کارشناس‌مسئول آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش شهریار:

وابستگی به هوش مصنوعی مهارت‌های اجتماعی و توانایی حل مسئله را تهدید می‌کند

شهریار(پانا)- کارشناس‌مسئول آسیب‌های اجتماعی اداره آموزش و پرورش شهریار، به "چالش‌های ناشی از استفاده مفرط از فناوری‌های هوش مصنوعی" پرداخت و بر لزوم آگاهی والدین از تأثیرات احتمالی این فناوری بر روابط اجتماعی و تحصیلی فرزندان تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۵۹۳۴۷۹
لینک کوتاه کپی شد

طاهره مرادی، کارشناس‌مسئول آسیب‌های اجتماعی اداره آموزش و پرورش شهریار در گفت‌وگو با خبرگزاری پانا درباره تأثیر استفاده مکرر کودکان از فناوری‌های هوش مصنوعی، اظهار کرد: «فناوری هوش مصنوعی اگرچه می‌تواند ابزاری مفید باشد، اما هرگز جایگزین ارتباطات انسانی نمی‌شود. استفاده بیش از حد از این فناوری ممکن است منجر به وابستگی و کاهش مهارت‌های اجتماعی فرزندان شود.»

وی افزود: «والدین باید با نظارت مناسب زمان استفاده از این ابزارها را محدود کرده و فرزندان را به برقراری تعاملات واقعی ترغیب کنند.»

مرادی همچنین نگرانی خود را درباره تأثیرات منفی هوش مصنوعی بر توانایی حل مسئله عنوان کرد و گفت: «وابستگی به هوش مصنوعی در حل مسائل، فرآیندهای شناختی و تحلیلی را کاهش داده و به تدریج مهارت‌های تفکر انتقادی و قدرت تحلیل فرزندان را تضعیف می‌کند.»

این کارشناس‌مسئول در ادامه به کاهش اعتماد عمومی به اطلاعات تولید شده توسط هوش مصنوعی اشاره کرد و بیان کرد: «با توجه به توانایی این فناوری در تولید محتوای غیرواقعی، اعتماد عمومی به آن کاهش یافته و نگرانی‌هایی درباره صحت اطلاعات و تأثیرات منفی بر هویت و اعتبار افراد به وجود آمده است.»

مرادی همچنین بر اهمیت توجه به تفاوت‌های فردی تأکید کرد و گفت: «هوش مصنوعی قادر به شناسایی تفاوت‌های فردی نیست و این موضوع می‌تواند منجر به ارائه مشاوره‌های نامناسب شود. بنابراین والدین و معلمان باید استفاده از این فناوری را در کنار گزینه‌های دیگر و با توجه به نیازها و تجربیات فردی فرزندان مدیریت کنند.»

وی در پایان خاطرنشان کرد: «در عصر فناوری، مراقبت از سلامت اجتماعی و روانی فرزندان باید در اولویت باشد و برقراری تعادل میان زندگی دیجیتال و تعاملات انسانی یکی از کلیدهای موفقیت در تربیت نسل آینده است.»

خبرنگار : دانش‌آموز: محمد کلوخی، مهرانا کلوخی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار