اقتصاد مقاومتی یا همان اقتصاد خدا ناظر و نظام مسائل آن از اندیشه امام خمینی(ره)

تهران (پانا)- در سی و ششمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) معمار کبیر انقلاب اسلامی به سبب پاسداشت زحمات مؤمنانه و نوآوری های آن یار سفر کرده که بت شکن زمان بود و هنوز هم توسط جانشین خلفش هست؛ چه زیرکانه و راهبردی است که پیرامون اقتصاد مقاومتی از منظر ایشان آن هم از لابلای جملات روحنواز وصیتنامه ماندگار آن عارف مجاهد که انقلابش فصل نوینی برای تمدن اسلامی و همچنین برای جامعه اقتصادی ایران و جهان بشارت هایی را به همراه داشته بسیار شنیدنی و نیز جهت گره های معیشتی راهکاری راهگشا و امید بخش می تواند باشد.

کد مطلب: ۱۵۷۵۰۸۵
لینک کوتاه کپی شد
اقتصاد مقاومتی یا همان اقتصاد خدا ناظر و نظام مسائل آن از اندیشه امام خمینی(ره)

اقتصاد مقاومتی عاملی است که مسئولان جامعه خداوند دلپذیر را در اوج خدمتگزاری ناظر خویشتن و قدر دان زحمات خلق او بدانند؛ اقتصاد مقاومتی برای مسئولان با این شاخص که «میزان در هر مسئول و مدیر نظام اسلامی حال فعلی او است» سنجش می‌نماید.

اگر قرآن در مدارس و دانشگاه‌ها مظلوم و مهجور واقع گردد اقتصاد مقاومتی به طریق اولی به دست فراموشی سپرده می‌شود، چرا که یکی از مقدمات اصلی ظلم مستمر بشری و نابرابری اقتصادی، خدافراموشی است زیرا انسان با خیالات واهی احساس می‌کند که با زرنگی خیالی و محاسباتی که دارد در مادیات دخل و تصرف نموده و به ثروت و سرمایه‌ایی می‌رسد که باید آن را مایه فخر فروشی و برتری‌طلبی و ویژه خواری خود قرار دهد و این پندارهای واهی سبب می‌شود که این سبک زرنگی و فعالیت از کرامت و فضیلت ستمگران قلمداد گردد، به همین سبب دچار مرضی ویرانگر و لاعلاج مانند تکبر و تفرعن بر دیگران می گردد.

همچنانکه در آیه ۳۴ سوره مبارکه کهف آمده است: «وَکَانَ لَهُ ثَمَرٌ فَقَالَ لِصَاحِبِهِ وَهُوَ یُحَاوِرُهُ أَنَا أَکْثَرُ مِنْکَ مَالًا وَأَعَزُّ نَفَرًا؛ و برای او میوه فراوان بود پس به رفیقش در حالی که با او گفت‌وگو می‌کرد گفت مال من از تو بیشتر است و از حیث افراد از تو نیرومندترم». این جمله مورد گوشزد قرآن کریم «أَنَا أَکْثَرُ مِنْکَ مالاً وَ أَعَزُّ نَفَراً» در ادبیات امروز کشور ما و جهان اقتصاد مقاومتی که دارو و درمان فقر و محرومیت است را بر نمی‌تابد. چراکه انسانی که خدا را فراموش کند به توهمی به نام اقتصاد جهانی گرفتار می‌شود.

ترجیح سرمایه‌دار بر فقرا یعنی مقدم داشتن مخلوق بر خالق، که منشأ هر فساد اقتصادی می‌تواند باشد. تفکیک دنیا از آخرت در اقتصاد جهانی، ثمره تلخش جواز مرگ و میر مستضعفان جهان بوده است که این مهم امروز در نسل کشی مردم غزه به وضوح آشکار شده است، چراکه سران رژیم صهیونیستی با تن دادن به زندگی مادی و اقتصاد حامی اشرافی‌گیری در جهان، از بردگی و برده‌سازی انسان‌ها حمایت می‌کنند، تا لذات خیالی خودشان را پاسخگو باشند که نوع قتل کودکان فلسطینی به دست رژیم صهیونیستی و امریکا این ادعا را به خوبی اثبات می‌کند.

این یادداشت به صورت تطبیقی و تضمنی، اقتصاد مقاومتی را از وصیت‌نامه سیاسی - الهی امام راحل (ره) مورد بررسی قرار داده است. چراکه این اقتصاد مقاومتی است که مسئولان جامعه را در هر سطح خدمتگزاری آنهارا بدهکار لطف خالق و زحمات مخلوق می گردانند و از قانون «میزان در هر مسئول و مدیر نظام اسلامی حال فعلی او است» تبعیت می‌کنند. لذا جهت تازه‌سازی مطالبه مقام معظم رهبری (حفظه الله) از برای دولت و مسئولین کشوری ۸۶جمله تبیینی از وصیت نامه سیاسی - الهی معمارکبیر انقلاب اسلامی برای به جریان انداختن اقتصاد مقاومتی در ریل سیاست‌گذاری‌های کشور تقدیم می‌شود.

امام(ره) حاکمیت طاغوت را با طاغوت اقتصادی هم آغوش می‌داند همچنانکه پیش‌بینی معظم له در نظام حاکمه امریکا با بمب های بر سر بی پناهان غزه در حال به وقوع پیوستن است. امام راحل معتقد بود، ترک دنیا به تنهایی و هم چنین تعمیر دنیا بدون آخرت، حاصلش بر پایی بازارهای جهانی فروش فحشا و منکرات و مسکرات و در نهایت ظلم به ستمدیدگان است، که منشأ زیاده خواهی استعمار گران، و تفرقه‌پراکنی آنان میان مسلمانان و مردم جهان و منادی شعار جدایی دین از سیاست می‌باشد. امام(ره) عدالت اجتماعی را بدون عدالت اقتصادی زمینه نقض حقوق بین‌المللی و میدان دادن، به رژیم‌های ستمگری چون رژیم صهیونیستی می‌دانند.

بنیانگذار انقلاب اسلامی، علت محاصره اقتصادی انقلاب اسلامی از سوی استکبار جهانی را مقاومت مردم ایران دانسته اند و معتقد هستند که ابتکار و استقلال در هر جامعه‌ایی از نتایج مقاومت است. در این صورت جامعه از تبدیل شدن به بازار مصرف اجناس ذلت‌بار و استعدادکش در امان می‌ماند و قدرت‌های اقتصادی ظالمانه را چنان عاجز می‌نماید که برای ادامه حیات خودشان نیاز به ریختن خون محرومین و مظلومان جهان مانند مردم غزه پیدا می‌کنند که این ادعا در برخورد با رأی دادگاه لاهه جهت توقف جنگ در فلسطین به اثبات رسیده است.

جملاتی که در ادامه می آید بعد از مطالعه عمیق وصیتنامه امام راحل و با استفاده از روح حاکم بر ادبیات آن و نیز بهره برداری از کلید واژه هایی که اقتصاد مقاومتی را در پسوندها و یا پیشوندها و یا بصورت ملموس همراهی می کند با اضافاتی استنباط گردیده است.

۱- امام راحل، با رویکرد اقتصاد مقاومتی محرومان را عزیز کرد.

۲- امام راحل اقتصاد مقاومتی را یک تفکر قرآنی می دانست.

۳-  توصیه امام راحل به مسئولین، در تقدم پابرهنگان برثروتمندان همان اجرای اقتصاد مقاومتی بود.

۴- امام راحل اقتصاد مقاومتی را درمانگر سلطه مرفهان بی‌درد و خدمت به زاغه نشینان معرفی کردند.

۵- از دیدگاه امام راحل، مسئولین فارغ از حس فقر محرومان، نمی‌توانند حامی اقتصاد مقاومتی باشند.

۶- امام راحل؛ زندگی اشرافی مسئولین را ضد اقتصاد مقاومتی می داند.

۷- امام امت، اقتصاد مقاومتی را میزان خدمتگزاری مسئولین به سبک معیشت و عقاید اقتصادی مردم می شمارند.

۸- امام امت؛ اقتصاد مقاومتی را عامل جمع زندگی سالم  دنیا با آخرت معرفی می کند.

۹- از دیدگاه امام راحل، اقتصاد مقاومتی عامل استقبال از شهادت خواهی می گردد.

۱۰- از منظر امام راحل؛ اقتصاد مقاومتی همان تبعیت مسلمانان از ثقل اصغر و اکبر است.  

۱۱- از دیدگاه امام راحل؛ اجرای اقتصاد مقاومتی نجات قرآن از گورستان‌ها و مجالس مردگان است.

۱۲- از نظر امام راحل؛ اقتصاد مقاومتی خنثی کننده تقرفه وهابیت میان مسلمانان است.

۱۳- از دیدگاه امام راحل؛ اقتصاد مقاومتی عامل وحدت میان مسلمانان و بشریت می تواند باشد.

۱۴- از منظرامام راحل؛ اقتصاد مقاومتی به دست افراد رها شده از قید و بند اشرافگری قابل اجرا می باشد.

۱۵- امام راحل اقتصاد مقاومتی را مانع جنایت و خیانت و مقاصد شوم ظالمان می دانست.

۱۶- امام راحل عقیده داشت فرآیند اقتصاد مقاومتی مانع خیانت به ملت می گردد.

۱۷- اقتصاد مقاومتی از دیدگاه امام راحل می‌تواند همان اقتصاد ائمه اطهار(ع) باشد.

۱۸- اقتصاد مقاومتی بنا بر اعتقاد امام راحل می‌تواند عامل رشد و عظمت ملت‌ها باشد.

۱۹- امام خمینی(ره) معتقد است اقتصاد مقاومتی به مستضعفان قدرت فریاد کشیدن بر سر ستمگران جهان را می‌دهد.

۲۰- از منظر امام راحل؛ ترک اقتصاد مقاومتی مقدمه سقوط حکومت‌های دینی و عدالت طلب گردد.

۲۱- از نظر امام راحل؛ ترک اقتصاد مقاومتی عامل ترویج مواد مخدر و مسکرات و مراکز فحشا می گردد.

۲۲- از دیدگاه معمار کبیر انقلاب اسلامی؛ اقتصاد مقاومتی در میان تمامی پیامبران از آدم تا خاتم رواج داشته است.

۲۳- امام راحل اعتقاد داشت که افتصاد مقاومتی دست استعمار و استثمارگران داخل و خارج کشور را قطع می‌کند.

۲۴- از منظر امام راحل؛ اقتصاد مقاومتی اجازه نمی‌دهد مسئولین تنها به منافع شخصی خود فکر کنند.

۲۵- بنا بر اعتقاد امام راحل؛ اقتصاد مقاومتی عامل یأس و ناامیدی کفار و منافقین می‌گردد.

۲۶- امام خمینی معتقد بود که اقتصاد مقاومتی عامل ترک دنیا و مقام پرستی می‌گردد.

۲۷- امام راحل؛ اقتصاد مقاومتی را مقدمه تشکیل تمدن نوین اسلامی و حکومت مهدوی می دانست.

۲۸- اقتصاد مقاومتی بنا بر اعتقاد امام راحل سبب بسط عدالت اجتماعی می گردد.

۲۹- از نظر امام راحل؛ اقتصاد مقاومتی مانع جدایی دین از سیاست می شود.

۳۰- اقتصاد مقاومتی در نظر امام راحل بستر پیروی از قرآن و رسول اکرم(ص) را تسهیل می کند.

۳۱- اقتصاد مقاومتی در دیدگاه امام راحل سد کردن راه استعمارگران خونخوار است.

۳۲- امام راحل اقتصاد مقاومتی را مانع ترویج اباحه گری در میان جوانان می داند.

۳۳- از منظر امام راحل؛ اقتصاد مقاومتی مدافع حقوق محرومان و مظلومان است.

۳۴- اقتصاد مقاومتی در اعتقاد امام راحل مستضعفان و مظلومان را نور چشم و اولیای نعم و مسئولان قرار می‌دهد.

۳۵- از نظر امام راحل؛ اقتصاد مقاومتی ضد منافع ابر قدرت‌ها است.

۳۶- از دیدگاه امام راحل؛ اقتصاد مقاومتی مانع اختلاف میان دولت و ملت می‌گردد.

۳۷- اقتصاد مقاومتی از نظر اما راحل؛ پیوند دوستی میان دانشگاه و حوزه را عمیق تر می‌کند.

۳۸- از منظر امام خمینی اقتصاد مقاومتی مانع مصرفی شدن ملت می‌شود.

۳۹- از منظر امام راحل؛ اقتصاد مقاومتی مساوی است با شعار اگر بخواهیم می‌توانیم.

۴۰- بنابراعتقاد امام راحل؛ اقتصاد مقاومتی مانع بیگانه زدگی وخود باختگی می‌گردد.

۴۱- اقتصاد مقاومتی از نظر امام راحل ضد کهنه پرستی و عقب ماندگی می‌شود.

۴۲- از نظر معمار کبیر انقلاب اسلامی؛ اقتصاد مقاومتی مانع یأس و ناامیدی در ملت می‌گردد.

۴۳- اقتصاد مقاومتی در اعتقاد امام راحل؛ مصونیت مراکز تعلیم و تربیت از انحراف را پدید می آورد.

۴۴- از منظر امام راحل؛ اقتصاد مقاومتی مانع تولید خان‌بازی و زمین خواری می‌گردد.

۴۵- بنا بر اعتقاد امام راحل؛ اقتصاد مقاومتی مانع امیدواری و وابستگی مسئولان به قدرت های جهان خوار می‌شود.

۴۶- از نظر امام راحل؛ اقتصاد مقاومتی پیشگیری از آفات یا همان شعار علاج واقعه پیش از وقوع باید کرد می باشد.

۴۷- از دیدگاه امام خمینی؛ اقتصاد مقاومتی بر ضد سرمایه داران و زمین‌خواران و صدرنشینان مرفه و غرق در لذات و شهوات که تلخی محرومیت ورنج گرسنگان و پابرهنگان را نمی‌توانند بفهمند، می باشد.

۴۸- از منظر امام راحل؛ اقتصاد مقاومتی باعث می‌شود تا ملت و دولت خدای متعال را حاضر و ناظر و خود بدانند.

۴۹- اقتصاد مقاومتی بنا بر اعتقاد امام امت؛ قوة قضائیه را پشتیبان، اشخاص متعهد سابقه‌دار و صاحبنظر در امور شرعی و اسلامی در سیاست ورزی می گرداند.

۵۰- اقتصاد مقاومتی از منظر امام راحل؛ دادگستری و همچنین امور اجرایی کشور را متحول می کند.

۵۱- از منظر امام راحل؛ اقتصاد مقاومتی خوش آیند ملی گراها و روشنفکران مصنوعی و روحانی نمایان نمی‌باشد.

۵۲- اقتصاد مقاومتی از نظر امام راحل؛ می‌تواند فرقه‌های ضد اسلام و نظام جمهوری اسلامی را شناسایی کند.

۵۳- از منظر امام راحل؛ اقتصاد مقاومتی هر روز بر دقت‌ نظرها و ابتکارات و تحقیق‌ها می تواند بیفزاید.

۵۴- بنابر اعتقاد امام راحل؛ تئوری اقتصاد مقاومتی از دل علوم اسلامی و انسانی قابل استخراج است.

۵۵- اقتصاد مقاومتی از  نظر امام راحل؛ قوه مجریه را در خدمتگزاری مستضعفان و طبقه محروم جامعه قرار می‌دهد.

۵۶- از منظر امام خمینی؛ اقتصاد مقاومتی سد راه کشورهای متجاوز و مداخله گردر ایران اسلامی می گردد.

۵۷- اقتصاد مقاومتی در اعتقاد امام راحل؛ حفظ استقلال و منافع کشور رادر مقابل کشورهای متجاوز بیمه می‌کند.

۵۸- امام راحل معتقد بود؛ اقتصاد مقاومتی مانع می‌شود، ریشه کشور به تباهی و وابستگی در بعض امور هر چند ممکن است ظاهر فریبنده‌ای هم داشته باشد یا منفعت و فایده‌ای در حال داشته باشد، می گردد.

۵۹- اقتصاد مقاومتی از منظر امام راحل؛ خودخواهی‌ها و فرصت طلبی‌ها و انحصارجویی‌ها پنهان در تبلیغات دشمنان را خنثی می‌کند.

۶۰- امام راحل معتقد بود؛ اقتصاد مقاومتی وابستگی و نوکرمآبی و ثناجویی و مداحی از جرثومه‌های فساد و معادن ظلم و فحشا را بر نمی‌تابد؟

۶۱- از منظر امام راحل؛ اقتصاد مقاومتی سبب گسترش اسلام ناب می گردد.

۶۲- امام راحل بر این اعتقاد بود که اقتصاد مقاومتی قادر است دانشگاه‌ها و مراکز تعلیم و تربیت را با برنامه‌های اسلامی و ملی در راه منافع کشور به تعلیم و تهذیب و تربیت کودکان و نوجوانان و جوانان هدایت ‌کند.

۶۳- از منظر امام راحل؛ اقتصاد مقاومتی مانع قراردادهای خانه خراب کن بر ملت‌های محروم وغارت زده، از سوی ابر قدرت‌ها می گردد.

۶۴- امام خمینی معتقد بود اجرای اقتصاد مقاومتی مانع می شود ویلاها بر روی اجساد مظلومان بنا گردد، و بانک‌های خارجی از دسترنج این مظلومان بهره برداری کنند.

۶۵- از منظر امام راحل؛ اقتصاد مقاومتی شخصیت‌های، پاکدامن با گرایش اسلامی و ملی به معنای صحیحش برای قوای سه‌گانه تربیت می‌کند.

۶۶- اقتصاد مقاومتی از دیدگاه امام راحل سبب افرایش وفاداری نیروهای مسلح می گردد.

۶۷- از منظر امام راحل؛ اقتصاد مقاومتی سبب قدرت ابتکار و پیشرفت در اختراعات دولت و ارتش می شود.

۶۸- اعتقاد امام راحل بر این بود که اقتصاد مقاومتی مانع زندگانی ننگین بردگی اجانب و رفاه حیوانی مردم می گردد.

۶۹- امام راحل بر این باور بود اقتصاد مقاومتی؛ تحریم کالاهای جهانخواران را به دولت و ارتش داده و عامل خودکفایی کشور می‌گردد.

۷۰- معمار کبیر انقلاب اسلامی معتقد بود اقتصاد مقاومتی مانع تبلیغ استعمارگران غرب و شرق برای درست کردن بازار کالاها خصوصا تجملی و تزئینی از هر قماش، از تقلید در ساختمان‌ها و تزئینات و تجملات آنها و تقلید در اجناس نوشیدنی وپوشیدنی و در فرم می‌شود.

۷۱- امام خمینی بر این باور بود که اقتصاد مقاومتی مانع افتخار فرنگی مآب بودن در تمام شئون زندگی از رفتار و گفتار و پوشش و فرم آن بویژه درخانم‌های مرفه یا نیمه مرفه گردیده، و در آداب معاشرت و کیفیت حرف زدن و به کار بردن لغات غربی در گفتار و نوشتار به صورتی که فهم آن برای بیشتر مردم غیرممکن و برای هم ردیفان نیز مشکل بوده، می‌گردد.

۷۲- از نظر امام راحل؛ اقتصاد مقاومتی مانع آزادی به شکل غربی آن، که موجب تباهی جوانان و دختران و پسران بوده می‌شود.

۷۳- امام راحل اعتقاد داشت؛ اقتصاد مقاومتی مانع ترویج مراکز فساد و عشرتکده‌ها و مراکز قمار و لاتار و مغازه‌های فروش کالاهای تجملاتی و اسباب آرایش و بازی‌ها و مشروبات الکلی به‌ویژه آنچه واردات از غرب است می‌گردد؟

۷۴- امام راحل معتقد بود اقتصاد مقاومتی کلام مرحوم مدرس آن روحانی متعهد پاک سیرت و پاک اندیشه را ترویج می‌دهد.

۷۵- از منظر امام راحل؛ اقتصاد مقاومتی  مانع می گردد تا کارهای عمرانی را فقط به محلات مرفه نشین اختصاص داده شود.

۷۶- امام راحل اقتصاد مقاومتی را مانع خیرخواهی گرگ‌هایی در پوشش چوپان و بازیگران می گردد.

۷۷- امام خمینی براین باور بود که اقتصاد مقاومتی مانع سم‌پاشی کج فهمان می‌گردد تا اسلام را طرفدار بی‌مرز وحد سرمایه‌داری و مالکیت معرفی کنند.

۷۸- امام راحل معتقد بود که اقتصاد مقاومتی مانع تبلیغات بی‌محتوای قطب ظالم چپاولگر سرمایه‌داری و قطب ملحد اشتراکی وکمونیستی می‌شود.

۷۹- امام راحل خیر دنیا وآخرت ملت را، در رسیدگی به حال محرومان جامعه با اقتصاد مقاومتی امکان پذیر می دانستند.

۸۰- از نظر امام راحل؛ اقتصاد مقاومتی مانع کج فهمی از آیات یا جملات نهج‌البلاغه، برای ترویج اسلام موافق با مکتب‌های انحرافی مارکس و امثال آن می‌گردد.

۸۱- امام راحل بر این باور بود که اقتصاد مقاومتی، طبقات تمکن‌دار را داوطلب می‌کند، برای زاغه گزیزنان و چپرنشینان مسکن و رفاه فراهم کنند.

۸۲- اقتصاد مقاومتی از منظر امام راحل مانع دریافت پول‌های گزافی است، که از سرمایه‌داران بی‌خبر از خدا برای مخالفت با جمهوری اسلامی پیشنهاد می‌گردد.

۸۳- از نظر امام راحل؛ اقتصاد مقاومتی باعث می‌گردد تا ملت از روی انصاف امور کشور را با دیگر بلاد مقایسه نکنند.

۸۴- امام خمینی بر این اعتقاد بود که اقتصاد مقاومتی مانع اشخاص غرض‌مند سلطنت طلب، سرمایه‌دار هنگفت که با رباخواری و سودجویی و با اخراج ارز و گرانفروشی به حد سرسام آور و قاچاق و احتکار، مستمندان و محرومان جامعه را تا حد هلاکت در فشار قرار داده و جامعه را به فساد کشانده، می‌گردد.

۸۵- از نظر امام راحل؛ اقتصاد مقاومتی عمران تدریجی کشور را بر طبق اسلام ناب محمدی و احکام خداوند تعالی، به اجرا در می آورد؟

۸۶- بنا بر اعتقاد معمار کبیر انقلاب اسلامی؛ اقتصاد مقاومتی مانع قدرت‌های بزرگ بوده که برای وابسته کردن کشورها و ملت‌ها با حیله‌های مختلف، کشورهارا بازاری برای شرق و غرب درست کرده و منافع آنان را تامین نموده و ملت‌ها را عقب مانده و مصرفی بار می‌آورند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار