رئیس دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی یزد خبر داد؛

انتشار کتاب «مدیریت حکمت‌بنیان» با تمرکز بر تغییر در شیوه عمل‌کردن مدیران مدارس

ناحیه دو یزد(پانا)- سیدعلی المدرسی گفت: کتاب مدیریت حکمت‌بنیان، با تمرکز بر تغییر در شیوه دیدن، اندیشیدن و عمل‌کردن مدیران مدارس، می‌تواند یکی از حلقه‌های مفقوده تحقق تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت را تقویت کند.

کد مطلب: ۱۶۴۳۲۰۶
لینک کوتاه کپی شد
انتشار کتاب «مدیریت حکمت‌بنیان» با تمرکز بر تغییر در شیوه عمل‌کردن مدیران مدارس

سیدعلی المدرسی، معاون امور مدارس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد در گفت‌وگو با پانا از  انتشار کتاب مدیریت حکمت‌بنیان خبر داد و  در خصوص این اثر فاخر گفت: «نویسنده اصلی این کتاب سید محمد نوروزیان حکمت‌پژوه و محقق تعلیم و تربیت اسلامی است که این اثر با تمرکز بر رویکرد حکمت‌بنیان در مدیریت آموزشی تألیف شده است.»

المدرسی هدف اصلی از تألیف این کتاب را پاسخ به یک دغدغه جدی در فضای مدیریت آموزشی دانست و اظهار کرد: «مدیران و معلمان مدارس امروز با مسائل پیچیده، چندلایه و غیرقابل پیش‌بینی مواجه‌اند، در حالی که بسیاری از آموزش‌های رایج صرفاً آن‌ها را به مهارت‌های فنی مجهز می‌کند. »

وی در همین خصوص افزود: «این کتاب با الهام از مفاهیم ریشه‌دار تربیت ایرانی اسلامی، به‌دنبال تبدیل حکمت از مفهومی انتزاعی به توان حرفه‌ای قابل پرورش برای مدیران آموزشی است.»

رئیس دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی یزد، با اشاره به نقش مدیریت حکمت‌بنیان در شکل‌دهی به مدرسه ایرانی، تصریح کرد: «مدرسه‌ای که بر پایه فرهنگ، هویت و عقلانیت ایرانی-اسلامی بنا شود، نیازمند مدیرانی با قدرت تشخیص، تدبیر و توازن در تصمیم‌گیری است. »

وی تاکید کرد: «این کتاب می‌تواند در مدارس سمای دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان یک «کتاب کار حرفه‌ای مدیران» مورد استفاده قرار گیرد و زمینه تأمل‌ورزی، بازنگری در تصمیم‌ها، مدیریت تعارض‌ها و ایجاد فضای یادگیری حکیمانه را فراهم کند.»

المدرسی در ادامه، تفاوت میان دانش تربیتی و حکمت تربیتی را تشریح کرد و گفت: «دانش تربیتی شامل نظریه‌ها و مهارت‌هایی است که در آموزش‌های رسمی آموخته می‌شود، اما حکمت تربیتی به نحوه استفاده از این دانش در موقعیت‌های واقعی و پیچیده بازمی‌گردد.»

 استاد تمام دانشگاه تأکید کرد: «حکمت زمانی شکل می‌گیرد که تجربه، تأمل و فهم موقعیت به‌طور هم‌زمان در تصمیم‌گیری‌های تربیتی نقش‌آفرین شوند.»

وی درباره کاربردهای مدیریت حکمت‌بنیان در فضای مدرسه نیز بیان داشت: «این رویکرد، اداره مدرسه را بر پایه تشخیص درست، تأمل عمیق، توجه به خیر عمومی و درک پیچیدگی‌ها قرار می‌دهد و در حوزه‌هایی همچون مدیریت بحران‌ها، چالش‌های اخلاقی، تعارض‌ها، تعامل با معلمان و حتی مواجهه با خطاهای دانش‌آموزان، کارکردهای عملی و اثربخشی دارد.»

معاون امور مدارس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد ضرورت پرداختن به رویکرد حکمت‌بنیان در تعلیم و تربیت امروز ایران را امری اجتناب‌ناپذیر دانست و افزود: «نظام آموزشی کشور در شرایطی قرار دارد که صرف مهارت‌آموزی پاسخگوی چالش‌های اجتماعی، فرهنگی و نسلی مدارس نیست و نیاز به مدیرانی احساس می‌شود که بتوانند فراتر از مهارت‌های فنی، با نگاه حکیمانه عمل کنند.»

المدرسی در پایان، نقش این کتاب را در تحقق تحول بنیادین آموزش و پرورش مهم و اثرگذار توصیف کرد و گفت: «هر تحول واقعی از تحول در فاعل تربیت آغاز می‌شود؛ این اثر با تمرکز بر تغییر در شیوه دیدن، اندیشیدن و عمل‌کردن مدیران مدارس، می‌تواند یکی از حلقه‌های مفقوده تحقق تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت را تقویت کند.»

خبرنگار : مهدیس کوهپایی نژاد

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار