معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان مرکزی مطرح کرد:
تحول در آموزش ابتدایی با رویکرد توانمندسازی معلمان و عدالت آموزشی
مرکزی (پانا) - معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی از برنامههای تحولآفرین این معاونت در چهارچوب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش خبر داد و تأکید کرد: این برنامهها با هدف توانمندسازی نیروی انسانی، بهرهگیری از فناوریهای نوین و اجرای عدالت آموزشی در مدارس استان اجرا میشود.
فهیمه رضوانی، معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی در گفتوگو با خبرنگار پانا ضمن تبریک روز خبرنگار و آرزوی موفقیت برای فعالان این عرصه به تشریح مهمترین برنامههای پیش روی این معاونت در دولت چهاردهم و برنامه تحولی رئیسجمهور پرداخت.
وی گفت: «تحول در محیط آموزشی، یکی از اهداف اصلی دولت و برنامههای تحولی رئیسجمهور است که ما نیز در استان مرکزی در این راستا گام برمیداریم. یکی از برنامههای کلیدی، توانمندسازی نیروی انسانی است که در قالب برنامهای با عنوان «توانا» دنبال میشود.»
رضوانی افزود: «در این برنامه، اصلاح روشهای آموزش، تحول در محیط یادگیری و کاربست فناوریهای نوین بهویژه هوش مصنوعی از اولویتهای ما است. هدف این است که تمامی این موارد در مدارس تراز سند تحول بنیادین، پیادهسازی شود تا دانشآموزان از همان روز اول مهر، ورود به مدرسه را بهصورت متفاوت و متحول تجربه کنند.»
وی ادامه داد: «تغییرات باید بهگونهای باشد که خانوادهها نیز تغییر را حس کنند و معلمان به جای آموزشهای سنتی پشت سر هم، نقش فعال و پویایی در یادگیری دانشآموزان ایفا کنند. آموزش معکوس، مشارکت دانشآموزان در کلاس و محیط یادگیری متنوع و خلاقانه از ویژگیهای برنامه جدید است.»
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان مرکزی تصریح کرد: «اگرچه استفاده از هوش مصنوعی برای دانشآموزان توصیه نمیشود اما معلمان باید با این فناوری آشنا باشند و بتوانند آن را در فضای آموزشی خود به کار گیرند.»
رضوانی درباره توانمندسازی معلمان گفت: «گروههای یادگیری ۱۵ تا ۲۰ نفره تشکیل شدهاند که معلمان در سامانه LTMS نیازسنجی کرده و محتواهای آموزشی را تولید و به اشتراک میگذارند. این شیوه، برخلاف آموزشهای کلاسهای ضمن خدمت سنتی است و موجب یادگیری از یکدیگر و افزایش تنوع در روشهای تدریس میشود.»
وی افزود: «گاهی معلمها ممکن است با وجود تمایل به تحول و تنوع در یادگیری، ندانند چگونه آن را در کلاس اجرا کنند؛ مشاهده و الگوگیری از فیلمهای تولید شده توسط همکاران میتواند برایشان الهامبخش باشد.»
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان مرکزی در بخش دیگری از صحبتهایش به موضوع عدالت آموزشی اشاره کرد و گفت: «برنامههای ما زیرمجموعه عدالت آموزشی قرار دارند و توجه ویژهای به دانشآموزانی که نیاز به حمایت و تلاش بیشتر دارند، میشود. طرح «حامی» با هدف حمایت آموزشی این دانشآموزان اجرایی شده است.»
او افزود: «برخی دانشآموزان به دلایل مختلف مثل همراهی کم خانواده یا تمرکز پایین در کلاس، نیازمند حمایت بیشتری هستند اما هرگز به این دانشآموزان برچسب نمیزنیم بلکه در تلاشیم با آموزشهای ویژه، آنها را به سطح کلاس برسانیم.»
رضوانی خاطرنشان کرد: «طرح حامی از سال تحصیلی جاری آغاز شده و در تابستان نیز ادامه خواهد داشت و تا پایان مردادماه این دورهها ادامه خواهد داشت تا عدالت آموزشی به طور کامل تحقق یابد.»
ارسال دیدگاه