رئیس اداره آموزش‌وپرورش استثنایی استان خراسان رضوی:

تحصیل ۴۲۵ دانش آموز طیف اوتیسم در ۱۰ فضای مستقل در استان خراسان رضوی

مشهد(پانا) - رئیس اداره آموزش‌وپرورش استثنایی استان خراسان رضوی گفت: در حال حاضر ۴۲۵ دانش‌آموز طیف اوتیسم در ۱۰ فضای مستقل در استان خراسان رضوی تحصیل می‌کنند.

کد مطلب: ۱۴۶۵۸۶۳
لینک کوتاه کپی شد
تحصیل ۴۲۵ دانش آموز طیف اوتیسم در ۱۰ فضای مستقل در استان خراسان رضوی

جواد روحانی رئیس اداره آموزش‌وپرورش استثنایی در حاشیه مراسم روز جهانی اوتیسم  با بیان اینکه اوتیسم اختلال پیچیده و چند وجهی رشد و شکل‌گیری سیستم عصبی‌ است،اظهارکرد: اوتیسم اختلالی است که پردازش اطلاعات و ادراک را مختل می‌کند و بر شکل‌گیری تعامل اجتماعی، ارتباط‌گیری و رفتارهای انسانی اثر می‌گذارد.
وی گفت: علایم  این اختلال تا پیش از سه‌سالگی آشکار می‌شوند و در سه عرصه تعاملات اجتماعی با اطرافیان، شکل ارتباط‌ گیری و تکرار رفتارهای کلیشه‌ای و ماشینی قابل مشاهده است.
روحانی افزود: فقدان ارتباط چشمی با مخاطب، تکان دادن مکرر دست‌ها، بی‌قراری و اضطراب، ترس از صداها یا اشیاء، تاخیر در گفتار یا تکان دادن بدن در زمان نشستن و ایستادن از نشانه‌های عمومی اتیسم هستند و اوتیسم از نظر چگونگی یا درجه‌ ابتلا شدت و ضعف دارد.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان خراسان رضوی گفت: دانش آموزان اوتیستیک دنیا را متفاوت‌تر از بقیه می‌بینند، می‌شنوند و حس می‌کنند. جهان ‌آنان با دیگران فرق دارد ، در واقع حالتی از بی قراری دارند و به محیط اطراف بی‌توجهند همچنین حواس پنجگانه بسیار حساس‌تری دارند.

وی با اشاره به اینکه اوتیسم بیماری نیست درمان یا دارو ندارد اما توانبخشی و آموزش می‌تواند کمک بزرگی برای زندگی مستقل افراد اوتیستیک باشد، گفت: آموزش و پرورش استثنایی با استفاده از آزمون‌های تخصصی اقدام به شناسایی، تشخیص جای‌دهی و ارائه خدمات آموزشی، توانبخشی و پرورشی به نوآموزان و دانش آموزان با طیف اوتیسم که توانایی یادگیری مفاهیم آکادمیک و مدرسه‌ای را دارند کرده است.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی تصریح کرد: در حال حاضر آموزش و پرورش استثنایی به ۴۲۵ دانش آموز طیف اوتیسم در مدارس ویژه و ۶ دانش آموز اوتیسم در طرح تلفیقی فراگیر خدمات آموزشی، پرورشی و توانبخشی ارائه می‌کند.

روحانی بیان داشت: برنامه ریزی های متفاوت در غالب حرفه آموزی و ایجاد رشته های مهارتی خاص این گروه ، تاسیس و مناسب سازی فضای مدارس با شرایط خاص نوآموزان و دانش آموزان طیف اوتیسم، آموزش معلمان با مهارتهای چندگانه با توجه به شرایط خاص افراد با اختلال طیف اوتیسم، تولید محتوا خاص و تسهیل شرایط حضور دانش آموزان با اختلال طیف اوتیسم با هوشبهر عادی در مدارس عادی در کنار سایر دانش آموزان، اختصاص پیش دبستانی و دبستان ویژه دانش آموزان طیف اوتیسم در ناحیه پنچ، افتتاح پیش دبستانی و دبستان موحدیان در ناحیه دو ، ایجاد اتاق های چندحسی در دو مرکز و مناسب سازی محتوای آموزشی بخشی از اقداماتی است که آموزش وپرورش استثنایی برای این گروه از دانش آموزان انجام داده است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: یک مرکز مستقل دیگر ویژه دانش آموزان طیف اوتیسم در شهرستان نیشابور تا پایان سال جاری نیز افتتاح خواهد شد.

دانش آموز خبرنگار:حسناداریوش

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار