در نشست هم‌اندیشی ‌وزرای ادوار آموزش‌وپرورش چه گذشت؟

تهران (پانا) - نشست هم‌اندیشی وزرای ادوار آموزش و پرورش به‌مناسبت گرامی‌داشت هفته معلم به میزبانی وزیر وقت این وزارتخانه برگزار شد.

کد مطلب: ۱۵۶۷۱۹۹
لینک کوتاه کپی شد
در نشست هم‌اندیشی ‌وزرای ادوار آموزش‌وپرورش چه گذشت؟

به گزارش خبرنگار پانا، نشست هم‌اندیشی وزرای ادوار آموزش و پرورش به‌مناسبت گرامی‌داشت هفته معلم در ساعت ۱۸:۳۰ عصر روز دوشنبه ۱۵ اردیبهشت به میزبانی اردوگاه شهید باهنر ‌برگزار شد. علیرضا کاظمی وزیر‌ وزارت آموزش و پرورش میزبان این نشست هم‌اندیشی بود. سید‌کاظم اکرمی، سیدرمضان محسن‌پور، محمدعلی نجفی، علی‌اصغر فانی، سیدجواد حسینی، حسین مظفر، سیدمحمد بطحایی، علیرضا علی‌احمدی، حمید حاجی‌بابایی، مرتضی حاجی، یوسف نوری و رضا مرادصحرایی به عنوان وزرای پیشین این وزارتخانه که مسئولیت تعلیم و تربیت نسل آینده کشور را بر عهده دارد در این نشست حاضر شدند.

‌علی باقرزاده؛ رئیس مرکز منابع انسانی و امور اداری در ابتدای این نشست با تبریک ایام هفته معلم، گفت: «یادگیری برای یک ملت دستاورد بزرگی است و پیمودن صحیح رشد و تعالی و مراتب حیات طیبه مدیون یادگیری درست است. انسان با یادگیری توانایی خودش را برای ایجاد تغییر افزایش می‌دهد چرا که یادگیری قدرت تصمیم‌گیری برای کارهای بزرگ را در انسان توسعه می‌دهد. این جمع ویژگی منحصر به فردی دارد چرا که پرچم‌داران حوزه آموزش رسمی هستند که با بهبود یادگیری زندگی کرده‌اند»

در ادامه علیرضا کاظمی؛ وزیر آموزش و پرورش‌ با قدردانی از حضور ارزشمند وزرای پیشین این وزارتخانه و تبریک هفته گرامیداشت مقام معلم، گفت: «امروز از بهترین و سخت‌ترین روزهای کاری بنده‌ بود چرا که در جلسات و نشست‌های خوب و متعددی شرکت کردم اما نتوانستم در سفر استانی رئیس جمهور که آموزش و پرورش محور آن بود حضور داشته باشم.‌»

از رسیدگی به اعتراضات تا رفع بلاتکلیفی ۲۶ هزار نیروی خرید خدمات

وی با بیان گزارش‌ عملکرد وزارت در نیمه آغازین سال تحصیلی، افزود: «در این چند ماه بر نظام مسائل خرد و کلان تمرکز کردیم. از جمله مسائل خرد بررسی شده در این دوران می‌توان به آغاز سال تحصیلی، اعتراضات به گزینش‌ها، اعتراضات آزمون‌‌های استخدامی، بلاتکلیفی ۲۶ هزار نیروی خرید خدمات، رتبه‌بندی و مشکلاتی که معلمان در رتبه‌بندی داشتند و... اشاره کرد.»

افزایش ۲ درصدی بودجه آموزش و پرورش برای اولین بار

کاظمی در ادامه به مشکلات‌ مالی این وزارت‌خانه اشاره کرد و توضیح داد: «همزمان با مشکلات خرد و کلان در این وزارت ما با مسائل و مشکلات مالی مواجه بودیم‌؛ اما توانستیم با حمایت دولت تمام مطالبات معلمان را در پایان سال صفر کنیم. در همین راستا پرداخت‌های حق‌التدریس‌ها به روز شد. در این دوره بر بودجه وزارت آموزش و پرورش در لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ تمرکز کردیم و برای اولین بار سهم بودجه آموزش و پرورش ۲ درصد افزایش پیدا کرد.»

وزیر آموزش و پرورش‌؛ با تاکید ویژه بر اولویت بودن آموزش و پرورش برای دولت چهاردهم از افتخارآفرینی در المپیادهای علمی و المپیک‌های دانش‌آموزی و مدال‌های رنگارنگ دانش‌آموزان در این دوره خبر داد.

وی در پایان به اهمیت بخشی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در این دوره اشاره کرد و افزود: «سه‌ سیاست کلان داریم که شامل؛ اجرای نقشه راه سند تحول بنیادین ، توسعه عدالت آموزشی با محرومیت‌زدایی از فضا و کیفیت آموزش است. اطلس آسیب‌های اجتماعی آماده و برای آن برنامه عملیاتی طراحی شده است.»

در آینده هم رئیس‌جمهوری با این نگاه به آموزش و پرورش نخواهیم داشت​

سید‌کاظم اکرمی، با اشاره به کتاب عدل الهی شهید مطهری، گفت: «سند تحول بنیادین بیشتر فلسفی است و آمادگی دارم سند تغییر بنیادین را برای شما بیاورم که کار معلمان است و ده‌ها نکته اجرایی دارد.»

علی‌اصغر فانی نیز در ادامه این نشست یادگیری و تاثیر بر آموزش گیرنده را در امتداد یکدیگر دانست و گفت: «یادگیری وقتی اتفاق می‌افتد که باعث تغییر رفتار در متربی شود و این اگر در آموزش و پرورش هدف قرار بگیرد، بسیار عالی است. حمایت بی‌سابقه دکتر پزشکیان از آموزش و پرورش بی‌سابقه است در آینده هم رئیس‌جمهوری با این نگاه به آموزش و پرورش نخواهیم داشت.»

تشکیل شورای استان‌ها؛ راه‌حلی که وزیر پیشین ارائه کرد

محمد‌علی نجفی نیز در ادامه افزود: «‌تشکیل شوراهای آموزش‌وپرورش در استان‌ها و پرداخت ۲ درصد از فروش کارخانه‌ها و تولیدی‌ها به آموزش و پرورش و احیا و بررسی آن از جمله پیشنهادات برای رفع مشکلات آموزش و پرورش است.»

مربع طلایی حکمرانی و ارتقای کیفیت آموزش در مدارس

سیدمحمد بطحایی؛ یکی دیگر از وزرای پیشین وزارت آموزش و پرورش ضمن درخواست تداوم این نشست در آینده گفت: «در ارتقای کیفیت آموزش، ابعاد اجتماعی در نظر گرفته شود و دانش‌آموزان از حیث مهارت‌های فردی و اجتماعی آموزش ببینند.»

سید‌جواد حسینی در ابتدای نشست، به گزارش عملکرد وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: «آخرین یادداشتی که در روزنامه نوشتم با عنوان «مربع طلایی حکمرانی» بود. این مربع شامل چهار اصل عقل، قلب، عدل و ربط است. همچنین طرح آموزش سالمندان با محوریت مدارس را داریم که هدف آن آموزش مهارت‌های شغلی به دانش‌آموزان با نیازهای ویژه است. مراکز توانبخشی نیز از ما خواسته شده‌اند که پشتیبان مدارس استثنایی باشند. علاوه بر این، با دانشگاه فرهنگیان تفاهم‌نامه‌ای داشتیم و شبکه داوطلبان را از آن‌جا آغاز کردیم.»

توجه به سلامت جسمانی و روانی نیروی انسانی در نظام تعلیم و تربیت

سیدرمضان محسن‌پور که پیشتر سرپرست این وزارتخانه بوده گفت: «باید در جذب نیروی انسانی به سلامتی جسمی و روانی متقاضیان توجه شود.»

«مدرسه‌محوری» مورد توجه ویژه وزرای پیشین وزارت آموزش و پرورش قرار گرفت

حسین مظفر نیز در ادامه این نشست ضمن تاکید بر توجه دولت چهاردهم بر این وزارتخانه از توجه و اهتمام وزیر‌ ‌آموزش و پرورش به نظرات و پیشنهادت وزرای پیشین این وزارتخانه تقدیر کرد و گفت: «باید بر مدرسه‌محوری، عدم جداسازی دانش‌آموزان، مشارکت معلمان در امور پرورشی و توجه به آموزش دوره ابتدایی توجه و تاکید ویژه داشت.»

علیرضا علی‌احمدی نیز افزود: «‌توجه به ‌معدل پایین دروس در امتحانات نهایی، ارزیابی مجدد ارزشیابی توصیفی، نوسازی مدارس، نظام خلاقیت و نوآوری، مشارکت مردم، ارزیابی دوره‌ای صلاحیت حرفه‌ای و... از اقدامات مهم قابل اجرا در این وزارت است.»

حمیدرضا حاجی‌بابایی با بیان این‌که امشب مجموعه‌ای از تجارب آموزش و پرورش در اینجا گرد هم آمده‌اند، گفت: «باید در مورد آموزش و پرورش قدری با احتیاط صحبت کنیم و حرمتش را در جامعه نگه داریم. همه چیز در آموزش و پرورش نیروی انسانی است و دانشگاه فرهنگیان قلب تپنده آموزش و پرورش است.»

جذب نیروی انسانی در آموزش و پرورش مهم‌تر از تولید انرژی هسته‌ای است

این وزیر پیشین آموزش و پرورش  به آسیب‌ها و چگونگی جذب نیروی انسانی در آموزش و پرورش پرداخت و آموزش و پرورش را مهم‌تر از تولید انرژی هسته‌ای دانست و افزود: «در پرداخت حقوق فرهنگیان رضایت خوبی ایجاد شده است. روندی که آقای کاظمی و دوستانشان در وزارتخانه دارند خوب است و گام‌های ریشه‌ای خوبی هم در این زمینه برداشته شده است.»

مرتضی حاجی نیز در ادامه این نشست گفت: «نظام بودجه‌ریزی در ابتدا به منابع انسانی توجه کند و در این خصوص باید مطالعاتی انجام بگیرد. همچنین در راستای مدرسه‌محوری باید مدرسه به یک مؤسسه آموزشی مستقل‌ِ وابسته به آموزش و پرورش تبدیل شود.»

یوسف نوری نیز در نشست وزرای ادوار آموزش و پرورش با اشاره به رتبه‌بندی معلمان و فرایند آن، توضیح داد: «باید به وزیر آموزش و پرورش کمک کنیم. همچنین به برنامه‌ درسی که چهار وجه؛ هدف، محتوا، روش و ارزشیابی دارد، باید توجه ویژه‌ای شود و روش‌ها و ابزارهای آموزشی را می‌بایست بررسی کنیم.»

رضا مرادصحرایی به عنوان آخرین سخنران این نشست با اشاره به این‌که معنای خلاقیت این است که متغیر بیرونی را پیدا کنیم، گفت: آینده هر کشور در آموزش و پرورش آن است. کتابی ترجمه کرده‌ام که برنامه رهبری و وزارتی یک دانشگاه در آن آمده است. نکات این کتاب می‌تواند به عنوان راهکار حل مشکلات این وزارت مورد توجه قرار گیرد. با هم کمک کنیم و بر روی اولویت‌هایی که می‌توانیم حل کنیم، اجماع داشته باشیم.

کاظمی در پایان، به عنوان وزیر آموزش و پرورش‌ و میزبان این مراسم از حضور و بیان پیشنهادات و نظرات وزرای سابق قدردانی کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار