مشاور وزیر آموزش و پرورش و دبیر کمیسیون آموزش عمومی قرآن:
اولویت آموزش و پرورش، اجرای سند تحول بنیادین است
یزد (پانا) - مشاور وزیر آموزش و پرورش و دبیر کمیسیون آموزش عمومی قرآن گفت: اولین اولویت وزارت آموزش و پرورش، توجه به اجراییسازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است و برای این منظور ۱۴۷ پروژه تعریف شده که گام نخست در این پروژهها، توجه به ساختار نظام آموزشی و سپس برنامهریزی درسی است.

آیین تجلیل از معلمان برگزیده استان یزد با حضور محمدرضا مسیبزاده، مشاور وزیر آموزش و پرورش و دبیر کمیسیون آموزش عمومی قرآن و مسئولین ارشد استان، روز چهارشنبه، ۱۷ اردیبهشت در سالن تربیت معلم شهید پاکنژاد یزد برگزار شد.
محمدرضا مسیبزاده در این آیین ضمن تبریک دهه کرامت و هفته بزرگداشت مقام معلم به بیان اولویتهای وزارت آموزش و پرورش پرداخت و گفت: اولین اولویت وزارت آموزش و پرورش، توجه به اجراییسازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است و برای این منظور ۱۴۷ پروژه تعریف شده که گام نخست در این پروژهها، توجه به ساختار نظام آموزشی و سپس برنامهریزی درسی است.
وی ادامه داد: اولویت دوم، توجه به سیاستهای دولت چهاردهم بهویژه توسعه عدالت آموزشی است که در این راستا ۲۷ جلسه در استانداریها و سایر بخشهای کشور برگزار شده و بر ۲ محور مهم یعنی عدالت آموزشی در فضا و تجهیزات و کیفیت آموزشی با رویکرد مدارس دولتی تأکید شده است.
مشاور وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: اولویت سوم، پیشگیری از آسیبهای اجتماعی است. ما بیشتر برای درمان، هزینه میکنیم تا پیشگیری و این در حالی است که شاخص اصلی کار در آموزش و پرورش باید پیشگیری باشد و فعالیتهای دینی، قرآن و نماز از مهمترین برنامههایی است که میتواند نقش مؤثری در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی ایفا کند.
وی ضمن اشاره به گسترش هوش مصنوعی و فناوری اطلاعات در جهان، تصریح کرد: توجه به فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی نیز از اولویتهای اصلی است. دانشآموزان امروز در این عرصه، پیشرفتهای زیادی اتفاق افتاده و ما نیز باید خود را به علم روز مجهز کنیم.
معلمان، بنیانگذار آینده ایران هستند
در ادامه این آیین، علی دهقان، مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد گفت: امسال به دستور استاندار محترم، کمیتهای تشکیل شد و تمام دستگاهها و مدیران به صحنه آمدند و آموزش و پرورش را برای بزرگداشت مقام معلم، یاری کردند.
وی افزود: در سفر روز گذشته استاندار به مروست، سه برنامه متعلق به آموزش و پرورش بود. این امر نشاندهنده اهمیت مقام اول اجرایی استان به آموزش و پرورش است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان ادامه داد: معلمان، بنیانگذار آینده ایران، ادب، هنر، فرهنگ، مسئولیتپذیری و ترویجکننده خیراندیشی در جامعه هستند.
وی افزود: سپاس از معلم، سپاس از یک تفکر و جریان فرهنگی است. معلمین، مطمئنترین و اثرگذارترین افراد هستند. آنها میتوانند شخصیت کودک را شکل بدهند و به همین علت میتوان گفت، اثر کار معلم بر دانشآموز از خانواده بیشتر است.
دهقان با اشاره به اقدامات آموزش و پرورش استان در تکریم معلمان، ادامه داد: احترام به معلمین برای همه واجب است. به همین دلیل با هر چه که در توان که داریم در خدمت معلمین عزیز هستیم.
وی تاکید کرد: مثلث معلم، دانشآموز و خانواده باید همیشه همراه همدیگر باشد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان افزود: معتقدیم که باید تربیت را به آموزش اولویت داد. در استان یزد، انجمن اولیا و مربیان و کادر مدرسه با همفکری، برنامه یکساله مدرسه را مینویسند. این یعنی والدین در تربیت دانشآموزان خود نقش دارند و بدون خانواده نمیتوانیم برنامههای آموزش و پرورش را پیش ببریم.
معلمان، فراتر از کلاسهای درس، سازندگان واقعی آینده کشور هستند
محمدرضا بابایی، استاندار یزد نیز گفت: معلمان، تنها به عنوان آموزگاران کلاسهای درسی شناخته نمیشوند بلکه آنها سازندگان آینده کشور هستند. نقشی که معلمان در شکلدهی به شخصیت، دانش و مهارتهای نسلهای آینده دارند، بیبدیل و تعیینکننده است.
وی افزود: شما معلمان، کسانی هستید که دست در دست دانشآموزان میگذارید و راه را به آنها نشان میدهید و رسالت شما همچون رسالت انبیای الهی است.
استاندار یزد ادامه داد: علمآموزی و پرورش همزمان باید در کنار هم باشند و معلمان، مسئول ساخت دو شخصیت هستند. یک، شخصیت علمی و دیگری شخصیت اخلاقی دانش آموزان؛ رفتار شما در کلاس حتی در درسهای تخصصی مانند فیزیک یا شیمی، بر شخصیت دانشآموز تأثیرگذار است.
وی ضمن بیان خاطراه دوران تحصیل خود، افزود: خود ما نیز این مسیر را طی کردهایم و معلمانی که به ما در کنار درس، اخلاق آموختند، برای ما اثرگذار و ارزشمند بودند.
بابایی گفت: بسیاری از افرادی که امروز در جامعه موفق هستند، دست پرورده معلمان گرامیاند و ما همیشه قدردان زحمات شما هستیم، حتی اگر در جامعه گاهی مورد بیمهری قرار بگیرید.
استاندار یزد، ضمن اشاره به شرایط اقتصادی، توضیح داد: شرایط اقتصادی دشوار است و ما این را درک میکنیم. در چنین شرایطی، دولت به فکر راهکارهایی اقتصادی برای فرهنگیان است، در استان یزد، در شهر اردکان یک کارخانه و در میبد نیز در یک شرکت فرهنگیان این شهرستان ها سهام دارند و تلاش می شود تا به همت همه، فعالیتهای اقتصادی پایدار و مفیدی برای فرهنگیان فراهم شود و قول میدهم که در راستای رفع مشکلات فرهنگیان تا حصول نتیجه کنار شما باشم.
معلمان باید از جایگاه اجتماعی و اقتصادی بالایی برخوردار باشند
نماینده مردم یزد، اشکذر و زارچ در مجلس شورای اسلامی، سخنران دیگر مراسم تجلیل از مقام معلمین بود. محمد صالح جوکار ضمن تجلیل از مقام معلمان، گفت: نه تنها در جامعه ما، بلکه در سراسر دنیا، معلم از جایگاه ویژهای برخوردار است، معلم رسالتی بزرگ در عرصه تعلیم و تربیت دارد و بیشک در جامعهای که قدردانی از معلمان در آن نهادینه نشده باشد، فرهنگ عمومی نمیتواند به درستی رشد کند.
وی با اشاراه به تجربه کشورهای دیگر در مبحث آموزش و پرورش، افزود: در سطح جهانی، بحثهای مرتبط با تعلیم و تربیت و پرورش منابع انسانی، از اهمیت ویژهای برخوردار است. در بسیاری از کشورها، معلمان نقش محوری در شکلدهی به آینده کشورها دارند.
رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها ادامه داد: همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند، حتی اگر کشور ما دارای منابع طبیعی غنی باشد، در صورتی که منابع انسانی به درستی تربیت نشوند، جامعه به توسعه پایدار دست نخواهد یافت.
جوکار تصریح کرد: در این راستا، معلمان نه تنها در تحصیل علم و پرورش اندیشهها مؤثرند، بلکه در تربیت اخلاقی و اجتماعی نیز نقش ویژهای دارند، این رسالت معلم است که آینده کشور و جامعه را میسازد در هر لحظه از زندگی دانشآموزان، اثرات آموزشهای معلمان به وضوح مشهود است
نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به برنامههایی که در وزارت آموزش و پرورش و در سطح استان برای تحول نظام آموزشی در حال اجراست، باید همگی در کنار یکدیگر، برای ایجاد تغییرات مثبت در این عرصه تلاش کنیم، طرحهای تحول در آموزش و پرورش نیاز به حمایتهای جدی و بهکارگیری زیرساختهای مناسب دارند.
جوکار گفت: یکی از مشکلات مهمی که اکنون با آن مواجه هستیم، مشکلات معیشتی معلمان و عدم توجه به نیازهای اساسی آنان است، معلمان باید از جایگاه اجتماعی و اقتصادی بالایی برخوردار باشند تا بتوانند با انگیزه و توان بیشتری به تربیت نسل آینده بپردازند، در این راستا با تقویت صندوق ذخیره فرهنگیان به طور جدی برای بهبود وضعیت معیشتی معلمان میتوان گام برداشت.
وی افزود: همچنین، در استان یزد ظرفیتهای بالقوه زیادی وجود دارد که باید از آنها به نحو مطلوب استفاده کنیم، بهویژه در زمینه معادن و صنایع تولیدی که برای معلمان و فرهنگیان این استان فرصتهای جدیدی فراهم میکنند، پیشنهاد میکنم با تشکیل شرکتهای تعاونی فرهنگیان و سرمایهگذاری در این حوزهها، از این ظرفیتها برای توسعه اقتصادی و ارتقای وضعیت معیشتی معلمان بهرهبرداری کنیم.
در ادامه این مراسم از معلمان نمونه استان یزد، حمیده فلاحزاده ابرقویی، رحیمه میرزایی و شایسته ابویی مهریزی و همچنین در بخش کیفیتبخشی که در پنج محور شامل مدیران، معاونان، مشاوران، مراقبان سلامت و مربیان و معاونان پرورشی از "حمیدرضا ابرهیمی اسدآبادی ، زهرا برزگر مروستی ، محبوبه سلطانی گردفرامرزی ، فرشته دشتی اردکانی و عفت خدایی اردکانی" و همچنین از معلمان نمونه منطقهای اداره آموزش و پرورش یزد، با اهدای لوح قدردانی شد.
ارسال دیدگاه