معاون آموزش متوسطه وزارت آموزشوپرورش تاکید کرد:
ضرورت بازنگری و تحول اساسی در آموزش با بهرهگیری از فناوریهای نوین بهویژه هوش مصنوعی
تهران (پانا) - معاون آموزش متوسطه وزارت آموزشوپرورش بر ضرورت بازنگری اساسی در فرایند آموزش و یادگیری با بهرهگیری از فناوریهای نوین بهویژه هوش مصنوعی تأکید کرد و گفت توانمندسازی حرفهای معلمان و پرورش مهارتهای تفکر انتقادی و خلاقیت، اولویت راهبردی این وزارتخانه است.

به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، مصطفی آذرکیش در «نشست تخصصی ناظران کشوری و دبیران دبیرخانههای راهبری دروس» بر ضرورت بازنگری و تحول اساسی در فرایند آموزش و یادگیری، متناسب با تحولات پرشتاب عصر دیجیتال تأکید کرد.
معاون آموزش متوسطه با اشاره به فرصتهای بیسابقه فناوریهای نوظهور بهویژه هوش مصنوعی که در اختیار نظامهای آموزشی قرار گرفتهاند، گفت: «توانمندسازی حرفهای معلمان، بهخصوص ارتقای مهارتهای فناورانه، تفکر انتقادی و خلاقیت، اکنون به یک اولویت راهبردی در آموزش و پرورش تبدیل شده است.»
وی افزود: «بهرهگیری مؤثر از فناوریهای نوین آموزشی، از جمله ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی، میتواند شیوههای یاددهی-یادگیری را متحول کرده و زمینهساز شخصیسازی آموزش و یادگیری عمیقتر شود.»
آذرکیش جشنواره نوجوان خوارزمی را یکی از نمودهای عینی پیوند میان آموزش سنتی و نوآوری فناورانه دانست و گفت: «این رویداد علمی و فرهنگی با ایجاد فضای تعامل، رقابت سازنده و کارگاههای مهارتمحور، بستری غنی برای شکوفایی استعدادهای معلمان و دانشآموزان فراهم کرده است. چنین رویدادهایی میتوانند به عنوان کاتالیزوری قدرتمند در تحول آموزش عمل کنند.»
وی با تأکید بر اهمیت پرورش مهارتهای تفکر انتقادی، حل مسئله و یادگیری مادامالعمر در نسل نوجوان افزود: «جشنواره نوجوان خوارزمی تلاش دارد دانشآموزان را برای مواجهه مؤثر با چالشهای پیچیده دنیای آینده و نقشآفرینی فعال در جامعه داناییمحور آماده سازد.»
آذرکیش در پایان با اشاره به نقش کلیدی مدیران و معلمان در فرآیند تغییرات بنیادین آموزشی افزود: «تحقق تحول در نظام تعلیم و تربیت نیازمند همافزایی، نوآوری و تغییر نگرشها در تمام سطوح مدرسه است. مدیران مدارس به عنوان رهبران تحول، نقشی اساسی در موفقیت این مسیر ایفا میکنند.»
ارسال دیدگاه