأکید رئیسجمهور در حوزه آموزش و پرورش را «نهضت مدرسهسازی» و «کیفیتبخشی» عنوان کرد و گفت: در استان آذربایجان شرقی، ۲۳۱ پروژه مدرسهسازی با بیش از ۶۰ درصد پیشرفت اجرایی در دست اجراست و تا پایان سال، ۱۱۰۴ کلاس درس با مشارکت خیرین تحویل آموزش و پرورش خواهد شد. در تبریز نیز شهرداری ساخت بیش از ۱۲ کلاس بالای ۳۰ نفره را تعهد کرده و امروز نیز چند قرارداد جدید مدرسهسازی با خیرین امضا شد.
وی ادامه داد: در حوزه کیفیتبخشی، کلاسهای تخصصی در مدارس تراز برگزار میشود و نحوه تدریس، چیدمان کلاس، منابع انسانی و محتوای درسی همه در ارزیابی کیفیت نقش دارند. نتایج فعلی امتحانات نهایی رضایتبخش نیست و ارزیابی دقیق در مدارس دولتی، غیردولتی و خاص باید توسط کارشناسان صورت گیرد.
صادقی خواستار استفاده از نیروهای انسانی متخصص و آشنا با دانش روز در کلاسهای درس شد و گفت: باید برنامه درس ملی بهطور کامل در تمام مدارس اجرا شود و هیچ محتوای درسی نباید حذف یا با درس دیگری جایگزین شود.
وی با تأکید بر آموزشهای پژوهشمحور و تحقیقی گفت: دانشآموزانی که درس را عمیق میفهمند، در امتحانات نهایی مشکلی ندارند.
صادقی با تأکید بر اهمیت تربیت در کنار آموزش خاطرنشان کرد: شعار ما تعلیم و تربیت است و در بسیاری موارد، تربیت مقدم بر تعلیم است. فعالیتهای پرورشی باید متناسب با شخصیت فردی دانشآموزان طراحی شود تا استعداد آنها به شکوفایی برسد.
وی با اشاره به آسیبهای اجتماعی و نیاز به غربالگری در مدارس، توصیه کرد: مدارس غیردولتی از مشاوران متخصص بهره بگیرند و در شناسایی و هدایت دانشآموزان از نظر تربیتی و روانی، نهایت دقت و جدیت را داشته باشند.
ارسال دیدگاه