جمعه خبر: مرزبانان میرجاوه طعمه دوباره تروریست‌ها، جدال ایران و FATF در پاریس

تهران (پانا) - در حالی دوباره شماری از مرزبان ایرانی در مرز میرجاوه ربوده شدند، این بار سپاه اعلام کرد عوامل نفوذی عامل این ربایش بودند، از دیگر رویدادهای مهم این هفته نیز نشست FATF در پاریس است که بررسی موضوع ایران را در دستور کار دارد. در حالی که فشار عربستان و آمریکا برای بازگرداندن ایران به لیست سیاه افزایش یافته است در تهران نمایندگان دولت به شورای نگهبان رفته‌اند تا شاید رضایت شورا را برای تأیید CFT به دست آورند.

کد مطلب: ۸۶۳۴۷۵
لینک کوتاه کپی شد
جمعه خبر: مرزبانان میرجاوه طعمه دوباره تروریست‌ها، جدال ایران و  FATF در پاریس

تحولات سیاسی در کشور به واسطه آنچه در میان احزاب و گروه‌های مختلف روی می‌دهد و البته بر اساس آنچه در جهان هر روز شاهد آن هستیم، دستخوش تغییر است. آنچه در طول یک هفته در عرصه سیاست روی می‌دهد، گاه چنان پرشتاب مسیر را می‌پیماید که فرصت را برای تأمل و تفکر از اهل فن و مخاطبان اصلی سیاست می‌گیرد. مرور مهم‌ترین رویدادهای هفته بهانه‌ای است تا با نگاهی گذرا به روزهای گذشته بتوانیم برای روزهای پیش رو مهیا شویم.

خبرگزاری پانا با چنین رویکردی گزارشی از ده رویداد مهم سیاسی کشور برای هر هفته در پیش روی مخاطبان قرار خواهد داد.

بر اساس این گزارش، هفته گذشته از 21 تا 27 مهرماه که با حضور رئیس‌جمهوری در دانشگاه‌ تهران، ربوده شدن 14 نفر از مرزبانان هنگ مرزی در میرجاوه، نشست 3 ساعته رئیس‌جمهوری با اقتصاددانان، دیدار نخبگان علمی با رهبرانقلاب و حضور نمایندگان دولت در شورای نگهبان و توضیح آنها در مورد CFT همراه بود.

مباحثه مکارم شیرازی و آملی لاریجانی بر سر مهریه

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، مرجع تقلید، ۱۱ مهرماه سال جاری در درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم بیان کرده بود: «درحال حاضر عده‌ای از جوانان بی‌گناه به واسطه مسئله مهریه در زندان به سر می‌برند که اشکالاتی در این موضوع وجود دارد.»

او با ارائه چهار اشکال در این زمینه گفته بود: «امیدواریم مسئولان دستگاه قضا با حوزویان بنشیند و مشکلات موجود را مرتفع سازد تا مردم سرگردان نباشند.»

آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه، هفته گذشته در جلسه مسئولان عالی قضایی با اشاره به اظهارات اخیر برخی از بزرگان حوزه پیرامون «زندانی کردن مردان بابت مهریه از سوی دستگاه قضایی»، بخشی از این اظهارات را ناشی از نبود اطلاع کافی دانسته بود.

آیت‌الله مکارم شیرازی هم در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه نوشت که بیانات او را درباره مسائلی که وی مطرح کرده خوانده است و آنها را قانع‌کننده ندانسته است و خواستار اعزام هیاتی از قوه قضاییه به حوزه قم برای دریافت راهکارها شده است.

این مرجع تقلید همچنین از رئیس قوه‌ قضائیه خواسته است که لیست کامل زندانیان مهریه را با ذکر سن و سال برایش بفرستند.

حضور روحانی در دانشگاه تهران

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، روز یکشنبه با حضور در دانشگاه تهران به مناسبت مراسم رسمی آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور گفت: «دانشگاه نقش مهمی در گسترش علم‌،‌ فرهنگ، جامعه‌پذیری، انضباط و قانون‌مداری نسل جوان و مهارت‌هایی که دانشجویان از این محیط می‌آموزند، دارد.»

او همچنین در بخش دیگری از سخنانش گفت: «اگر امروز نقصی از مدیران گرفته می‌شود و نقد واردی مطرح می‌شود باید بپذیریم به‌نوعی نقد بر دانشگاه هم است زیرا این مدیران در همین دانشگاه‌ها تربیت شده‌اند و دانش آموخته‌اند. دانشجویان با ورود به دانشگاه احساس شخصیت و نشاط بیشتر کردند، آن‌هایی که وارد دانشگاه می‌شوند.»

او ادامه داد: «علت موفقیت‌های دولت یازدهم از امید به آینده شروع شد که این ربطی به کار و برنامه‌ریزی ما نداشت.»

روحانی گفت:‌ «‌قبل از برنامه و تلاش دولت دیدگاه مردم نسبت به آینده بود که جامعه را در مسیر جدیدی قرار داد زیرا ما هنوز دولت را شروع نکرده بودیم در سال 92 من انتخاب شده بودم و دو ماه بعد قرار بود دولت تشکیل دهیم و به‌ محض انتخاب قیمت دلار کاهش پیدا کرد و به‌ محض انتخاب بازار آرام شد و به‌ محض انتخاب، امیدها بالا رفت. هنوز کاری نکرده بودیم و دولت شروع نشده بود و این کارها به دلیل آن بود که مردم به آینده‌ای بهتر با تعامل بیشتر با جهان و با آرامش بیشتر و با فضای امن‌تر و نه امنیتی‌تر امیدوار شده بودند.»

او افزود: «هنرپیشگان سینما، کارگردانان و نویسندگان کتاب‌ها نیز امیدوار شده بودند و می‌دانستند برای گرفتن مجوز خیلی معطل نمی‌شود. دانشجویان هم امیدوار شده بودند و می‌دانستند در 16 آذر سال 92 همه دانشگاه‌ها می‌توانند مراسم 16 آذر داشته باشند و می‌توانند حرف بزنند، سخن بگویند و نقد کنند. گاهی برای انسان ممکن است از لحاظ عاطفی پذیرش انتقاد سخت باشد بنده هم وقتی که در روزنامه و یا فضای مجازی 10 تا 12 انتقاد می‌خوانم می‌گویم برای امروز بس است زیرا هم وقت بیشتر ندارم و هم نقد بیش از حد می‌تواند مفید نباشد اما نقد به‌اندازه هم مفید و هم لازم است.»

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه امروز در جامعه‌مان نیاز به تقویت امید به فردا وجود دارد، گفت: «نمی‌خواهم بگویم امروز مردم ما مشکل ندارند، شما ممکن است، قیمت اجناس را هر زمانی که به فروشگاه می‌روید چک کنید اما من به عنوان رئیس‌جمهوری هر روز لیست قیمت اجناس را می‌بینم و می‌دانم وضع زندگی مردم چگونه است مخصوصاً آنهایی که حقوق ثابت دارند. اما آیا ما باید در برابر مشکلات و وضع جدید تسلیم بشویم و یا باید به همدیگر امید بدهیم و به یکدیگر کمک کنیم.»

فراخوان رهبر انقلاب برای تکمیل و ارتقای الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت

درپی تدوین الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت که در آن اهمّ مبانی و آرمان‌های پیشرفت و اُفق مطلوب کشور در پنج دهه آینده ترسیم و تدابیر مؤثر برای دستیابی به آن طراحی شده است، رهبر معظم انقلاب اسلامی دستگاه‌ها، مراکز علمی، نخبگان و صاحب‌نظران را به بررسی عمیق ابعاد مختلف سند تدوین‌شده و ارائه نظر مشورتی به منظور تکمیل و ارتقای این سند بالادستی فراخواندند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را موظف کردند که با مشورت مراجع مندرج در ابلاغ، نظرات و پیشنهادهای تکمیلی را دقیقاً بررسی و بهره‌برداری کند و نسخه‌ ارتقای‌یافته الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را حداکثر ظرف دو سال آینده برای تصویب و ابلاغ ارائه کنند، به‌طوری‌که از ابتدای قرن پانزده هجری شمسی اجرای این الگو با سرعت مطلوب آغاز و امور کشور بر مدار آن قرار گیرد.

نظر نهایی FATF درباره ایران اعلام می شود

گروه ویژه اقدام مالی (FATF)از روز یکشنبه هفته کاری خود را با 800 مقام رسمی و نمایندگان 204 حوزه قضایی، صندوق بین‌اللمللی پول، سازمان ملل متحد و بانک جهانی در پاریس آغاز کرد، بر اساس دستور کاری اعلام شده، قرار است پیشرفت‌های ایران و سایر کشورهای در احراز خطرهایی که متوجه سیستم مالی است، بررسی شود

در این حال، اعضا گزارش‌هایی را از صندوق بین‌المللی پول، بانک جهانی، سازمان ملل متحد، سازمان همکاری اقتصادی و توسعه و دیگر سازمان‌های مرتبط را دریافت خواهد کرد.

بر این اساس موضوع ایران به ترتیب «دستورکار» نشست، به عنوان ششمین موضوع در دستور کار قرار گرفته است. در این مورد، نتیجه نهایی به گفته کارشناسان همان روز آخر نشست اعلام می شود .با توجه به فضای جلسات غیررسمی، هیات‌های عضو برآوردی از نتیجه نهایی خواهند داشت و احتمالا این برآورد را با ایران در میان بگذارند.

با وجود این، بر اساس شکل مرسوم در نشست‌های بین‌المللی در این سطح عموما تا زمان اعلام رسمی و نهایی نتیجه نشست، نمی‌توان هیچ برآورد یا گمانه‌زنی قطعی درباره نتیجه داشت چراکه همیشه احتمالات پیش‌بینی نشده مطرح است.

دیوید لوئیس، دبیر اجرایی گروه ویژه اقدام مالی در اولین روز از هفته پاریس FATF در پاسخ به این پرسش که «آیا خروج ایران از لیست سیاه FATF کمکی به این کشور برای حفظ رابطه با کشورهای دیگر می‌کند» گفته است: «بله ،البته جدای از اینکه کشورهای مختلف چه موضعی در برابر تحریم‌های ایران می‌گیرند، نتیجه همکاری ایران با FATF به هرحال مثبت است.»

تکذیب ادعای بمب‌گذاری انتحاری در سفارت ایران در ترکیه

روز دوشنبه رسانه های ترکیه اعلام کردند که در پی احتمال حمله یک بمب‌گذار انتحاری به ساختمان سفارت ایران در آنکارا، سفارت کشورمان در ترکیه به طور کامل تخلیه شده است.

در همین میان روزنامه Sözcü نوشته بود خیابانی که ساختمان سفارت ایران در ترکیه در آن واقع شده است بسته شده است، اقدامات امنیتی شدیدی در محل حکمفرماست و سفیر از ساختمان خارج شده00 است.

در پی این ادعای بمب‌گذاری انتحاری در سفارت جمهوری اسلامی ایران در آنکارا و تخلیه آن، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ساعاتی بعد با تکذیب این خبر گفت: «چنین خبر و ادعایی کذب محض است و پرسنل سفارت ما در سلامت و امنیت کامل در محل کار خود حضور دارند و مشغول کار روزانه خود هستند.»

محمدابراهیم طاهریان فرد، سفیر ایران در ترکیه، نیز در مصاحبه‌ای گفت: «تهدید توسط یک فردی انجام شده که خود را منتسب به داعش معرفی کرده و پلیس ترکیه در پی این تهدید، اقدامات و تدابیر امنیتی را در اطراف سفارت تشدید کرده است.»

او تخلیه کارکنان سفارت و هر گونه بمب‌گذاری و اخبار دیگر در این زمینه را تکذیب کرد.

ربوده شدن تعدادی از نیروهای هنگ مرزی در میرجاوه

روز سه‌شنبه خبری منتشر شد مبنی بر اینکه 14 نفر از نیروهای هنگ مرزی در میرجاوه استان سیستان و بلوچستان روبوده شده‌اند. در همین زمینه روابط عمومی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه در اطلاعیه‌ای روز سه‌شنبه 24 مهرماه اعلام کرد: «شامگاه دوشنبه تعدادی از بسیجیان بومی و نیروهای هنگ مرزی که در پایگاه مراقبتی در نقطه صفر مرزی (میرجاوه) استقرار داشتند، با خیانت وتبانی عامل یا عوامل نفوذی گروهک‌های ضد انقلاب ربوده شدند.»

این اطلاعیه در ادامه با اشاره به اینکه این پایگاه از استحکامات خوبی برخوردار بوده است، خاطرنشان کرد: «عوامل گروهک‌های تروریستی که از سوی سرویس‌های بیگانه هدایت و پشتیبانی می‌شوند‌، با فریب و تطمیع عوامل نفوذی، این حادثه را در نقطه صفر مرزی و روبه‌روی یکی از پاسگاه‌های مرزی کشور پاکستان صورت داده‌اند.»

روابط عمومی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه در پایان تاکید کرده است: «عملیات تعقیب اشرار، تروریست‌ها و عوامل نفوذی دشمن و نیز اقدامات لازم برای آزادسازی ربوده‌شدگان با جدیت در دستور کار نیروهای دفاعی و امنیتی مستقر درمناطق مرزی قرار گرفته است و از دولت پاکستان نیز انتظار می‌رود با اشرار و تروریست‌هایی که در جوار مرزهای آنان لانه کرده و از سوی برخی کشورهای مرتجع شرور و تروریست پرور منطقه حمایت و به کارگیری می‌شوند، برخورد جدی داشته و به سرعت نسبت به آزادی و تحویل مرزبانان اقدام کند.»

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیرکشور روز چهارشنبه در پی ربایش 14 نفر از مرزبانان ایرانی توسط اشرار تروریست، در نامه‌ای به شهریار آفریدی همتای پاکستانی خود خواستار انجام تعهدات امنیتی این کشور در مقابله با تروریست های شرور و به کارگیری تمام تلاش ها برای آزاد سازی مرزبانان ایرانی شد.

همچنین پیش از این محمد جوادظریف، وزیر امور خارجه کشورمان با همتای پاکستانی خود در این باره گفت‌وگو کرد.

دولت پاکستان اعلام کرده است که نهایت همکاری را برای بازگرداندن نیروهای ایرانی و دستگیری تروریست ها انجام خواهد داد.

نشست 3 ساعته رئیس‌جمهوری با اقتصاددانان

حسن روحانی، روز سه‌شنبه در نشستی ۳ ساعته با قدردانی از حمایت‌ها و ارائه دیدگاه‌ها و طرح‌های دلسوزانه اقتصاددانان کشور برای کاستن از مشکلات اقتصادی، ضرورت تقویت امید در جامعه جهت شکست دشمنان در جنگ روانی و اقتصادی را مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: «این دوران به رغم دشواری‌های آن، سپری خواهد شد و با برنامه‌ریزی‌های دقیقی که انجام شده، آمریکا در بلند مدت قادر نیست به سیاست‌های ضدایرانی خود ادامه دهد.»

رئیس‌جمهوری با رد برخی اظهارات مبنی بر قرارگیری کشور در وضع بحرانی، متذکر شد که اوضاع کشور بحرانی نیست ولی در وضع عادی نیز قرار نداریم.

در ابتدای جمعی از اقتصاددانان در فضایی صمیمی با رئیس‌جمهوری، به طرح دیدگاه‌ها و نظرات خود برای برون رفت از مشکلات اقتصادی کشور پرداختند.

راه‌های برون رفت از رکود و ایجاد شتاب در رشد اقتصادی، وضع تورم، ضرورت تغییرات سریع و باور پذیر در هدف‌گذاری اهداف مدنظر اقتصادی، تقویت سیستم ارزیابی سیاست‌ها، ضرورت دخالت بیشتر دولت در بازار ارز ، ضرورت مدیریت و کنترل تبعات شوک‌های اقتصادی برای مصرف کننده و تولید کننده، تقویت تعامل با جهان ، بهره گیری بیشتر از نظر اقتصاددانان در طرحهای اقتصادی پیش از اجرا، ضرورت وجود فرماندهی برای مقابله با تحریم‌ها؛ ضرورت ارائه بسته‌های مشروط حمایتی از بنگاه‌های بزرگ اقتصادی، ضرورت توجه بیشتر به اقتصاد منطقه‌ای و اقتصاد بنگاه‌ها و تقویت تیم اقتصادی دولت، از جمله مباحث و موضوعاتی بودند که استادان و صاحب‌نظران اقتصادی شرکت کننده در این نشست پیرامون آنها، دیدگاه های خود را با رئیس‌جمهوری در میان گذاشتند.

سفرای ایران در 5 کشور جهان معرفی شدند

روز سه‌شنبه سفرای ایران در 5 کشور اسپانیا، سیرالئون، کویت، بنگلادش و رومانی به طور رسمی در دیدار با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری معرفی شدند.

حسن قشقاوی به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا معرفی شد.

قشقاوی پیش از این دو دوره نماینده مجلس (از خرداد ۱۳۷۱ تا خرداد ۱۳۷۵ و از خرداد ۱۳۷۹ تا خرداد ۱۳۸۳)،عضو کمیسیون سیاست خارجی ۱۳۷۵-۱۳۷۱، سفیر جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان (از خرداد ۱۳۷۵ تا خرداد ۱۳۷۹)، سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوئد (از شهریور ۱۳۸۳ تا خرداد ۱۳۸۷)، مشاور وزیر امورخارجه، کارشناس سیاسی اداره کل غرب اروپا، سخنگو و دستیار ویژه وزیر ۱۳۸۸-۱۳۸۷،معاونت کنسولی، مجلس و امور ایرانیان از مهر ماه ۱۳۸۸ بوده است.

او دارای لیسانس حقوق از دانشگاه شهید بهشتی است و دورهٔ سطح حوزه علمیه قم را نیز گذرانده است. قشقاوی پیش از این معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه بود.

اکبر خسروی نژاد نیز به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در سیرالئون معرفی شد. علاوه براین محمد ایرانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در کویت شد. ایرانی پیش از این سفیر ایران در اردن و لبنان بوده است و او در سال های اخیر مدیرکل خاورمیانه وزارت امور خارجه بود.

همچنین محمدرضا نفر به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در بنگلادش معرفی شدو مرتضی ابوطالبی نیز سفیر جمهوری اسلامی ایران در رومانی معرفی شد. ابوطالبی پیش از این عضو هیات علمی دانشگاه وزارت‌امورخارجه بوده است.

دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علمی با رهبر انقلاب

روز چهارشنبه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با بیش از دو هزار نفر از نخبگان جوان و استعدادهای برتر علمی، تلاش و فعالیت ده‌ها هزار نخبه در سراسر ایران را ترسیم‌کننده تصویری امیدبخش و واقعی از کشور خواندند و با اشاره به نقش و تأثیرگذاری نخبگان جوان در برنامه‌ریزی صحیح برای آینده، پیشرفت علمی ایران و جلو بردن مرزهای دانش بشری، «تعامل متقابل، دو جانبه و جدی تر نخبگان و نظام، مراقبت هوشمندانه و استفاده صحیح از گنجینه نیروی انسانیِ نخبه و تقویت هویت ملی و آرمان‌خواهی در مجموعه نخبگان کشور» را ضروری خواندند و تأکید کردند: «تصویرسازی غلط و منفی و ناامید کننده از اوضاع ایران مهمترین دستور کار امروز دشمن است ولی به فضل الهی تصویر واقعی کشور در مجموع، نقطه مقابل تصویرسازی نظام سلطه است.»

ایشان راه مقابله با فریب‌های نظام سلطه برای مجموعه نخبگی کشور را «تقویت هویت ملی و آرمانخواهی در میان نخبگان» دانستند و خاطرنشان کردند: «جوان نخبه ما باید به ایرانی و مسلمان بودن، هویت‌ملی، آرمان‌ها و تاریخ بسیار شرافتمندانه خود افتخار کند.»

رهبر انقلاب در بخش دیگری از سخنانشان با تأکید بر تعامل دانشگاه‌ها با دولت برای شناخت نیازها و اولویت‌ها، از اقدام گروه‌های مختلف اساتید دانشگاهی و صاحب‌نظران از جمله اساتید بسیجی در نوشتن نامه به مسئولان و ارائه راه‌حل مشکلات اقتصادی ابراز مسرت کردند و افزودند: «نمی‌دانیم دولت چقدر به این راه حلها عمل می کند اما احساس مسئولیت اساتید و همچنین نخبگان جوان و خوشفکر در قبال مشکلات کشور بسیار خرسند کننده است.»

جلسه ویژه شورای نگهبان با دولتمردان درباره CFT

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری، عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری روز چهارشنبه به شورای نگهبان رفتند تا گزارش خود درباره لایحه الحاق ایران به CFT را به اعضای شورای نگهبان ارائه کنند.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگویی درباره حضور نمایندگان دولت در نشست شورای نگهبان توضیح داد: «با توجه به اینکه هیات وزیران قبلا درخواست داده بود که جلسه‌ای با حضور برخی اعضای این هیات برای بررسی موضوعات پیرامون لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم و FATF برگزار شود، این جلسه شورای نگهبان به این امر اختصاص داشت.»

او همچنین گفت که در بخش دیگری از این جلسه، اعضای شورای نگهبان به ارائه دیدگاه‌ها و ‌‌نظرات خود درباره لایحه الحاق ایران به CFT و نیز موضوع قرار گرفتن ایران در میان کشورهای همکار FATF پرداختند.»

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد که در این جلسه شورای نگهبان، هیچ‌گونه رأی‌گیری و تصمیم‌گیری درباره لایحه الحاق ایران بهCFT صورت نگرفت و بررسی‌ها درباره این لایحه به جلسه آینده این شورا که قرار است با حضور کارشناسان مرتبط با این حوزه برگزار شود، موکول شد.

از سوی دیگر آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان نیز در این جلسه با اشاره به مصوبه مجلس درباره لایحه CFT گفت: «معیار و ملاک شورای نگهبان شرع مقدس و قانون است و امیدواریم که نتیجه عملکرد ما به نفع اسلام و انقلاب و تضمین‌کننده عزت کشور باشد.»

لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT) آخرین و جنجالی‌ترین لایحه از لوایح چهارگانه دولت برای عمل به توصیه‌های FATF، بود که پس از ۴ ماه سرانجام ۱۵ مهرماه امسال در صحن علنی مجلس به تصویب رسید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار