خروج ایران از دمشق؛ شرط «بلندپروازانه» آمریکا برای بازسازی سوریه

تهران (پانا) -مسئولان وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا اعلام کردند که خروج نیروهای ایرانی از سوریه، شرط واشنگتن برای کمک به بازسازی سوریه است.

کد مطلب: ۸۸۵۶۶۳
لینک کوتاه کپی شد
خروج ایران از دمشق؛ شرط «بلندپروازانه» آمریکا برای بازسازی سوریه

برایان هوک، نماینده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در امور ایران، در ادامه سیاست‌های ضدایرانی دولت فعلی واشنگتن برای کمک این کشور به روند بازسازی سوریه شرط و شروطی را تعیین کرده است.

او در گفت‌و‌گویی که خبرگزاری فارس به نقل از شبکه آمریکایی ان‌بی‌سی آن را منتشر کرد، متذکر شد که واشنگتن قصد دارد از ورود کمک‌های مورد نیاز سوریه برای بازسازی خود بعد از جنگ چندین ساله داخلی تا خروج کامل نیروهای ایرانی و «تائبانش» از دمشق خودداری کند.

هوک که روز گذشته اعلام کرد بود کشورش دیگر حاضر به اعطای معافیت برای خرید نفت ایران نیست، تاکید کرد: «ما به این فکر می‌کنیم که اگر با همگان در منطقه همکاری کنیم و دیپلماسی خود به آن شکل که می‌خواهیم، طراحی کنیم، می‌توانیم از شر تمامی نیروهای تحت کنترل ایران خارج شویم.»

نماینده ویژه امور مربوط به ایران در دستگاه دیپلماسی ایالات متحده آمریکا در بخش دیگری از اظهارات خود تصریح کرد:‌«اجازه نمی‌دهیم آنها (ایرانیان) در سوریه همان کاری را که در لبنان کردند، انجام دهند و ما جلوی کمک‌ها برای بازسازی [سوریه] را خواهیم گرفت. ابزارهای متعددی برای رسیدن به آن هدف در اختیار داریم.»

در همین زمینه مایک پمپئو، وزیر امور خارجه واشنگتن در گفت‌و‌گویی که نشریه واشنگتن‌فری‌بیکن آن را منتشر کرده، خروج نیروهای ایرانی از سوریه را هدفی «بلندپروازانه» خوانده است.

او می‌گوید: «خارج کردن همه (نیروهای) ایران هدفی بلندپروازانه بوده اما این تعهد و ماموریت ما است. ابزارهایی که ما استفاده خواهیم کرد گسترده خواهد بود. واقعیت این است که خروج دو هزار نیرو از سوریه یک تغییر تاکتیکی است. این اقدام ظرفیت ما برای انجام اقدام نظامی که باید انجام دهیم را تغییر نمی‌دهد.»

پیش از این بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره حضور ایران در سوریه به پانا گفته بود: «ورود ما به سوریه به درخواست کشور دیگری نبود که امروز به درخواست کشور دیگری سوریه را ترک کنیم. ما منافع و مصالح خود را به خوبی تشخیص می‌دهیم و در جهت منافع خود حرکت می‌کنیم، همانگونه که دولت روسیه هم از منافع و مصالح خود در همه جای جهان پیروی می‌کند.»

او همچنین رسیدن سوریه به ثبات نسبی را شرط ایران برای خروج از این کشور اعلام کرد و گفت: «ورود ما به سوریه مستشاری و به درخواست دولت سوریه است و تا زمانی که دولت سوریه بخواهد در این کشور خواهیم بود. هدف جدی ما علاوه بر درخواست دولت سوریه مبارزه با تروریسم بود و هنگامی که احساس کنیم سوریه به یک تثبیت نسبی نزدیک شده است و مبارزه با تروریسم هم به انتها رسیده و تا حد زیادی موفقیت‌های لازم حاصل شده است قطعا می‌‌‌توانیم این حضور مستشاری خود را در سوریه کاهش دهیم یا خارج شویم.» (اینجا بخوانید)

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار