اعرافی: حوزه علمیه با نوآوری تبلیغی در مسیر پیشرفت حرکت میکند
تهران (پانا) - مدیر حوزههای علمیه با بیان اینکه حوزههای علمیه با نوآوری تبلیغی در مسیر پیشرفت گام برمیدارند، بر لزوم الگوگیری از سیره اهلبیت(ع) و به کارگیری خلاقیت در روشهای تبلیغ دین در جهان امروز تاکید کرد.
آیتالله علیرضا اعرافی روز سهشنبه در آیین پایانی جشنواره نوآوریهای تبلیغی جنات در سالن همایشهای غدیر قم، ابتکار و خلاقیت در امر تبلیغ را امری ضروری و در عین حال نیازمند صیانت از روشهای ارزشمند سنتی دانست.
وی افزود: تاریخ نشان میدهد روشهای تبلیغ در هر زمان متناسب با شرایط، متحول شده است. محتوای دینی ثابت است، اما ابداع در شیوه ابلاغ آن کلید اثرگذاری است.
اعرافی با بیان اینکه حضرت زهرا(س) را باید مبدع و مبتکر تبلیغ دانست، گفت: آن حضرت در برابر هجمههای پس از رحلت پیامبر(ص)، با شیوههایی نوین مانند خطبه فدکیه و تعامل ویژه با زنان جامعه، فضایی تازه آفریدند که سرشار از نوآوری، خلاقیت و اثرگذاری عمیق بود.
مدیر حوزههای علمیه کشور خطاب به استادان و پژوهشگران حوزوی تاکید کرد: تبلیغ در اسلام، یک نظام تربیتی پایدار است، این تفکر که من محقق یا استاد هستم و کاری به تبلیغ ندارم، با روح نظام حوزوی سازگار نیست و تدریس و تحقیق بهانهای برای کنارهگیری از این میدان نیست.
اعرافی با اشاره به تحولهای جهان و نقش غرب بر ضرورت شناخت عمیق رقیب در عرصه تبلیغ تاکید کرد و گفت: پیام انقلاب اسلامی، نقطه مقابل سیطره غرب است و برای انتقال آن باید رقیب را به خوبی شناخت.
وی با اشاره به سابقه یک دهه ارتباط خود با حوزه هوش مصنوعی بیان کرد: فناوریهایی مانند هوش مصنوعی تنها یک ابزار نیستند، بلکه شریکی تاثیرگذار و راهبردی هستند که در آینده، حتی بر مفاهیمی چون حقوق، الهیات و ادیان نیز شکلدهی خواهند کرد، حوزه باید تاثیر این موج را از پیش بررسی کند.
عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به ضرورت اقناع جوانان تحصیلکرده، بر لزوم پردازشهای جدید فکری و تولید نظریه میدانی تاکید کرد.
وی گفت: هنر متفکرانی مانند شهید مرتضی مطهری و امام موسی صدر در شناخت مساله روز و ارائه نظریهای قانعکننده، الگویی برای این مسیر است.
اعرافی با اشاره به عظمت پیام دین و دشمنیهای گسترده خاطرنشان کرد: اگر حجم فعالیتهای تبلیغی ما ۵۰۰ برابر شود، باز هم کافی نیست و جای کار بسیار دارد.
وی با اشاره به پشتوانه عظیم مردمی و فکری انقلاب، خواستار یگانگی، یکدستی و نقشآفرینی خستگیناپذیر حوزه در این میدان شد.

هژمونی رسانهای غرب، مقاومت خلاقانه میخواهد
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم نیز در این آیین با تاکید بر اینکه هژمونی رسانهای غرب، مقاومت خلاقانه میخواهد، گفت: مقابله با امواج رسانهای و فرهنگی غرب تنها با ارتقای روشها و خلاقیت در تبلیغ دینی ممکن است و این موضوع از مهمترین چالشهای امروز تبلیغ دینی است.
حجتالاسلاموالمسلمین احمد واعظی با بیان اینکه جامعه امروز ایران در معرض دگردیسی فرهنگی و تغییر ذائقه مخاطبان قرار دارد، یادآور شد: خروجی نهایی حوزههای علمیه اقامه دین است و همه فعالیتهای علمی و پژوهشی مقدمهای برای تحقق این رسالت الهی محسوب میشود.
وی چهار چالش اصلی تبلیغ دینی در شرایط کنونی را واگرایی ارتباطی، تفسیر انتقادی پیام، سلطه رسانهای غرب و کاهش سرمایه اجتماعی فعالان مذهبی عنوان کرد.
وی درباره چالش فراملی افزود: مقابله با جریانسازیهای جهانی تنها با خلاقیت و نوآوری در تبلیغ دینی ممکن است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین کاهش اعتماد عمومی به فعالان مذهبی و نهادهای دینی را دیگر مانع اصلی دانست و افزود: جبران این سرمایه اجتماعی نیازمند فعالیتهای مستمر و تعامل میدانی مبلغان با جامعه است.
وی تاکید کرد: جشنواره جنات فقط یک نقطه آغاز است و مسوولیت نهادهای حوزوی را دوچندان میکند.
واعظی گفت: کار نوآوری و خلاقیت تبلیغی در میدان واقعی و با شناخت تغییرهای اجتماعی رقم میخورد و هیچگاه در اتاقهای بسته تحقق نمییابد.
جشنواره ملی نوآوریهای تبلیغی جنات به همت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و با هدف شناسایی، تشویق و گسترش ایدهها و روشهای نوین در عرصه تبلیغ دین برگزار شد.
ارسال دیدگاه