جمعه خبر؛ انتقاد از هاشمی در روزهای جدال برسر حصر

ظریف و خرازی در بغداد، روحانی در گلستان و بوئینگ در شهرک مسکونی!

تهران (پانا) – عضو مجمع روحانیون مبارز که از منتقدان همیشگی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام کشورمان محسوب می‌شود در مصاحبه‌ای انتقادهای جدیدی را درباره او مطرح کرد تا در میان رویدادهای خبرساز این هفته سفر وزیر امور خارجه به عراق، رئیس‌جمهوری به گلستان و خلع لباس یک روحانی مشهور اینستاگرامی به‌طور کلی تحت‌الشاع آن قرار بگیرد، هرچند که مسئله حصر و جدال اصلاح‌طلبان بر سر آن، قابل چشم‌پوشی نیست.

کد مطلب: ۸۸۶۹۷۵
لینک کوتاه کپی شد
جمعه خبر؛ انتقاد از  هاشمی در روزهای جدال برسر حصر

تحولات سیاسی در کشور به واسطه آنچه در میان احزاب و گروه‌های مختلف روی می‌دهد و البته بر اساس آنچه در جهان هر روز شاهد آن هستیم، دستخوش تغییر است. آنچه در طول یک هفته در عرصه سیاست روی می‌دهد، گاه چنان پرشتاب مسیر را می‌پیماید که فرصت را برای تأمل و تفکر از اهل فن و مخاطبان اصلی سیاست می‌گیرد. مرور مهم‌ترین رویدادهای هفته بهانه‌ای است تا با نگاهی گذرا به روزهای گذشته بتوانیم برای روزهای پیش رو مهیا شویم.

خبرگزاری پانا با چنین رویکردی گزارشی از 10 رویداد مهم سیاسی کشور برای هر هفته در پیش روی مخاطبان قرار خواهد داد.

هفته گذشته از بیست‌ویکم تا بیست‌وهشتم دی ماه شاهد سقوط یکی دیگر از هواپیماهای کشورمان و شهادت 13 تن از کارکنان ارتش جمهوری اسلامی بود. از سوی دیگر محمدجواد ظریف در سفری پنج روزه با مشاور جدید خود راهی بغداد شد و حسن روحانی نیز به استان گلستان سفر کرد. سیدحسن آقامیری نیز حکم پرونده خود را دریافت کرد تا احتمال خلع لباس دائم او بیش از گذشته مطرح شود.

سفر استراتژیک

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، چندروز بعد از سفر پنهانی و شبانه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا به عراق، در روشنایی روز با همراهی هیاتی بلند پایه به این کشور سفر و با جمعی از مقامات عالی‌رتبه در بغداد، اربیل، سلیمانیه، کربلا و نجف دیدار کرد.

او در جریان این سفر علاوه بر دیدار با فعالان اقتصادی و تجاری در شهرهای مختلف عراق، به اظهارات مقامات آمریکایی درباره نقش ایران در منطقه نیز پاسخ گفت.

ظریف در نجف بعد از دیدار با فعالان اقتصادی ایرانی و عراقی در نجف با یادآوری تاریخ روابط دو کشور، تاکید کرد که تهران و بغداد پیش از آنکه کشوری به نام ایالات متحده آمریکا ایجاد شود، رابطه داشته‌اند و زین پس نیز خواهند داشت. دو کشور امروز به تقویت بنیان‌ها و توسعه اقتصادی نیازمندند و در چهارچوب روابط بین دو کشور این مسئله قابل انجام است.

پیش از این، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به پانا گفته بود که وزیر امور خارجه کشورمان در جریان سفر خود به بغداد مسئله لغو روادید بین دو کشور را پیگیری خواهد کرد. وزیر امور خارجه در همین زمینه در نجف در جمع خبرنگاران بیان کرد: «ایران کاملا آمادگی دارد از طریق لغو متقابل روادید، کاهش یا حذف متقابل تعرفه‌های گمرکی و احداث شهرک‌های صنعتی در نقاط مرزی در این خصوص گام‌های جدی بردارد.»

او همچنین در جمع فعالان اقتصادی کردستان عراق با اشاره به وابستگی‌های ایران و عراق در زمینه‌های مختلف همچون امنیت، متذکر شد: «کسی نمی‌تواند از بیرون بیاید و به ما بگویید نمی‌توانیم باهمدیگر باشیم. هیچ کدام نمی‌توانیم بدون طرف مقابل امنیت داشته باشیم اگر امروز اربیل در کنترل داعش بود همان مقدار ما هم نگران بودیم و احساس ناامنی می‌کردیم. امنیت جدایی‌ناپذیر است و نمی‌توانیم بدون همدیگر امنیت داشته باشیم.»

نکته جالب سفر ظریف به عراق، همراهی صادق خرازی و حضور او در جمع مسئولان عالی‌رتبه وزارت امور خارجه به هنگام دیدارهای دیپلماتیک بود.

خرازی در دیدار با نخست وزیر، رئیس‌جمهوری، وزیر امور خارجه و سید عمار حکیم، رئیس ائتلاف ملی شیعیان عراق در کنار سجادی سفیر ایران در عراق و جلوتر از معاون وزیر امور خارجه کشورمان نشست.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در همین زمینه تاکید کرد که خرازی به تازگی به عنوان مشاور وزیر امور خارجه کشورمان انتخاب شده است.

سفر ظریف به عراق در جهت گسترش روابط بین تهران با کشورهای همسایه در روزهای تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده آمریکا صورت گرفته و به نظر می‌رسد در آینده نه چندان دور موجبات گسترش روابط بین کشورهای همسایه با ایران را فراهم آورد.

غائله هزاردستان

عصر شنبه خبرگزاری رسمی دولت نخستین بخش از گفت‌و‌گوی سه‌بخشی خود با سیدمحمد موسوی خوئینی‌ها را منتشر کرد که در جریان آن اظهاراتی از سوی این منتقد دیرین آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی علیه او مطرح شد، اظهارات اینن عضو مجمع روحانیون مبارز به سرعت در محافل رسانه‌ای و خبری مورد توجه قرار گرفت و واکنش‌های بسیاری را در بر داشت.

او در جریان گفت‌و‌گوی پنج‌ ساعته خود به انتخابات ریاست‌جمهوری سال 76 و رقابت سید محمد خاتمی و ناطق نوری اشاره کرده و تاکید می‌کند که خطبه نمازجمعه معروف هاشمی در آن سال درباره صیانت از آرا مردم برای دفاع از ناطق‌نوری بوده است نه خاتمی.

موسوی خوئینی‌ها در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو به دیدار خود و کروبی با هاشمی در همان دوران اشاره کرد و به نقل از رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام کشورمان بیان کرد: «آقای هاشمی در پاسخ گفت اتفاقا من با آقای خامنه‌ای اینجا اختلاف نظر دارم. آقای خامنه‌ای نظرش این است که باید انتخابات خیلی پرشور باشد و مردم همه بیایند و هرچه مردم بیشتر بیایند بیشتر تأیید نظام است. اما من می‌گویم آقا شما بگویید نظرتان چه کسی است، ما همه می‌رویم کار می‌کنیم که همان بشود. آقای هاشمی معتقد بود بالاخره یک رئیس‌جمهور لازم داریم، آقای خامنه‌ای بگوید چه کسی بشود یا با هم توافق کنیم که چه کسی بشود. ما تلاش می‌کنیم که همان بشود.»

محمد هاشمی، برادر کوچکتر اکبر هاشمی رفسنجانی، از جمله افرادی است که به این گفت‌و‌گو که روزنامه سازندگی، ارگان رسمی حزبی که بنیان آن با چراغ سبز آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گذاشته شد، آن را منتشر کرد، واکنش نشان داد و از موسوی خوئینی‌ها خواست اگر سندی در زمینه اظهارات خود دارد، ارائه کند.

صادق زیباکلام نیز صراحتا اظهارات موسوی خوئینی‌ها را عاری از حقیقت دانست و او را به دروغگویی در روز روشن متهم کرد.

رسانه‌های اصولگرای کشورمان به ویژه تسنیم که با اظهارات خوئینی‌ها مجالی تازه برای حمله به رفیق دیرین رهبر انقلاب و همراه بنیان‌گذار انقلاب اسلامی پیدا کرده بودند، در گزارش‌ها و گفت‌و‌گوهایی سعی بر اعلام حمایت از اظهارات خوئینی‌ها کردند.

حال باید در نهایت درخواست افراد نزدیک به رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام کشورمان از موسوی خوئینی‌ها برای ارائه اسناد اظهارات خود راه به جایی خواهد برد یا اینکه اظهارات او علامت سوال جدیدی را درباره تاریخ انقلاب و فعالیت چهره‌هایی چون اکبر هاشمی رفسنجانی در ذهن نسل جوان‌تر جامعه ایجاد خواهد کرد؛ علامت سوال‌هایی که شاید به این زودی‌ها به آن پاسخی داده نشود.

در همین زمینه روزنامه قانون در عکس نخست خود جنجال اخیر موسوی خوئینی‌ها را با «کینه 40 ساله او از هاشمی رفسنجانی» در ارتباط دانست و از تیتر «غائله هزاردستان» برای این موضوع استفاده کرد. هزاردستان سریالی است ساخته علی حاتمی که بنابراظهارات او شخصیت هزاردستان برگرفته و چکیده همه خاندان‌های حاکم بر ایران بوده است.

عکس هیات رئیسه دوره دوم مجلس شورای اسلامی

سقوط بوئینگ

صبح دوشنبه دوباره خبری تلخ تیتر نخست رسانه‌های کشور شد. یک فروند هواپیمای بوئینگ 707 متعلق به ارتش جمهوری اسلامی ایران که از فرودگاه قزاقستان برای رساندن محموله گوشت به ایران راهی فرودگاه باربری پیام در استان البرز شده بود، به جای این فرودگاه در یکی از فرودگاه‌های نزدیک آن یعنی فتح بر زمین نشست و باتوجه به کوتاهی باند فرودگاه مذکور، از انتهای باند عبور کرد و وارد خانه یکی از شهروندان ساکن در شهرک مجاور شد.

سخنگوی سازمان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در ابتدا در اظهاراتی که به صورت زنده از شبکه خبر صداوسیمای کشورمان پخش شد، اعلام کرد که هواپیمای سقوط کرده متعلق به قرقیزستان است ولی بعد از چندی این مسئله از سوی مراجع قرقیزستانی تکذیب و مشخص شد هواپیما متعلق به ارتش کشورمان است.

در جریان این حادثه، 13 خدمه هواپیمای بوئینگ که همگی از کادر ارتش و درجه‌داران آن محسوب می‌شوند، دار فانی را وداع گفته و تنها مهندس خلبان در قید حیات باقی ماند.

امیر سرتیپ دوم تقی‌خانی، سخنگوی ارتش جمهوری اسلامی ایران، با تأکید بر اینکه در چنین مأموریت‌هایی برای صرفه‌جویی در استفاده از تجهیزات و بهره‌برداری مطلوب از زمان‌های طولانی مأموریت، همزمان اقدامات آموزشی نیز صورت می‌پذیرد، گفت: «در این مورد هم اقدامات آموزشی نیز برای خلبانان و مجموعه تیم پروازی صورت گرفته، درنتیجه این مأموریت، آموزشی هم بوده است. در ضمن هواپیما به هیچ عنوان در اجاره نبوده است.»

در جریان حادثه مذکور، امیر سرتیپ دوم غفور قجاوند، فرمانده سابق تیپ پشتیبانی شهید لشکری، سرهنگ جواد سلیمانی، سرهنگ محمد باقر ندری، سرهنگ محمد عبدلی، سرهنگ دوم عزیز علیزاده، داود ذوالفقاری، علی افروغ، محمدرضا طاهری، مصطفی محمودی، سعید قاسمی، جواد مرادی، حمید رضا لطفیان و فریدون شیخی، (شاکر آجرلو و مریم زارعی نژاد از شهدای غیر نظامی) به فیض شهادت رسیدند و سرهنگ فرشاد مهدوی قلعه نیز تنها بازمانده این پرواز است.

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب، بعد از این سقوط در پیام تسلیت خود تاکید کردند که لازم است مسئولان ذیربط با بررسی کامل این حادثه‌ اندوهبار، نقاط ضعف و خلأها و خطاهای احتمالی را شناسایی و پیگیری کنند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران نیز در پیامی جداگانه با تسلیت این حادثه تلخ به خانواده شهدا، متذکر شد: «لازم است دستگاه های مسئول ضمن بررسی دقیق علل این حادثه، با اتخاذ تدابیر و اقدامات ضروری، از تکرار اینگونه رخدادهای ناگوار و جبران ناپذیر، پیشگیری به عمل آورند.»

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز این حادثه را برای هواپیمای بوئینگ 707 تلخ توصیف کرد و از محضر حضرت حق برای بازماندگان و خانواده شهدا آرزوی صبر کرد.

روحانی در گلستان

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری کشورمان در هفته جاری در سفری دو روزه راهی استان گلستان شد و با استقبال پرشور مردم گنبد مواجه شد.

او در جمع مردم این استان بر لزوم پیگیری مسائل مختلف مردم این استان که مشکل همه مردم ایران اسلامی محسوب می‌شود، تاکید کرد.

روحانی همچنین در اظهاراتی که در جمع نخبگان استان گلستان در جلسه توسعه استان مذکور مطرح شد، مشکلات ایجاد شده برای مردم بعد از تلاطم اخیر قیمت‌ها را مورد اشاره قرار داد و گفت: «حقوق بگیران ثابت در سختی هستند و ما در صدد کاستن از مشکلات مردم هستیم و در حد توان به کشاورزان و کارمندان و کارگران کمک می‌کنیم.»

رئیس‌‌جمهوری با تأکید بر اینکه در شرایط حساس کنونی، همه جناح‌ها و گروه‌ها باید دست به دست هم داده و در برابر همه آنهایی که چشم طمع و سیطره دوباره بر ایران عزیزمان دوخته‌اند، متحد باشیم، بیان کرد: «امروز عناوین اصولگرا، اصلاح‌طلب‌، اعتدال‌گرا، مستقلین و سایر دسته‌بندی‌های جناحی و سیاسی موضوعیت چندانی ندارد و روز وحدت و همدلی است.»

رئیس شورای عالی امنیت ملی همچنین در بخش دیگری از اظهارات خود حضور جوانان و بانوان را در فعالیت‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی مورد تأکید قرار داد و گفت: «دولت تدبیر و امید افتخار دارد که شرایط و فرصت مناسبی را برای حضور و فعالیت جوانان، زنان، همه اقوام و مذاهب در عرصه‌های مختلف فراهم آورده است و امروز با تلاش دولت، سفیر، فرماندار و معاونین مختلف از اهل سنت مشغول خدمت هستند.»

یکی از مهمترین بخش‌های اظهارات رئیس‌جمهوری کشورمان در این سفر به مسئله پرتاب ماهواره به فضا ارتباط داشت که بنابر اظهارات محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات این پرتاب با موفقیت انجام نشد و ایران در چند ماه آینده دوباره برای دستیابی به این هدف تلاش خواهد کرد.

روحانی در نهایت با برگزاری نشست مطبوعاتی با رسانه‌های فعال در استان گلستان و پاسخ به سوالات آنان و تاکید بر تداوم تلاش‌های دولت دوازدهم برای کاهش مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم، به تهران بازگشت.

احضار آقای سفیر

ظهر دوشنبه رسانه انگلیسی زبان ایندیپندنت خبر از احضار حمید بعیدی‌نژاد، سفیر جمهوری اسلامی ایران به وزارت امور خارجه انگلستان برای پیگیری مسئله نازنین زاغری، زندانی دوتابعیتی در ایران داد.

این نشریه به نقل از جرمی هانت، وزیر امور خارجه انگلستان نوشت که او «نگرانی‌ها درباره پرونده نازنین زاغری، شهروند دوتابعیتی ایرانی-انگلیسی را به سفیر جمهوری اسلامی ایران در انگلستان ابلاغ کرده است.»

غروب همان روز بعیدی‌نژاد، در اظهاراتی که در اینستاگرامش منتشر کرد درباره جزئیات موضوع احضار خود به وزارت امور خارجه انگلستان توضیحاتی ارائه کرد. او گفت که در جریان این دیدار به وزیر امور خارجه انگلستان گفته است که اتباع دوملیتی همگی اتباع ایران محسوب می‌شوند و از حقوق مدنی برخوردار هستند. خانم زاغری به‌عنوان یک تبعه‌ ایرانی با حفظ حقوق خود در زندان از تسهیلات و امکانات درمانی لازم برخوردار بوده و خواهد بود.

سفیر ایران در لندن ادامه داد: «در عین‌ حال دخالت از سوی کشوری که این خانم دقیقا به خاطر جاسوسی برای همان دولت در زندان قرار دارد، دخالت در امور داخلی ایران محسوب می‌شود. لذا این دخالت نه‌تنها هیچ کمکی به او نخواهد کرد بلکه حساسیت منفی مردم و مقامات ایران را علیه سیاست دولت انگلیس افزایش هم می‌دهد. دولت ایران هرگونه دخالتی از سوی دولت انگلیس در این زمینه را مردود و غیرقابل‌قبول می‌داند.»

نازنین زاغری آوریل سال 2016 در فرودگاه و هنگامی که قصد خروج از ایران را داشت به جرم جاسوسی بازداشت شد.

وزرای امور خارجه انگلستان تاکنون تلاش‌های بسیاری برای آزادی او انجام داده‌اند ولی همواره مقامات مسئول در وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده‌اند که مسئله زاغری موضوعی در اختیار قوه‌قضائیه است و باتوجه به پذیرفته شدن اصل تفکیک قوا در ایران، پیگیری این مهم از سوی دولت امری غیرممکن است ولی وزارت امور خارجه برای احترام به حقوق‌بشر و نوع‌دوستی، مسئله زاغری را در مقاطع مختلف پیگیری کرده است.

جدال بر سر حصر

ظهر دوشنبه، حسین کروبی، فرزند شیخ محصور اصلاحات و رئیس ششمین دوره مجلس شورای اسلامی در اظهاراتی خبر از ایجاد برخی تفاوت‌ها در وضعیت محصوران داد.

او در گفت‌و‌گویی که ایلنا آن را منتشر کرد، خبر از برخی گشایش‌ها در وضعیت محصوران داد و تاکید کرد که حدود دو ماه پیش ماموران امنیتی به آقایان موسوی و کروبی گفته‌اند که به انتخاب خودشان می‌توانند هفته‌ای یک بار به منزل یکی از اقوام و دوستان بروند مشروط بر آنکه محل مورد نظر هماهنگ شده باشد.

فرزند کروبی می‌گوید که پدرش تاکید کرده است که دوست دارد این دیدارهای هفتگی را با خانواده شهدا انجام دهد و تا کنون نیز به دیدار شش خانواده شهید رفته و در یک مورد نیز با یکی از دوستان خود دیدار کرده است.

او برخلاف همیشه نامی از دوستی که کروبی با او دیدار کرده به میان نمی‌آورد. حسین کروبی همچنین در جریان این گفت‌و‌گو متذکر شد که میرحسین موسوی و همسرش، زهرا رهنورد نیز تا کنون به دیدار دو برادر میرحسین و اقوام رهنورد رفته‌اند.

بعد از اظهارات فرزند کروبی، میرمحمود موسوی، برادر میرحسین موسوی در اظهاراتی که خبرگزاری دولت جمهوری اسلامی آن را منتشر کرد تاکید کرد که تغییر جدیدی در وضعیت حصر برادرش ایجاد نشده و حصر به همان شکل قبلی همچنان در جریان است.

او همچنین تاکید می‌کند که میرحسین موسوی در طول 11 ماه گذشته به خانه هر کدام از خواهرها و برادرهای خود یک بار و فقط به خانه یکی از خواهران دو بار رفته است.

این اظهارات میرمحمود موسوی مبنی بر دیدار میرحسین و رهنورد با اعضای خانواده خود در کنار اظهاراتی حسین کروبی موجب شد که روزنامه سازندگی باردیگر در هفته جاری با تیتر «ترک خوردن حصر» انتقادات را متوجه خود سازد.

میرمحمود موسوی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توئیتر به تیتر سازندگی واکنش نشان داد و باطعنه خطاب به سردبیر این روزنامه حزبی نوشت: «قوچانی، شریعتمداری پیوندتان مبارک!»

قوچانی نیز به این مسئله واکنش نشان داد و تاکید کرد که تیتر سازندگی بر مبنای خبری است که میرمحمود موسوی و حسین کروبی داده‌اند. او همچنین در اظهاراتی دوپهلو برادر میرحسین موسوی را به کاسبی حصر متهم کرد.

اظهارات قوچانی با واکنش تند کاربران فضای مجازی به او و روزنامه سازندگی مواجه شد. پایگاه خبری تحلیلی کلمه نیز که در دوران حصر عمده اخبار مربوط به محصوران از این رسانه به اطلاع عموم مردم می‌رسد، بعد از این جنجال‌ها در گزارشی درباره وضع جدید محصوران توضیحاتی ارائه کرد.

این رسانه نوشت که ارتباط تلفنی که معضلی هشت ساله شده بود و از بی‌خبری سه ماهه تا تماس هفتگی در سال‌های اخیر در نوسان بود در چندماه اخیر امکان‌پذیر شده است اما یک مامور واسطه هرگونه تماس تلفنی دختران و محصوران را رصد می‌کند.

کوکب، زهرا و نرگس موسوی نیز در اظهاراتی جداگانه که به نظر می‌رسد رسانه ارگان سازندگی را هدف قراردادند، تاکید کردند که هرگونه خبر درباره وضع محصوران از طریق آنان اعلام خواهد شد نه هیچ رسانه دیگری.

تاوان یک نشست

جمعه هفته گذشته بود که رسانه‌های آمریکایی‌زبان به نقل از مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا خبر از برگزاری نشستی با حضور سران اکثر کشورهای جهان با موضوع منطقه به ویژه ایران در 24 و 25 بهمن ماه در ورشو پایتخت لهستان را دادند.

محمدجواد ظریف و سید عباس عراقچی ، وزیر امور خارجه و معاون سیاسی وزارت امور خارجه روز شنبه در واکنش به اخبار منتشرشده در اقدامی هماهنگ به برگزاری این نشست در لهستان اعتراض کردند.

ظریف و عراقچی در صفحات شخصی خود در شبکه اجتماعی توئیتر به موضوع حضور بیش از 116هزار مهاجر لهستانی در ایران در سال‌های بعد از جنگ جهانی دوم و مهمان‌نوازی ایرانیان از آنان در سال‌های قحطی آن زمان اشاره کردند.

موضوع به همین جا ختم نشد و روز یکشنبه وزارت امور خارجه کشورمان طی خبری اعلام کرد که روز شنبه کاردار سفارت لهستان در تهران به دستگاه دیپلماسی کشورمان احضار شده است.

در این دیدار رئیس اداره اول شرق اروپای وزارت امور خارجه مراتب اعتراض رسمی کشورمان نسبت به اقدام طرف لهستانی در همراهی با آمریکا برای برگزاری این کنفرانس را اعلام داشته و گفت این یک حرکت خصمانه از سوی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران است و انتظار می‌رود لهستان از همراهی با آمریکا در برگزاری این کنفرانس خودداری کند.

کاردار لهستان در این دیدار با ارائه توضیحاتی در مورد کنفرانس مذکور، بر ضد ایرانی نبودن آن تاکید کرد. او همچنین گفت که مواضع لهستان در مورد ایران با اظهارات اخیر مقامات آمریکایی متفاوت است.

رئیس اداره اول شرق اروپای وزارت امور خارجه نیز با ناکافی دانستن این توضیحات و تاکید بر ضرورت اقدام جبرانی فوری دولت لهستان، متذکر شد که در غیر این صورت جمهوری اسلامی ناچار به اتخاذ اقدامات متقابل است.

کاردار لهستان نیز در این دیدار با اشاره به روابط تاریخی دو کشور بیان کرد که پیام دولت جمهوری اسلامی ایران را به مقامات ذیربط لهستان منعکس خواهد کرد.

وزارت امور خارجه لهستان نیز در همین زمینه با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد که از نگاه آنان، جامعه بین‌المللی حق دارد درباره مسائل مختلف منطقه‌ای و جهانی بحث کند و لهستان نیز (حق دارد) کنفرانسی را که هدف آن ایجاد زمینه‌ای برای اقدام‌های ترویج دهنده ثبات و پیشرفت در منطقه خاورمیانه است، به صورت مشترک برگزار کند.

بیانیه وزارت امور خارجه لهستان در حالی مطرح می‌شود که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تمایل چندانی به این نشست ضد ایرانی آمریکا در ورشو نشان نداده است و بر اساس اظهارات یکی از سخنگوهای اتحادیه اروپا، فدریکا موگرینی در این نشست شرکت نخواهد کرد.

سنگ بزرگ واشنگتن

روز یکشنبه برایان هوک، نماینده ویژه وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا در امور ایران در گفت‌و‌گویی با شبکه ان‌بی‌سی این کشور شرط و شروطی جدید را از سوی کشورش برای کمک به روند بازسازی دمشق مطرح کرد.

او در اظهارات خود تاکید کرد که واشنگتن قصد دارد از ورود کمک‌های مورد نیاز سوریه برای بازسازی خود بعد از جنگ چندین ساله داخلی تا خروج کامل نیروهای ایرانی و «تابعانش» از دمشق خودداری کند.

هوک در بخش دیگری از اظهارات خود متذکر شد که کشورش اجازه نمی‌دهید ایرانیان در سوریه همان کاری را که در لبنان کردند، انجام دهند و واشنگتن جلوی کمک‌ها برای بازسازی سوریه را خواهد گرفت و آمریکا ابزارهای متعددی برای رسیدن به این هدف در اختیار دارد.

نکته جالب اینجاست که اظهارات هوک درست در زمانی مطرح می‌شود که پمپئو در اظهاراتی جداگانه در با نشریه فری‌بیکن، تاکید کرده بود که تصور خروج کامل نیروهای ایرانی از سوریه مسئله‌ای بلندپروازانه است.

سرلشکر فیروزآبادی، مشاور فرمانده کل قوا در همین زمینه در اظهاراتی درباره حضور نیروهای ایرانی در سوریه بیان کرد: «تا زمانی که تروریست‌ها در سوریه حضور داشته باشند و این کشور از تهران کمک بخواهد، حضور مستشاری ایران در سوریه ادامه پیدا می‌کند. سوریه برای مقابله با تروریست‌های تکفیری از ایران خواسته است که مستشاران نظامی خود را به این کشور اعزام کند.»

او ادامه داد: «تا زمانی که تروریست‌های تکفیری فعالیت خود را در سوریه ادامه یا گسترش دهند و دولت دمشق درخواست کند ما کماکان از این کشور حمایت می‌کنیم.»

بدین ترتیب به نظر می‌رسد تهران به حضور خود در سوریه ادامه خواهد داد. پیش از این نیز بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان به پانا گفته بود که ایران با درخواست دولت سوریه در این کشور حضور مستشاری داشته و این مسئله تا بازگشت ثبات به این کشور ادامه خواهد داشت.

او متذکر شد: «ورود ما به سوریه مستشاری و به درخواست دولت سوریه است و تا زمانی که دولت سوریه بخواهد در این کشور خواهیم بود. هدف جدی ما علاوه بر درخواست دولت سوریه مبارزه با تروریسم بود و هنگامی که احساس کنیم سوریه به یک تثبیت نسبی نزدیک شده است و مبارزه با تروریسم هم به انتها رسیده و تا حد زیادی موفقیت‌های لازم حاصل شده است قطعا می‌‌‌توانیم این حضور مستشاری خود را در سوریه کاهش دهیم یا خارج شویم.»

به نظر می‌رسد اظهارات مسئولان آمریکایی برای ایجاد بار روانی و هجمه رسانه‌ای علیه ایران است. در همین زمینه حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی که در رای هیاتی پارلمانی به سوریه سفر کرده، در جریان دیدار خود با بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه تاکید کرده که ایران باید در روند بازسازی سوریه نقشی فعال‌تر و مستحکم‌تر از گذشته داشته باشد چرا که هزینه‌هایی که تهران برای امنیت سوریه و به طور کلی منطقه داده، حق‌الناس محسوب می‌شود.

هزارتوی یک ادعا

مسئله ادعاهای اسماعیل بخشی، فعال صنفی کارگری که در جریان اعتراضات کارگران نیشکر هفت‌تپه به دریافت نکردن حقوق خود بازداشت شده بود، در دو هفته گذشته همواره جزء مسائلی است که از سوی رسانه‌های مختلف داخلی و خارجی پیگیری می‌شود.

بخشی در صفحه اینستاگرام خود نوشته بود که در روزهای بازداشت توسط نیروهای گمنام امام زمان وزارت اطلاعات شکنجه شده است.

این ادعای بخشی به سرعت با واکنش مسئولان مواجه شد و قوای مقننه، مجریه و قضائیه با دستورهای جداگانه روسای قوا هیاتی را برای بررسی ادعای او مامور کردند.

نتیجه بررسی‌ها بعد از حدود یک هفته اعلام شد. وزیر اطلاعات، کمیسیون امنیت ملی و دادستان کل کشور در اظهاراتی جداگانه اعلام کردند که بخشی در روزهای بازداشت شکنجه نشده است.

در این هنگام بخشی در پستی در صفحه اینستاگرام خود نوشت که با هیچ هیات تحقیقی دیدار نکرده است ولی نمایندگان مجلس اعلام کردند که جمعی پنج نفره از اعضای فراکسیون امید به ویژه علی مطهری با بخشی دیدار کرده و او در این دیدار تاکید کرده که در روزهای بازداشت از سوی وزارت اطلاعات شکنجه نشده است.

لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهوری نیز در همین زمینه تاکید کرد که وزیر اطلاعات هیاتی را برای بررسی ادعاهای بخشی به خوزستان فرستاده است. او همچنین بیان کرد که سیدمحمود علوی به زودی درباره ادعاهای بخشی توضیحاتی را ارائه خواهد کرد.

دادستان کل کشور نیز در اظهاراتی جداگانه گفته‌های وزیر اطلاعات و نمایندگان مجلس مبنی بر شکنجه نشدن بخشی در طول دوران بازداشت را تایید کرد. مسئله‌ای که از قرار وکیل اسماعیل بخشی نیز در جریان دیدار خود با فراکسیون امید بر روی آن صحه گذاشته است.

بدین ترتیب به نظر می‌رسد که باید منتظر ماند و دید نتیجه بررسی‌های وزیر اطلاعات و گزارش هیات اعزامی او به خوزستان چه ابعاد جدیدی را از این مسئله مشخص خواهد کرد و اینکه در صورت کذب بودن اظهارات بخشی، وزارت اطلاعات بر اساس اظهارات محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری از این فعال کارگری شکایت خواهد کرد یا خیر.

خلع لباس «آقامیری»

سیدحسن آقامیری، در صفحه اینستاگرام خود حکم پرونده‌اش در دادگاه ویژه روحانیت را اعلام کرد.

این روحانی که به واسطه اظهارات خود در شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام به شهرت قابل توجهی رسیده است، در پستی اینستاگرامی از محکومیت به خلع لباس دائم و 2 سال حبس که به مدت 5 سال به تعلیق در آمده است، خبرداد.

آقامیری همچنین در صفحه اینستاگرام شخصی خود نوشته که این حکم «با شکایت دادستان ویژه‌ ید تهران و به حکم قاضی شعبه دوم کیفری در دادگاه ویژه به ریاست دادستان کل کشور» صادر شده است.

در همین زمینه یک مقام آگاه در دادگاه ویژه روحانیت به خبرگزاری حوزه گفت که حکم مذکور در دادگاه بدوی صادر شده است و حق اعتراض برای آقامیری وجود دارد و به طبع آن احتمال تغییر حکم نیز موجود است.

آقامیری 3 روز بعد از اعلام حکم خلع لباس دائم خود در مراسمی به عنوان سخنران به صورت معمم حاضر شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار