معلم پژوهشگر مدرسه شهید تیمسار فلاحی ناحیه ۱ کرج:

پژوهش‌سراها پیوندی میان آموزش‌های مدارس و فعالیت‌های علمی و پژوهشی دانش‌آموزان هستند

کرج(پانا)-معلم پژوهشگر مدرسه شهید تیمسار فلاحی ناحیه ۱ کرج گفت :پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی با اجرای طرح‌ها و برنامه‌های خلاقانه به دنبال ایجاد پیوندی موثر میان آموزش‌های مدارس و فعالیت‌های علمی و پژوهشی هستند تا دانش‌آموزان بتوانند آموخته‌های خود را در عرصه عمل تجربه کنند‌.

کد مطلب: ۱۶۲۷۶۸۹
لینک کوتاه کپی شد
پژوهش‌سراها پیوندی میان آموزش‌های مدارس و فعالیت‌های علمی و پژوهشی دانش‌آموزان هستند

مریم میرزایی در رابطه با راهکارهای پژوهش‌سراها برای پیوند دادن آموزش نظری مدارس با تجربه‌های عملی دانش‌آموزان در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد: «در سال‌های اخیر، پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی نقش مهمی در ارتقای کیفیت آموزش علمی مدارس ایفا کرده‌اند. این مراکز با برگزاری کارگاه‌های تخصصی، آزمایش‌های علمی و پروژه‌های تحقیقاتی، فرصت‌های جدیدی برای کشف و تجربه در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهند.»

وی افزود: «یکی از مهم‌ترین راهکارهای پژوهش‌سراها، اجرای طرح‌های «یادگیری مبتنی بر پروژه» «PBL» است که در آن دانش‌آموزان با بهره‌گیری از دانش نظری خود، مسائل واقعی را حل می‌کنند.این روش به درک عمیق‌تر مفاهیم درسی و تقویت مهارت‌های تفکر انتقادی و خلاقیت کمک می‌کند.»

میرزایی ابراز کرد: «یکی دیگر از روش‌های پژوهش‌سراها طرح‌های  «مدرسه پژوهش‌محور» و «باشگاه علمی دانش‌آموزان»است که  مسیر جدیدی در یادگیری ایجاد کرده‌اند که در آن دانش‌آموزان نقش فعال‌تری در کشف ، تحلیل و نتیجه‌گیری علمی دارند.»

وی اضافه کرد: «پژوهش‌سراها همچنین مکانی   برای پرورش ایده‌های دانش‌آموزان و تبدیل آن‌ها به طرح‌های فناورانه است.برگزاری جشنواره «جوانه‌های پژوهش» یکی از برنامه‌هایی است که هر ساله موجب شناسایی استعدادهای برتر و هدایت آن‌ها به مسیر علمی می‌شود.»

این معلم پژوهشگر در پایان گفت: «با گسترش فعالیت پژوهش‌سراها، آموزش در مدارس کشور به سمت یادگیری عمیق، مهارت‌محور و پژوهش‌محور حرکت می‌کند.این مسیر می‌تواند زمینه‌ساز تربیت نسلی خلاق، پژوهنده و کارآفرین برای آینده ایران باشد.»

خبرنگار : دانش‌آموز:باران آقایی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار